Stöd Ukraina

Annans blogg

Tisdag 1 September 2009 - Geel

Ingenting är heligt...

Ingenting är heligt, inte ens belgarnas älskade färdmedel CYKELN, det har jag bittert fått erfara, flera gånger dessutom. Cykel nummer ett inköptes i april, har haft mycket trevligt med den, en bra och helt vanlig begagnad damcykel. Den placerades sedan i en grannstad för att kunna ta mig till arbetet efter busstur från min hemby. EN hel natt, om ens det, sen var den ett minne blott.
Cykel nummer två, en ännu mer begagnad sak, efterskänktes av min arbetsplats, den stod typ fyra dar parkerad, med två lås, sen var även den ett minne blott. Cykel 3 inköptes på loppis a 25 euro, lämnades in på cykelverkstad för att ses över. Hämtades dagen efter, lyckades övertala busschauffören att få ta den med på bussen, cyklade sen 2 km och PANG så exploderade däcket.
Nu har den i allafall hållt och fått stått kvar i flera veckor och jag är lika förvånad att se den varje morgon.
Å för att ha nåt att cykla på här hemma, så inköptes cykel nummer 4 i lördags, 15 euro, släpper tramp men funkar för kortare turer.
Cykel med kraftig motor har vi också, vi gjorde en utflykt 20 mil enkel resa till kusten. Belgiens kust är mycket kort runt 60 km och den är mer eller mindre nedlusad med folk, barer, och hotell. Det var en smärre chock att se och jag är helt övertygad om att jag aldrig skulle tillbringa en dag där av min semester, men det verkar många andra vilja göra. Sandskulpturfestivalen i Blankenberge var ett riktigt jippo, 11 euro i inträde, visst proffsiga skulpturer men sponsorernas namn fanns också utmejslade i konstverken. Dessutom kostade det 30 cent å gå på toa...
Musselsäsongen har pågått ett tag, det är som balsam för själen, jag håller på att prova mej igenom det enormt stora utbudet av öl och kriek, och jag blir väl färdig till pension. Det är en erfarenhet att bo i ett annat land, summan hittills är att det hjälper inte ett dugg att man är europeisk medborgare, byråkratins kvarnar mal extremt långsamt, jag är och behandlas som en utlänning. Belgarna är ett artigt folk, du tilltalas/tilltalar med fru/herr etc. Belgarna gillar att äta,dricka och att umgås och det gör man ofta och länge. Och det är totalt meningslöst att försöka hålla en någorlunda diet.. det är för GOTT!!!
Dela med andra:    

Kommentarer
Pelle_pha säger:
Hej Anna!
Det ser ut som om du trots all trivs med din tillvaro!
kram pelle o pha
Postat 2009-09-02 06:57  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Citypeople
11 år sedan
Hal som en ål..
14 år sedan
Ingenting är heligt...
14 år sedan
Pest eller kolera
14 år sedan
Den blomstertid nu kommer...
14 år sedan

Senaste bildkommentarerna

Femtioplus
Femtioplus säger om Annans bild "Blankenberge":
... jaså SANDSKULPTURER:)
8 september 2009 01:03