Stöd Ukraina

Tjoohannas blogg

Onsdag 8 November 2006

Flores, Guatemala

Snorkling bland valhajar och delfiner

Nu har det gatt ytterligare en manad och novemberlovet ar over for den har gangen ocksa, vilket innebar att jag snart kommer hem... Huugghhaaa (men jag langtar ocksa!)

Spenderade en dryg vecka i San Pedro, Guatemala dar jag laste spanska och traffade massor av manniskor som jag stott pa under resans gang i Centralamerika. Jag lyckades fa ett eget rum med kabel-TV, egen varmdusch for 30 kr natten(hade inte duschat varmt pa en och en halv manad). Duschade sakert i en dryg timme forsta gangen he he.

Nar vi gick ut pa kvallen kostade en rom och cola 3 kronor under happyhour... Farligt men samtidigt valdigt roligt.

Som jag tidigare berattat kor de som idioter har nere och nar jag lamnade San Pedro och reste tillbaka till Antigua var det val lite val nara ogat! Det kom over en buss pa var sida av vagen och jag trodde att vi skulle frontalkrocka, men bussen som vi motte lyckades veja undan i sista sekunden. Den andra bussen som fick punktering valte i hog fart.

Och vad hander?

Var buss stannar i typ 30 sekunder och flera ringer efter ambulans, sedan kor vi bara vidare och alla pratar pa som om inget har hant.
Det stannade i alla fall en annan buss pa andra sidan, men ingen fragar om det fanns lakare ombord eller liknande, phuuu
Dagen efter blev det en hel del samtal med skype.

I Honduras besokte jag mayaruinerna i Copan och var lilla guidade grupp tog nog priset, foljande personer ingick i det glada ganget:

En hindu, som foljande ar kommer att gifta sig med en tjej fran Honduras (Hon foll for hans kokkonster), En katolsk man med en Zorro-Mustasche och varldens langsta ogonfransar. En israelisk arkeologoch utbildad guide som forsokte bracka var guide med alla sina kunskaper, tva muslimer fran Panama som inte drack en droppe vatten i den 37,5 gradiga varmen (Ramadan firades stenhart) och sa lilla jag forstas som jag valjer att inte kommentera.
Det blev ett valdigt liv pa de muslimska grabbarna nar de insag att det var en israel med i gruppen... Bifogar forstas foto!

Nar jag kom till Utila sa lyckades jag hamna i ett litet hus med ett irlandsk par och en tjej fran England. Vi hade hur kul som helst och pa slutet liknade vart hus mer en fritidsgard an ett eget boende. Nu kan jag verkligen saga att irlandare inte spottar i glaset, efter en haktisk Hallowéennatt som slutade framat smatimmarna, sa var det rom och cola till frukost och tequilarace innan klockan tolv! Jag passade eftersom jag skulle ut och dyka, men nar jag kom hem var det fortfarande full rulle och pokerspel med solglasogon.

Nu ar Saint Patricks day redan inbokad i Dublin!

Pa Utila snorklade jag med valhajar (varldens storsta fisk) Den jag sag var val 8 meter och valdigt imponerande :-) Jag snorklade med femtiotalet delfiner, dok med skoldpaddor och stingrockor!

Fiskade aven tonfisk och sag val! Var guide hade inte sett val pa Utila under hela sitt cirka 40-ariga liv, trots att han fiskat i snitt tre ganger i veckan, men nar vi var med sa hande det!! Kunde inte begara mer av min vistelse, se nedan!

For forsta gangen pa over ett ar sa var jag ute pa en riktig dejt! :-) Behover nog trana lite!!

(Maste komma in i gamla rutiner igen Stefan sa att berattelserna i bilen kan halla lika hog klass som tidigare!) ;-)

En amerikansk dykinstruktor bjod ut mig pa middag och lovade att hamta upp mig i mitt lilla hus. Naturligtvis kom han pa cykel och det var bara for mig att hoppa pa. Problemet var bara det att det forsta som hande var att min klanning sprack nar han skulle trampa ivag med mig och satte foten pa tyget... Ritsch (ljudeffekt) och jag latsades som ingenting ASG

Fattar inte, men det hander ju bara mig! Ska for ovrigt hamta klanningen nu som ar inlamnad pa lagning (femton kronor) Det var det kanske vart!

Efter Utila reste jag vidare med tre killar och hamnade pa riktig forsranning, hur kul som helst! Sedan fortsatte vi upp till Belize och Guatemala. Imorgon kommer jag nog att lamna Guatemala och dra vidare norr ut mot Mexico. forhoppningsvis kommer jag att traffa Veroniqe dar som kommer fran Montreal, vi har traffats i Guatemala och Honduras tidigare.

Det var allt for den har gangen, blir val kanske ett par rapporter till innan jag kommer hem.

//Johann@kr@m
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Playa del Carmen, Mexiko
17 år sedan
Flores, Guatemala
17 år sedan
Antigua, Guatemala
17 år sedan
Granada, Nicaragua
17 år sedan
San Jose, Costa Rica
17 år sedan