Stöd Ukraina

Greklands blogg

Tisdag 14 September 2010 - Karpathos

Akvariesand

Precis...akvariesand har jag kommit fram till att det är den allra bästa liknelsen på vilken typ av sand jag föredrar på stranden. Finkornig sand må vara härlig att gå barfota i men man har dessa fina sandkorn med sig överallt!
Större (särskild vit) klappersten är vackert mot det blå havet. Är ofta runda och mjuka av havets rörelser fram och tillbaka på stranden men inte så skön att ligga på med badhandduken.
Så .... akvariesand....perfekt att gno ner rumpan i och göra sig bekväm i. Ni fattar va?

Idag åkte vi till Kyra Panagia som är vacker att fotografera särskilt med den vackra kyrkan i förgrunden och stranden nedanför. Bilder kommer senare när jag kan ladda upp (tyvärr ej möjligt från min löljigt lilla netbook med linux). Vi badade inte vid Kyra Panagia utan vände tillbaka till grusvägen och tog oss ner till Kato Lakkos beach. Häftig strand med häftig taverna dvs utomhus med stubbar som stolar och små bord.
En brygga har byggts av gamla lastpallar så att även badbåtarna som utgår från Pigadia kan lägga till.
Precis när vi anlände kom även Yiannis love boat och la för ankar. Typ 5 ankare behövdes för att säkra upp. Vågor gick höga trots att vi var på läsidan.

Åkte sedan vidare upp till Spoa och tog vägen ner till Agios Nicolaus. Vad det blåste!
När jag tittar på prognosen i detta nu står att läsa 16 m/s.
Jag tänker inte skriva här men kan meddela att en del svordomar yttrades från mig på vägen. Hasse som körde var tyst (som man kan han ju bara göra en sak i taget) fast å andra sidan har ju han mer kontroll än jag som bara sitter på bönpallen.

Vi hade tänkt att ta scootern upp till Piles ikväll. Där firar man byns kyrkliga årsdag med mat under dagen och dans under kvällen. Vill inte åka även om det mojnar nu till kvällen för det skrämmer lite att åka i mörkret flera mil.

Det blir Ivala ikväll igen. Kan inte skriva det på grekiska med denna datorn heller men ordet betyder ungefär naturlig klipphamn, som ju Pigadia är.

Trots blåsten kan vi komma i lä vid stränderna och jag kan lova att de är riktigt bra. Här finns allt för alla sorter vilken typ av sand man nu gillar.

Böcker slukar vi i mängd. Jag har just börjat med Hypnotisören. Igår avslutade jag en lättläst bok som heter Sirila gentlemän sökes som var en så söt liten historia att den var perfekt att bryta av med. Fick några goda skratt! Ibland blir jag lite trött på deckarhistorier som är lite lika samma. Har ju läst Läckberg, Kallentoft och Ljungstedt och ibland vill man ha lite lättläst och kul.
Jag minns att jag läste Grabben i graven bredvid på stranden i Scala på Agistri. Jag var helt omedveten om vilken bok det var och den var då helt nyutkommen. Vad jag skrattade.
Böcker minns jag mest på vilken ö jag läst dem.
Först när jag är här nere i Grekland kan jag koppla av och läsa. Blir sällan tid med det hemma.
Dela med andra:    

Kommentarer
Myrran säger:
Jag förstår precis vad du menar med akvariesand "som du gnor ner rumpan i"....lol.
Visst är det härligt att läsa utomlands, det tycker jag också!
Maggan
Postat 2010-10-11 22:22  Anmäl
Ivan säger:
Nu är du orättvis mot Hasse. Han kan visst göra två saker samtidigt.
Både åka hiss och tugga tuggummi på en gång!
Postat 2010-10-03 22:10  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet