Stöd Ukraina

Annans blogg

Tisdag 11 November 2008 - Enköping

I väntans tider...

Afrikas bästa popmusiker (enligt hans egen utsago) bodde i norra Nigeria tillsammans med sina sju fruar och 20 talet barn. Han ägnade sig helst åt att sitta i en skön fåtölj, med en drink, en joint och någon/några fruar på armstödet. På gården fanns en privat scen, en fastkedjad apa sprang hysteriskt fram och tillbaka. Vid scenen fanns det största julstjärneträd jag någonsin sett. Så långt i från den julstjärna du sätter på bordet om några veckor.
Den här bloggen handlar om det som komma skall, julen och våra kära julblommor.

Den här veckan kommer de hem till butiken där jag jobbar, våra mest populära julblomster, nämligen julstjärnor, hyacinter, amaryllis och ej att förglömma tulpaner.
Och för varje år blir det tidigare och tidigare, julstjärna i oktober, njae, lite tidigt kanske.

Julstjärnan är offer för många års förädling, korsningar hit och dit, men ursprunget har den dock i Mexico. Man tror att den fick sin röda färg när en gudinnas blod droppade ned på bladen...
Och du som reser har sett den i alla möjliga storlekar och former, på Kanarieholmarna säkert, i Afrika och i mellanamerika. Men de röda bladen (som egenligen kallas högblad, blomman är de små gula plupparna i mitten) ser lite mattare ut in real life. För att en stjärna ska få sina högröda högblad krävs mörkerläggning, dag ut och in under lång period. Men ingen jul utan julstjärna va? Du kan få en vit, en gul, en blå, en med glitter, en fransig eller en krulligt skärgrön hybridhistoria. Och tillråga på allt så dör dom inom en vecka, ty vår mest älskade julblomma hade nog trivts bäst där den kom i från, i solen och värmen...
Amaryllis... en lök med enorm växtkraft, nästan helt utan vätska släpper knoppen löken, det är nästan som "Jag vill opp sa rabarberknopp. Amaryllis kan ses vildväxande i SydAmerika, släktingen valotta kan ses blomma i Kambodja t.ex. Och visst är den häftig, i Keukkenhof i Holland kan man beskåda dessa skapelser. och på den flytande blomstermarknaden i Amsterdam finns stora maffiga lökar till salu året runt. Frossa i amaryllis.En snaps vatten i veckan och saken är biff.

Hyacinter kan finnas vildväxande i trakterna kring Syrien, jag har aldrig haft det nöjet att se dem i vilt tillstånd, men de är med all säkerhet både tunnare och blekare än de som vi insuper doften från här hemma, det ska dofta hyacint vid jul. Det är värre efter jul, när det råkar finnas för många hyacinter kvar till försäljning, alla är i högblom och det är som att vandra i Lutzens dimma. Enligt sägnen sägs hyacinten uppkommit genom en olycka då en grekisk gud och en prins skulle kasta diskus, en västanvind blev svartsjuk, diskusen träffade prins Hyakinthos huvud, blodet droppade till marken och ur myllan växte den första hyacinten upp.

Tulpaner, tulpaner, tulpaner från Amsterdam. I våras tog jag och väninnorna en tur till Holland, tulpanfälten stod i full blom, priserna på blomstermarknaden var löjligt billiga. I Keukkenhof fanns miljontals att beskåda, alla möjliga färger och former. Visst är det så att tulpanen har sitt högsäte i Holland, löken odlas där för vidare export till våra svenska växthus där drivning nu för full gång, ända fram till påska..
Och att se tulpanen i vilt tillstånd i Turkiet eller någonstans i mellanöstern hade varit nåt det, men det kanske kommer nån gång, det finns ju ett liv efter jul också.
Dela med andra:    

Kommentarer
Gullsing säger:
Hej Annan.

Tack för upplysningarna om julstjärnan. Jag fick en i present förra julen och den växte till mer och mer och överlevde alltså julen och lever i högönsklig välmåga fortfarande.

När vi hade varit på Rhodos i september och kom hem, hade den blivit lite dassig, så jag klippte ner den. Nu har den slagit nya grenar, men den är ju alltså inte röd i topparna. Som du beskriver, ska den ju stå i mörker och det har den inte gjort. Den står i ett norrfönster. Finns det nåt sätt att få den att "blomma" igen?

Gilla
Postat 2008-11-12 12:04  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Citypeople
11 år sedan
Hal som en ål..
14 år sedan
Ingenting är heligt...
14 år sedan
Pest eller kolera
14 år sedan
Den blomstertid nu kommer...
14 år sedan

Senaste bildkommentarerna

Raiander
Raiander säger om Annans bild "Amsterdam":
Fin bild, längtar till att det ska börja blomma här.
21 mars 2009 11:44
Femtioplus
Femtioplus säger om Annans bild "...":
Köpte en lök idag... spännande att se hur den växer till sig:) Har en knopp som precis stuckit ut ur knölen:) Vilken ...
11 november 2008 22:18