Tips om Cavtat

Här hittar du tips, råd och inspiration från oss och våra medlemmar
Om du ska till Kroatien med familjen är den vackra byn Cavtat ett perfekt resmål. Orten har fina sandstränder och vackra klippbad. Det finns också ett litet centrum med restauranger och caféer. Det är kort väg till Dubrovnik med buss eller båt och prisnivån är väldigt bra.
Blogginlägg om Cavtat
Sista dagen innan hemresa
Helt plötsligt har hela veckan gått och vi har lite kvar som vi tänkt göra.Man kunde också gjort mycket mer men det har varit så skönt att vara på samma ställe hela tiden och ta det lugnt. Men idag så blev det i alla fall en rundtur genom staden för att kolla de sevärdheter som ändå finns på promenadavstånd. Efter ett snabbstopp på posten (värt att nämna är att den kroatiska posten har en massa oväntade prylar som leksaker, mobiltillbehör, souvenirer, cyklop och mycket mer),började vi med ett litet museum med saker som Baltazar Bogisic samlat ihop.Det var intressant, han var jurist och författare så det fanns många böcker men även annat.Precis där man kom in mötte vi även en liten kattfamilj som precis fått mat.Svårt att veta om de är ordentligt omhändertagna men en av ungarna var väldigt liten och smal och en rann det lite i ögonen på. Nästa stopp blev kyrkan, St Nicholas (han som så småningom blev jultomten, Sankta Claus ) som är väldigt fin och rätt typiskt för Kroatien med sitt runda torn. Vi tände ett par ljus som vi brukar göra när vi är på semester. Fortsatte vidare till Bucovac galleri som verkar varit konstnären Vlaho Bukovac hem.Vackra väggmålningar, teckningar och tavlor. Fortsatte sen till det mest märkliga och mycket vackra mausoleet för familjen Račić, skeppsbyggare där hela familjen dog i spanska sjukan 1918/19 och mausoleet är gjort av Ivan Meštrović, klart 1921.Märkligt och vackert.Det var fint sett från utsidan för några kvällar sen men inuti, går inte att beskriva i ord hur fint det är. Efter den mäktiga upplevelsen är det ett stopp kvar, Franziskanerklostret med kyrka, Our Lady of snow.Också fin med ett runt torn men ganska liten och ovanligt nog med totalt fotoförbud. Efter vår tur så gick vi hem och bytte om till badklädet och valde ett bad nedanför rådhuset där det var cementplattor utan solstolar och bra stegar ner i vattnet.Inte bara för att lättare ta sig i utan även för att undvika sjöborrar som fanns i riklig mängd här.Badskor hjälper en del men inte helt om man råkar trampa på en.Blev ett par långa bad men utan snorkling, vattnet är så salt att man kan endera bara ligga still eller till och med ställa sig och bara röra lite på händerna så sjunker man inte. Lite glass och sen upp för den branta backen en näst sista gång för lite balkonghäng innan det är dags för en sista Cavtat-middag. Vi avslutar på samma middagsställe som vi började, restaurang Galija. Även om det finns många restauranger är inte utbudet så där jättebra.Få restauranger dit man känner att det fanns fler rätter än den man redan ätit som man vill ha.Här fanns i alla en räkrätt till som jag ville testa, räkspett som serverades med samma typ av gräddkokt risotto som jag fick på ett annat ställe häromkvällen, dock utan samma tillbehör men med lite vitlökssås runtomkring, klart godkänt.Mannens grillade fläskfilé var däremot lite torr,kanske för att han lyckades avstyra polentan och ta pommes till i stället.Men med en kompletteringsorder på barbequesås så slank även den rätten ner. På promenaden hem blev det lite mer glass och sen upp för backen ännu en gång hem till lägenheten.
av Lenil 16 juli 2019 Resealbum: Cavtat 2019
Långpromenad
Vi tänkte utforska sevärdheterna i stan idag men eftersom vi hittade en broschyr i lägenheten där det stod att det skulle ta ca en timme att gå till Močići och Mitrej där det finns en klippa med hyllning till kung Mithras uthuggen.Nu gick det inte att hitta just den klippan, verkar som turistvägen blivit avskuren men vi såg ett helt gäng fina katter på ett tak och fick en fin promenad med otrolig utsikt. Vi sprang även på en stor orm, eller gick nästan på....det var lite läskigt vilket även innebar att jag inte lyckades fotografera den. På väg hem stannade vi till på den restaurang som ligger mellan vår lägenhet och affären för lunch, avocado sallad och kycklingburgare, burgare här innebar en hel filé i bröd. Sen in och shoppa lite för våra sista två frukostar här plus ett par bullar, en med plommonmarmelad för mig, den är typisk för Balkan vilket även kolorna Ki-Ki är vilka också fick följa med hem från butiken. Väl hemma igen blev det lite vila på balkongen med bullar, kaffe, läsk och godis. Tanken var att sen gå ner till staden för att äta middag men vi var inte speciellt hungriga och balkongen är så fin.Lite vin hade vi kvar också så vi knallade bara upp till kvartersbutiken och kompletterade med lite chips och nötter.Sen satt vi där och njöt hela kvällen.
av Lenil 15 juli 2019 Resealbum: Cavtat 2019
Sola och bada
I dag hade vi bestämt oss för en heldag på stranden.För oss brukar det innebära max två timmar men i dag blev det runt 5 med avbrott för en stunds lunch.Skönt här att man kan hyra en solstol och sen lämna lite grejor på den och gå för att äta utan att alls vara orolig för att något ska försvinna. Vi har nu kommit på att den bästa stranden för oss är den första på udden när man går ut från staden och där vi också var en gång tidigare i veckan.Det är en betongstrand med bad, solstolar, parasoller och en bar.Stolarna kostar 40 Kuna styck och ett parasoll går på 30 Kuna.Drinkarna verkar också ha enhetspris, 50 Kuna.Botten är ganska stenig men det går bra med badskor och det är fint att snorkla här, mycket fisk ganska nära kanten så man behöver inte simma långt ut.Kanske beror mängden fisk på att barpersonalen gick och matade fiskarna. Ett extraplus är också att de har en egen strandkatt som dök upp i maj och då var ganska liten.Nu hoppade den upp i en solstol och somnade bredvid en kvinna som kanske inte var fullt lika förtjust i det som jag hade varit! Lunchen intar vi på på Buffet Atlas, det blir pizza för mig och pasta för mannen, båda rätterna var klart godkända. Efter lunch gick vi tillbaka till våra stolar och badade lite till.Efter ett tag blåste det upp rejält men stora vågor som skvätte upp vatten över oss.Vi fick flytta oss längre och längre från vattnet för att inte bli översköljda stup i kvarten.Då var det också läge för en drink att sippa på innan vi styrde kosan hemåt en stund på balkongen innan det är dags för middag.Drinken blev även idag en Blue Hawaii för den är ju både snygg och god. Kom iväg lite sent på kvällen men lagom till solnedgången.Efter lite snurrande hamnade vi på restaurang Zino där jag äntligen fick havskräftor när jag beställde scampi, tillsammans med ris typ som risotto men med grädde, vin, kapris,tomat, gorgonzola och oliver.Mannen beställde en biffstek som serverades med klyftpotatis, grillade grönsaker och sås med tryffelsmak. När vi ätit färdigt var det ett discoband på stadens sommarscen som spelade alla favoriter från 1979-1981 ungefär och låtarna håller för det var mest barn som dansade loss nedanför scenen. Sen blev det glass så klart, fikon idag och efter det tömde vi en bankomat på alla 100 Kuna-sedlar eftersom vi ska betala boendet med kontanter. Man får se upp lite när man tar ut pengar för en del bankomater lägger på en uttagsavgift även om ens bank inte har det.
av Lenil 14 juli 2019 Resealbum: Cavtat 2019
Nytt badställe
Idag tänkte vi bada på den andra halvön som känns lite mindre och det var den också men även mycket högre.Spännande promenad men inget bad. Tar en stund att ta sig runt och när vi är tillbaka i staden så är det lagom att äta lunch.Det blir restaurang Dolium, fiskburgare och Pljeskavica. Inte någon gastronomisk sensation men helt okej och ganska billigt. Sen ska det bli bad, vi går ut på södra delen av stadshalvön och hittar ett bra ställe vid Little Star Beach Bar med solstolar för 35 Kuna.Inte helt lätt att ta sig fram och inte helt lätt att ta sig ut i vattnet men otroligt vackert och bra snorkelställe.Ser en hel del fina fiskar och vacker botten. Efter sol och bad några timmar drar vi oss hemåt och slappar på balkongen i oljudet inte bara från flygplanen utan också från ett nybygge intill där de håller på att sätta ihop en balkong med hur många metalldelar som helst som ska borras, skruvas och metallsågas.Och att montera en balkong går inte snabbt fattar man nu! Kommer hemifrån rätt sent men passar på att ta en promenad till familjen Račić mausoleum som ligger på en höjd och är väldigt vackert.Visar sig även vara den perfekta platsen att njuta av solnedgången på. På väg upp träffade vi så klart några katter, en perfekt ursäkt för att stanna och vila sig. Efter den lilla utflykten går vi till restaurang Supetar som gör mycket reklam för sin veganska och vegetariska meny men vi testar på ett par fiskrätter med marulk och havsaborre med en flaska kroatiskt vin eftersom vi kom på att vi skulle fira vår bröllopsdag som inföll i maj men brukar bli firad på semestern.Vi slog även till på ett par veganska desserter, en chokladkaka med kokossgrädde och fikon med bland annat mascarponekräm.Riktigt gott och trevlig på den här restaurangen som har en terass på andra våningen. När vi gick hem stannade vi till på en bar med ett par lediga stolar med utsikt över båtar och turister för ett par drinkar innan vi fortsatte vandringen uppför backen till vår lägenhet.
av Lenil 12 juli 2019 Resealbum: Cavtat 2019

