Stöd Ukraina

Tjoohannas blogg

Lördag 19 Augusti 2006

San Jose, Costa Rica

kokaintillverkning, Segling och Paradisoar

Kolla in fotoalbumet med kommentarer om ni kanner for det!

Nu var det ett bra tag sedan jag skrev i dagboken, kanske beror det pa att jag haft det sa underbart bra, sa jag har val inte velat spendera tid vid datorn.

Colombia var fantastiskt! Kanner att jag vill aka tillbaka redan nasta sommar om det gar. Hann med att besoka underbara strander, ga pa trekk till Ciudad perdidad, och dansa merenque i underbara Cartagena mm.

Under turen till den forlorade staden skulle ni ha sett mig kampa upp for backar den ena varre an den andra under fem dagar!! Myggorna var som hokar pa oss alla och lillkillen i gruppen raknade all sina och kam fram till att han fatt 453 bett!! Jag var inte langt efter. Turen var dock vard alla plagor!!

Sista dagen visade en man i vart hus hur man tillverkar kokain och det var inga trevliga ingredienser. Inte konstigt att man ibland kallar Colombia for Locolombia... Vet ingen annan plats i varlden dar man kan fa en guidad visning for hur kokaintillverkning fungerar.

Har inte haft nagra problem i Colombia, men visst ar det korrupt. Nar vi skulle ta bussen tillbaks fran var tur blev vi stoppade av polisen tre ganger inom 30 minuter. Det visade sig att det var en man som smugglade cigaretter fran Venezuela och poliserna i den forsta razzian tipsade sina kolleger langs vagen... Det var bara att muta polisen helt enkelt, tre ganer om.

Cartagena ar en helt fantastisk stad och dar passade vi pa att ga ut en hel del och jag firade min 31 ars dag. Fattar inte att det ar ett helt ar sedan Elin och Eva upptradde som Lena PH och vi hade lyxmiddag hemma i Skare. Langtar minsann efter er dar hemma!!

Efter lata dagar pa Colombias vackra strander tog jag en segeltur till Panama via San Blas oarna.
Det var en tur med bade storm och bad mitt ute i Karibien. Sag vackra solnedgangar och delfiner som hoppade framme i foren ett flertal ganger.

Hamnade i ett jattebra gang dar alla reste sjalva, sa vi roade oss kungligt. Kaptenen var helgalen och rokte pa ganska ordentligt, men det kan jag ju skriva nu mamma ;-)
Han hade i alla fall seglat strackan i manga ar sa jag var inte ett dugg orolig under turen.

San Blas var obeskrivligt vackert och det kanns som om man skulle kunna fira en smakmanad dar ( om man nu blir vuxen och gifter sig i framtiden) Indianerna som bebor oarna salde sina hantverk och smycken till oss fran sina hemgjorda kanoter och vi njot av cuba libre, snorkling, bad och lirade kort mest hela dagarna :-)

Panama city var rena shoppingparadiset skor for en dollar vad mer kan man begara? Skulle kunna shoppa i flera dagar...

Jag och Joanne shoppade inte hela dagarna. Besokte bla indianer som endast var kladda i parlkjolar (dagtid) men nar ovriga turister akte hem tog de pa sig sina vanliga klader he he he

Nar tva blonda tjejer reser ihop blir det uppvaktning dubbelt upp. Var busschauffor stannade bussen och kopte ol at oss medan ovriga passagerare vackert fick vanta. Helt plotsligt dok en pase ol upp och det var bara att tacka och ta emot. Nar vi skulle betala for resan sa var det tydligen gratis for blondiner :-)

Hade riktigt kul i Panama och vi partade loss ordentligt med ovriga gasterna pa vart hostel.
jag och en kille fran Nordirland reste vidare till Costa Rica (akte bla ett riktigt litet plan for 8 passagerare dar jag fick sitta i motsatt fardriktning!!!)

Nu reser jag med Joe fran Chicago och vi traffades for ett par dagar sedan. Hoppas att det kommer att funka, men jag ar val inte direkt orolig...

Ser fram emot att hora ifran Jocke och Susanne snart!

Marie, kanske har du lite kontakter pa vastkusten i Costa Rica?

Tanker pa er dar hemma, men kommer inte komma hem forran Himlaskolan serverar smorgastarta 21 december :-)
Hoppas att ni far en bra skolstart kara kollegor!

Har hort att ni fatt njuta av en riktigt fin sommar dar hemma och jag hoppas att ni far en fortsatt fin host. Sjalv ar jag lite orolig for att orkanerna kommer in over Centralamerika, men jag tror att det kommer bli bra.

Manga Johannakramar fran Costa Rica!
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Playa del Carmen, Mexiko
17 år sedan
Flores, Guatemala
17 år sedan
Antigua, Guatemala
17 år sedan
Granada, Nicaragua
17 år sedan
San Jose, Costa Rica
17 år sedan