Stöd Ukraina

Tjoohannas blogg

Tisdag 5 December 2006

Playa del Carmen, Mexiko

"Vive Fidel" 80 años!

Hola amigos!!

Nedrakningen har borjat... Det ar bast att njuta av de sista veckorna.

Jag vet inte riktigt var jag ska borja, men det finns redan bilder i fotoalbumet nar jag besokte Tikal i Guatemala med Elliot och sedan passerade vi gransen till Mexico och traffade William fran Kanada som jag aven reste med i Guatemala och Honduras.

Vi hade flera skona dagar pa stranden dar vi besokte ruiner, at god mat (besokte ett mexicanskt kok, lagade mat och fick goda recept) Drack rom pa stranden och bodde i en cabaña med sandgolv.

Efter det drog jag sjalv vidare till KUBA, som var helt FANTASTISKT. Det hander val kanske bara mig, men jag traffade en kille pa flygplatsen, som flytt Kuba for att bo i Miami. Han skulle besoka sina slaktingar pa Kuba, i Piñar del Rio. Istallet for att aka sjalv till Havanna foljde jag med honom i hans hyrbil och halsade pa alla hans slaktingar. Hade flera harliga dagar och nu har jag t.o.m fatt en extramormor pa Kuba (hon grat nar jag akte).

Nar jag skulle duscha var det bara att varma vatten pa spisen och sedan halla det over sig, men det har gatt bra det med. Har levt som kubanerna gor, men verkligen fatt en inblick i hur saker och ting funkar.

I Piñal del Rio traffade jag en av varldens basta basebollspelare, Omar Linares Izquindo, som blev erbjuden att spela for New York Yankees for en valfri summa... men han tackade NEJ!!!

Det kallar jag stort! Hellre bo pa Kuba an att tjana mangmiljoner i USA. Tror att jag hade gjort det samma :-)

Har traffat manga pa Kuba som tjanar 10-15 Cuc i manaden vilket ar lite mindre an 10-15 euro i manaden!!!!

Bland annat besokte jag cigarrfabriken i Piñar del Rio dar de inte har mer i lon an sa, sa varfor inte hjalpa dem lite??
Istallet for att kopa en lada cohiba (basta ciggarmarket i varlden) i butiken for 447 coc gjorde jag upp mote med en man pa Plaza del Indepencia, traskade ivag till ett hus och handlade for ett betydligt lagre pris :-)

I Havanna lyckades jag bo "olagligt" hos en Engelskalararinna som hade en stor lagenhet, sa om nagon i framtiden vill aka till Kuba har jag massor av bra kontakter. Det kostar annars istallet for att projsa 25 coc betalade jag 10.

Jag skulle kunna skriva sa mycket om Kuba sa jag ska bara ge lite exempel och sedan beratta en liten historia till.

Sakerhetspoliser (har aldrig varit i ett sakrare land)
Ris och boner i hemmen, men lyckades hitta manga bra restauranger ocksa. Tre kulor glass for 80 ore!

Manikyr och pedikyr 20 pesos (en dollar)

Liftade med femtiotalsbilarna i Havanna for 10 pesos (den lokala valutan) 24 pesos ar en dollar. De flesta turister aker taxi for 3-5 dollar, men jag uppskattar ju att sitta och trangas med 8 andra he he

Kubanerna ar oerhort valutbildade de har nog varldens mest utbildade prostituerade... Och med manga turister som kommer kan man ju forsta att det lockar manga att tjana snabba pengar.

De flesta vill dock kunna lamna landet och det gar ju inte.

Domino

Ransoneringskort, kolla in kycklingransonen for en manad hemma hos Viktoria.

Salsa och reaggetone, underbara museum och gamla hus.

KULTURFROSSA hela dagarna. Ciggarrer och Mojitos pa kvallarna.

TV med propaganda, men aven fylld med kultur.

Radioprogram som meddelar nyheter medan en klocka tickar och sa laser de upp tiden varje minut he he

Lyssnade pa Kicki Danielsson och Dr Alban pa nattklubb i Havanna "en papaya cocunut" Holl pa att garva ihjal mig nar jag insag att de spelade kicki (men det ar ju en grymt bra lat! ;-)

Varldens mest sympatiska manniskor bor pa Kuba!!!

Har ju firat FIDEL viva! Viva! Gick med i paraden med miljoner Kubaner.

Nar jag skulle aka till Santa Clara och kolla in Monumentet over Ché sa var jag tvungen att ta en buss kl. 6.30 pa morgonen. Men Kuba ar Kuba, sa jag var tvungen att vara dar en timme innan och inhandla biljetten. Det var jag naturligtvis inte sa istallet var jag tvungen att vanta pa en buss som skulle komma kl 9.30

Efter ett par timmar till meddelade de att det inte skulle komma nagon buss eftersom man holl pa att ova infor Fidels Kalas var flera gator avstangda.

Istallet fick jag lifta med en bil (jag och en till man hamnade med en 50 arig man som hade en bil som var tvungen att tjuvkopplas for att starta och sa en nyckel som var avbrutentill en femtedel.

Nar vi hade akt i typ tre kvarter kollapsade bilen och en mekaniker fick titta pa den... Efter att bilen blev lagad kom vi ut pa motervagen dar det aker cyklister och hast och vagn lite overallt.

Vi hade nog inte akt mer an 4 km innan bilen pajade igen och sedan ytterligare 35 ganger. Det var bara for mannen i baksatet att ga ut och putta pa, och chaufforen sprang brevid bilen och knuffade medan jag fick sitta och halla i startnyckeln sa att den inte ramlade ur. Sedan fick vi kopa kablar i husen vi passerade...

Men trots manga "pinga" (spansk svordom) sa var det anda glada miner och vi stoppade och pallade fem kilo grapefrukt pa vagen... Nar vi kom fram skakade gubbarna som vi motte pa huvedet och menade att de nya bilarna de ar minsann bara skrap! Battre med en modell fran 54 :-)

Grattis Lina i efterskott!

Nar jag kommer hem kommer jag INTE att aka runt och halsa pa alla... I sa fall sa skulle jag inte ha tid med att fixa med lagenheten och borja forbereda mig mentalt for att borja jobba.

ALLA ar daremot valkomna att komma hem till mig nar ni vill och halsa pa, vill ju garna se alla nya bebisar och fa ett hum om vad som hant dar hemma.

Kommer att vara i Karlstad under jul och sedan blir det Goteborg i Januari.

Manga Johann@kramar
Dela med andra:    

Kommentarer
Raketost säger:
Låter som en helt fantastisk resa! Undrar hur det kändes att komma tillbaka till Sverige...
Kuba låter onekligen mkt lockande. Har bara hört gott om ön.

Är det bara att boka rum hemmifrån 1:a natten o sen fixar man boendet där istället?

MVH /Mats
Postat 2009-05-03 13:27  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Playa del Carmen, Mexiko
17 år sedan
Flores, Guatemala
17 år sedan
Antigua, Guatemala
17 år sedan
Granada, Nicaragua
17 år sedan
San Jose, Costa Rica
17 år sedan