Om Cavtat Dubrovnik-området, Europa

När du tillbringat några timmar på stranden så kan du ta en promenad runt hela staden i skuggan av lummiga träd.
Den vackra staden Cavtat brukar kallas ”lilla Dubrovnik”.

Många kallar också Cavtat för ”lilla Dubrovnik” eftersom de båda städerna har vackra stadskärnor omgivna av murar.

Här bor bara några tusen personer så stämningen är lugn och avslappnande.

Staden ligger mycket vackert på en halvö och är omgiven av grönskande små tall- och cypresskogar.
Ett av de stora fritidsnöjena här är att ta en kvällspromenad på den sju kilometer långa promenaden som tar dig runt hela centrum.

Cavtat har flera små idylliska stränder, och det finns dussintals till att upptäcka längs den här kustremsan som ibland kallas ”Dubrovnik-rivieran”.

Kasta en extra blick på de övriga gästerna när du äter middag eller tar en kaffe. Cavtat är ett favorittillhåll för både lokala och internationella konstnärer och har du tur så hamnar du bredvid en berömd målare eller skulptör.

På havsbottnen utanför Cavtat finns ett av världens märkligaste museer. På 30 meters djup ligger ett 2 400 år gammalt skeppsvrak med en last av amforor som skulle vara värd miljoner i antikhandeln. På vanliga museer skyddar man de arkeologiska föremålen genom att lägga dem i montrar. Här på havsbottnen har man i stället byggt en stor stålbur runt skeppet.