Stöd Ukraina

Lenils blogg

Söndag 14 Juli 2019 - Cavtat
Resealbum: Cavtat 2019

Sola och bada

I dag hade vi bestämt oss för en heldag på stranden.För oss brukar det innebära max två timmar men i dag blev det runt 5 med avbrott för en stunds lunch.Skönt här att man kan hyra en solstol och sen lämna lite grejor på den och gå för att äta utan att alls vara orolig för att något ska försvinna.

Vi har nu kommit på att den bästa stranden för oss är den första på udden när man går ut från staden och där vi också var en gång tidigare i veckan.Det är en betongstrand med bad, solstolar, parasoller och en bar.Stolarna kostar 40 Kuna styck och ett parasoll går på 30 Kuna.Drinkarna verkar också ha enhetspris, 50 Kuna.Botten är ganska stenig men det går bra med badskor och det är fint att snorkla här, mycket fisk ganska nära kanten så man behöver inte simma långt ut.Kanske beror mängden fisk på att barpersonalen gick och matade fiskarna.
Ett extraplus är också att de har en egen strandkatt som dök upp i maj och då var ganska liten.Nu hoppade den upp i en solstol och somnade bredvid en kvinna som kanske inte var fullt lika förtjust i det som jag hade varit!

Lunchen intar vi på på Buffet Atlas, det blir pizza för mig och pasta för mannen, båda rätterna var klart godkända.
Efter lunch gick vi tillbaka till våra stolar och badade lite till.Efter ett tag blåste det upp rejält men stora vågor som skvätte upp vatten över oss.Vi fick flytta oss längre och längre från vattnet för att inte bli översköljda stup i kvarten.Då var det också läge för en drink att sippa på innan vi styrde kosan hemåt en stund på balkongen innan det är dags för middag.Drinken blev även idag en Blue Hawaii för den är ju både snygg och god.

Kom iväg lite sent på kvällen men lagom till solnedgången.Efter lite snurrande hamnade vi på restaurang Zino där jag äntligen fick havskräftor när jag beställde scampi, tillsammans med ris typ som risotto men med grädde, vin, kapris,tomat, gorgonzola och oliver.Mannen beställde en biffstek som serverades med klyftpotatis, grillade grönsaker och sås med tryffelsmak.

När vi ätit färdigt var det ett discoband på stadens sommarscen som spelade alla favoriter från 1979-1981 ungefär och låtarna håller för det var mest barn som dansade loss nedanför scenen.

Sen blev det glass så klart, fikon idag och efter det tömde vi en bankomat på alla 100 Kuna-sedlar eftersom vi ska betala boendet med kontanter.
Man får se upp lite när man tar ut pengar för en del bankomater lägger på en uttagsavgift även om ens bank inte har det.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Hemåt
39 veckor sedan
Podstrana
39 veckor sedan
Norrut
39 veckor sedan
Baddag
39 veckor sedan
Utflykt
39 veckor sedan