Stöd Ukraina

Tjoohannas blogg

Fredag 7 Juli 2006

Santa Marta, Colombia

Valar, geléhallon, och resesallskap fran Ostmark.

Hola amigos!

En resa blir aldrig som man har tankt sig, hade inga planer pa att aka till Colombia innan jag anlande till Sydamerika. Nu ar jag glad att jag ar har!

Det har naturligtvis hant en hel del sedan jag skrev i dagboken senast. For forsta gangen har jag suttit pa taket nar jag tagit en tagresa, jag har sett valar som gjort saltos fran en bat tillsammans med 16 baptister fran Usa. Maktigt!

Forhoppningsvis ar min spanska mycket battre idag for jag har pluggat i en och en halv vecka i Quito. Jag och lararen var bland annat och firade Ecuadors midsomarfirande. Tusentals indianer som dansade sina lokala danser och drack mangder med alkohol. Jag passade naturligtvis pa att prova marsvin pa lunchmenyn. Vet inte om eleverna pa Himlaskolan vill se bilderna, risken ar val att nagon har marsvin hemma...

Fattar inte att jag fick chansen att bestalla grejer fran Sverige. Caroline dok ovantat upp har i Quito och jag ater nu messmorsmackor till frukost nar jag far mojlighet :-) Jag har aven saltlakrits i packningen! (Tack Elin och Caroline!) Det var verkligen kul att traffa nagon hemifran och hitta pa lite tokigheter.

Jag har aven haft turen att traffa en hel del trevliga svenskar som jobbar pa UBV i Quito. Fick ett riktigt midsommarfirande med svenska delikatesser som sill, kottbullar, kaviar, knackebrod, salta nappar och geléhallon. En och annan nubbe slank aven ner efter skonsangen ;-)

Det har blivit en hel del tittande pa VM, har firades Ecuadors lag rejalt, alla var verkligen nojda med lagets insatser, folk akte omkring och tutade efter forlusten mot England!! Hoppades naturligtvis att de skulle vinna, men, men. Har stallde man inte in firandet for det.

Nar jag anlande till Colombia lyckades jag hamna pa samma hostal som Jenny fran Ostmark och Sabine fran Stockholm, (har redan borjat prata varmlandska ordentligt).

Vi tog oss till en liten by vid kusten dar det enda sattet att komma fram var att aka motorcykel som gick pa jarnvagsrals!! Nar vi fick mote av andra motorcyklar pa ralsen var det bara att hjalpa till att lyfta den forbi
motande trafik :-) Kreativiteten flodar nar det galler att ta sig fram har.

Nu har jag i alla fall kommit upp till karibiska havet och hor vagskvalpet nar jag ska somna. Formiddagarna har jag slappat i hangmattan och njutit av utsikten tillsammans med en bra bok.

Ska forsoka passa pa att dyka nar jag ar har for det ar riktigt billigt, kommer att besoka lite nationalparker och sedan hoppas jag kunna segla fran Colombia till Panama om ett par veckor.

Allt tar ju langre tid an man tror sa jag far val se nar jag kommer hem, kanske blir det till algjakten...

Hasta Luego!

//Johanna
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Playa del Carmen, Mexiko
17 år sedan
Flores, Guatemala
17 år sedan
Antigua, Guatemala
17 år sedan
Granada, Nicaragua
17 år sedan
San Jose, Costa Rica
17 år sedan