Stöd Ukraina

Lenils blogg

Fredag 27 Augusti 2021 - Tyskland

Sista hotellnatten

Frukost kostade 13 euro men var helt okej. Glömde munskyddet när jag skulle fylla på juice och fick ”skäll”. Det är ett himla ståhej med munskydd överallt inomhus men det kanske är rätt för att stoppa spridningen av Covid-19, vad vet jag. Påtalar det dåliga Wi-Fiet när vi checkar ut och då säger receptionen att vi kunde sagt till och fått byta rum men det orkade vi ju inte. Vi sticker runt 9 och får hämta pengar för parkeringen gick inte att betala med kort. Annars var det ett mycket bra parkeringshus i samma byggnad som hotellet.

Vi packar om lite kläder så vi bara behöver ta med våra ryggsäckar och nessesärväskan in på nästa hotell vilket vi brukar göra. Sen åker vi ut på närmaste motorväg norrut. Mycket mer trafik och flera stopp och köer gör att vi emellanåt åker av och kör mindre vägar. Inser att man borde göra det oftare, fantastiska städer men det tar också mer tid än om motorvägen fungerar. Kombinationen funkar bra. Runt 18:30 orkar vi inte köra längre och hittar fantastiska Landgasthof Hotel Hess i Neuenstein med restaurang och frukost för runt 1000kr via Booking. Rummet är gigantiskt och verkar helt nytt. Verkligen lite som jag hade tänkt mig igår. Vi äter i hotellets restaurang, jag tar två små filéer, kyckling och fläskfilé med champinjoner, kryddsmör och kryddbröd tillsammans med ett glas rött och mannen tar en annan snitzelvariant än igår med öl. Sen chillar vi på det gigantiska rummet innan det är dags att sova. Planen är att ta oss hem redan i morgon.

Sammanfattningsvis har det varit en bra resa, lite ovant att det var så mycket folk i Kroatien och det var lite jobbigt med att det var svårt att få bord på restaurangerna men det löste sig ju. Den enda bank vi hittade där det inte alls var något påslag var Privredna Banka Zagreb (nästan säker i alla fall). I Krk låg den inne i gamla staden på det lilla torget, västra sidan och i Opatija bredvid vårt hotell, Mozart. Även när man betalade med kort blev det ett litet valutapåslag överallt vilket antagligen beror på att man inte kan välja valuta. Dock bör man se upp med de mobila bankomaterna som ofta heter Euronet där det kan bli väldigt dyrt att ta ut pengar!
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Hemåt
40 veckor sedan
Podstrana
40 veckor sedan
Norrut
40 veckor sedan
Baddag
40 veckor sedan
Utflykt
40 veckor sedan