Stöd Ukraina

Annans blogg

Onsdag 5 November 2008 - Enköping

Smaken är som baken?

Jag har ätit ko, gris, get och kamel. Jag älskade ren och älg och en snutt råddjur.
Jag har med all säkerhet ätit råtta och vildhund, för att inte tala om fjäderfän.
Efter år av köttätande blev jag inte vegetarian men slutade med köttet, men det är en annan historia, det som ni nu ska få ta del av är diverse matupplevelse.
1980, på nyårsafton befann jag mig på ett litet mathak, i kashban Alger Algeriet. Ingen ville eller kunde prata engelska, franskan var det inte mycket bevänt med, så vi pekade på bordet bredvid, det våra bordsgrannar åt såg gott ut. Jag får in min mat, couscous förstås, min väninna får in något liknande, med en rödaktig stark sås över anrättningen. Vi smakar av varandra, köttet i hennes sås är segt, som en bit gummi, och har liksom ploppar i skinnet.
Vi tuggar och idisslar och efter avslutad måltid fösöker vi att fråga vad det var för kött. Vår servitör tar oss med på gatan, bredvid i en slaktarbod hänger de på krokar… tjurpungar. Stora som domuskassar, och då förstod vi vad det var som var lite segt och knottrigt.
På en marknad låg de uppradade på en lång rad på marken, i hettan… bushrats, större än kloakråttor, men mindre än en svensk bäver. Flugorna surrade, jag rös. Nigeria 1980.

I Polen finns det annat än KORV och surkål, det fick vi erfara under en nyårshelg i Krakow för några år sedan. Vi hade sökt oss till de judiska kvarteren för att inta en trerätters nyårssupé, och förrätten som kom in smakade betydligt bättre än vad det såg ut, efter att ha skrapat bort ett skyddande lager gelé.
Under khmeriska nyåret samlades mängder av kambodjaner på stränderna för att äta och umgås. Hade gärna slagit mej ner hos dom och smakat både det ena och andra. Ris och nudlar, kött och fisk och grönsaker. Grisköttet hade man ju kunnat peta bort och gömt i sanden.
När hösten är som mörkast som nu i november kan jag längta mej sjuk till Kroatien och de dalmatiska specialiteterna. På Peljesachalvön ligger musselbarerna på rad, bara att slå sig ner vid ett enkelt ihopsnickrat bord, beställa in ett immigt glas vin eller en kall pilsner, och efter kort tids väntan kommer den strandklädda unga kyparn in med en stor bricka med ångande musslor och en korg med bröd, det är bara att äta, sörpla och doppa brödet i skyn. Den ena skalhalvan används som sked för att gröpa ur det orangefärgade musselköttet.
Sommarens höjdpunkt är en måltid på Dalmatinska kuce, en liten bykrog i en av de små byarna utmed adriatiska kusten. Crn rizotto, svart risotto, är en höjdare, nåt att drömma om så här års. Ris kokt i bläckfiskbläck, tillsammans med havets frukter som olika sorters musslor och snäckor, lite bläckfisk, några skaldjursorter. Det är mums för frusna själar det.
Och visst har man väl sina svagheter för sötsaker… det går bara inte att låta bli, en äppelkaka i Krakow, en Tira mi su i Venedig, en waffels i Amsterdam eller varför inte en läskigt stor chokladtårtsbit på Borneo.
Novembermörkret har oss i sina klor nu, varför inte använda tiden till att njuta av mat och dryck och av alla härliga reseminnen ?
Dela med andra:    

Kommentarer
Cickie säger:
Tack för en trevlig blogg i novemberdiset! Cickie.
Postat 2008-11-07 10:58  Anmäl
Magica säger:
Härlig berättelse. Har aldrig råkat ut för riktigt konstiga saker att äta men så har jag inte varit på så konstiga ställen heller. Lever i pannkaka i Ungern är det äckligaste jag kommer ihåg.

Nä, inte är det mycket grönsaker som är vidriga att äta, men det dom vattnar dom med på vissa ställen är nog äckligare än tjurpung.
Postat 2008-11-06 15:39  Anmäl
Ziesta säger:
Visst är maten en stor del av resan? :-) Intressant att läsa om dina matupplevelser.. Själv är jag vegetarian och rätt tacksam för det när jag läser om tjurpungar och råttor.... Kan inte komma på en enda grönsak eller växtdel som skulle vara vidrig att äta..
Postat 2008-11-06 10:14  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Citypeople
11 år sedan
Hal som en ål..
14 år sedan
Ingenting är heligt...
14 år sedan
Pest eller kolera
14 år sedan
Den blomstertid nu kommer...
14 år sedan

Senaste bildkommentarerna

Svetsloppan
Svetsloppan säger om Annans bild "Söndagsmiddag":
Mmm! Kohuvud!
9 mars 2009 10:55
Mpc
Mpc säger om Annans bild "Dagens fångst":
fin fisken *L*
6 september 2008 17:08
Annans
Annans säger om sin bild "Varsågod och smaka!!":
Ser du inte trynena?????
22 juni 2007 14:44