Stöd Ukraina

Brigittas blogg

Tisdag 28 September 2010 - Conil de la Frontera

Septemberveckor i Conil

Väninnan och jag åkte 17-dagar till huset i Spanien. Vi möttes på Arlanda, lite trötta, då kl. endast var 5 på morgonen. Checkade in och köpte med oss smörgås och begav oss till gaten. Där stod det att planet som skulle gå 7 är försenat och ny avgång 9. Fransk trafikledarstrejk!! Som tur var så kom vi i väg 9 och hade 1 timme på oss att byta plan i Barcelona. Kom till Malaga - men inga väskor!!! Fick stå i kö och skriva rapport, tydligen hade alla väskor från Stockholm blivit kvar i Barcelona. Letade sedan rätt på hyrbilen, en Seat Leon och så for vi de 23 milen mot Conil. Kom fram just när mörkret sänkte sig och fick ta lakan och handdukar av husets förråd. Satte oss i pation och åt, och drack dagens första glas rödvin med Casera. Det var fortfarande + 30 grader.
Nästa dag påstod de att de inte visste var väskorna var, så det blev till att köpa lite kläder och skor. Som van resenär, så har man med sig nattlinne, trosor, bikini m.m. i handbagaget, men en del måste man köpa till, då man inte kan ta allt i handbagaget.
Dag tre ringer de vid 12 och vill ha vägbeskrivning till huset, då väskorna är återfunna. HURRA!
Gissa när de kom till Malaga: jo dag 1 kl 21.30, så de orkade inte köra ut dem förrän dag 3. Typiskt spanskt!
Sedan följde sköna dagar på stranden; god mat och vin och Sangria. Ett dygn med åskväder dag 11 sänkte temperaturen från drygt 30 till 24, men det var skönt ändå.
Var i Jerez på Ikea en dag och köpte lite möbler till huset och sedan så skruvade Kristina ihop dessa. Själv passar jag bara som hantlangare, dvs. räkna skruvar och ge henne rätt skruvar och skruvmejslar.
Så var det dags att åka hem, en lite mulen dag. När vi kom över på Costa del Solsidan, så började det att regna. Incheckning gick bra, men orosmolnet - fransk trafikledarstrejk- hängde över oss.
Vi landade i Barcelona på tid och fördrev de 2 timmar vi hade tills planet till Stockholm skulle gå med lite mat. Kom till gaten och inget hände. Efter 45 minuter fick vi besked om att nytt besked kommer kl 20. Så försvann alla från gaten och kl 20 hände inget. På monitorn nytt besked 20.30. När vi inte fått något besked kl 21 ställde jag mig i den långa kön till Spanairs disk och då kom plötsligt någon av markpersonalen och meddelade att luftrummet är stängt. Så vi fick hämta ut våra väskor, trava till en annan disk för info om att planet ska gå 9 i morgon och att bussar finns på plan -1. Dvs. skulle finnas. Alla sprang och letade, ingen visste var och efter många turer med tunga väskor, så hittade vi äntligen bussen och blev körda till ett hotell i centrala Barcelona. Det låg högt uppe i en backe, så bussen fick stanna en bra bit längre ner och vi fick släpa och dra våra väskor. Väl där så fick vi ett rum och middag och väckning kl 6.
Vi hann precis äta frukost när de sa att nu står bussen och väntar på er. Nytt släpande och dragande av väskorna och ut till flygplatsen. Incheckning, säkerhetskontroller och så till gaten. Avgångstid kl 9, men när alla kommit ombord, så saknades 10 (de hade tydligen bokat av- eller om sig) och vår starttid var först kl 10.
Vi landade i allafall kl 13.40 den 24/9 och där slutar äventyret.
Dela med andra:    

Kommentarer
Qriztie säger:
Bra beskrivning på strulet, men önskar vi var kvar där, för här hemma är det så kallt.
Postat 2010-09-29 17:34  Anmäl
Sierra säger:
Lite krångel får man stå ut med när man har det vackra och annorlunda Conil i blicken. Jag var där 2005 och minns de fantastiska stränderna på Costa de la Luz :-)
Postat 2010-09-28 23:05  Anmäl
Bibchen säger:
Oj, oj det var ett riktigt äventyr, som jag tyvärr känner igen från min tur till Malaga för många år sedan - fast det har jag nästan glömt nu.
Postat 2010-09-28 20:19  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet