Stöd Ukraina

Greklands blogg

Fredag 17 September 2010 - Karpathos

Skottsalvor i Pigadia

Häromkvällen hörde vi skottlossning i Pigadia. Först trodde vi att det var fyrverkerier men inget fanns att se på himlen. Vi har nu fått veta att ett par förlovat sig och därmed firar grekerna med att fyra av ett antal lösa skott!
Så enkelt var det.

Idag har det blåst hårt igen. Jag sa till Elias, vår hyresvärd, att om det är så här blåsigt på Karpathos kommer jag aldrig att vilja återvända hit. Han lovar att det är ovanligt blåsigt just nu och att det ska avta redan imorgon.

Vi tog scootern till Thanasis taverna uppe i Kali Limni. Strax efter byn Volada svänger man upp mot Lastos och kör 5 km så kommer man till denna häftiga taverna. Ni får se bilder när jag kommer hem och kan ladda upp.
Vi var inne i köket och allt såg så gott ut att notan blev den största hittills på resan. Vi åt fava, stifado, briam och gigantes. Mums!

En taverna jag hört och läst om är Taverna under the trees här på Karpathos. Vi åkte dit och undrade var träden fanns. Man har flyttat tavernan (pga hälsoskäl) och valt att behålla namnet. Jag blev mest förvirrad av det kan jag säga. Maten var dock supergod. Vi åt kycklingspett, friterad zuccini och grekisk sallad för en billig peng.

Vi glömmer allt som oftast att säga till om brödet - dvs att vi inte vill ha det. Vi äter inte bröd och det vållar en del bekymmer för grekerna. Det är deras cover nämligen . Serveringsavgift liksom. En del greker blir lite sura. På ett ställe blev vi liksom straffade genom att vi enbart fick gafflar och inga knivar. :)
Dela med andra:    

Kommentarer
Myrran säger:
Det här med bröd som du skriver, så är det också i Italien ska du veta!
Maggan
Postat 2010-10-11 22:25  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet