Stöd Ukraina

Tjoohannas blogg

Torsdag 1 Juni 2006

Cuenca, Ecuador

" Una Sueca loca" berusade draken och kaffeboner

Jag vet inte riktigt vad jag ska skriva i dagboken for det har ju hant en hel del senaste manaden.

Har besokt Machu Picchu och det var helt fantastiskt. Inkaindianerna hittade verkligen det "ratta" laget for sitt religiosa centrum. Jag kan bara rekommendera alla att aka dit och uppleva det, eftersom fotona inte ger en rattvis bild.

Efter Machu Picchu blev det en djungeltur till Espiritu Pampa for att besoka inkaruiner som upptacktes sa sent som i mitten av 60-talet. Arrangerade en tur med James fran Sheffield. Vi lyckades fa tva broder (en av dem laste till arkeolog) att guida oss. Vi hyrde fem hastar som skulle bara all packning, och sa kunde vi rida under de har fyra dagarna. Det var en riktigt bra tur och kul att campa igen, bonus med havregrynsgrot till frukost! Mums

Det har var verkligen utanfor det vanliga turiststraken, jag var den forste svensk som varit har sedan de inforde gastboken (2002).

Insag val det nar vi skulle aka tillbaks. Det fanns inga bussar, utan enda transportmedlet var en lastbil fullastad med kaffebonor och trettio peruaner som luktade mumma. Tur att det var bar himmel :-)

Klev pa lastbilen kl.16.00 och trodde vi skulle vara framme klockan elva pa kvallen, men anlande 11.00 dagen darpa :-)
Maste meddela att kaffeboner ar riktigt skona att sova pa.
Som tur var fick lastbilen punktering pa morgonen nar det inte var fritt fall 400 meter. Apelsinodlaren i trakten var nog mindre nojd nar 30 peruaner pallade minst fem kilo apelsiner var, (en svenska pallade val mas o menos un kilo) ASG

Senaste manaden har jag akt enormt mycket buss, och nu har jag t.o.m investerat i en peruansk "Folklorica-CD". Hoppas kunna spela den som veckans truddilutt i januari ;-)
Tur att de visar sa manga bra filmer pa bussarna. Har nere alskar de kinesiska kung-fu filmer som ofta ar fran 70-talet och dubbade till spanska. Igar sag jag drunken dragon, kineser som pratar spanska ar en hojdare! (eller Dolph Lundgren hablando español) ha ha

Har besokt Ica som ligger vid kusten i Peru (staden alltsa ;), har finns det enorma sanddynor sa det ar mycket turister som aker sandboard)

Efter det blev det en tur till Lima och Huaraz i bergen. Lima var ingen hojdare, men det var valdigt vackert i Huaraz. De flesta topparna lag runt 6000 meter och sa alla odlingar i dalarna, kommer val lagga upp lite bilder.

Nar jag kom till Truijjo langs kusten blev jag utsatt for det forsta ranforsoket har nere. Nar jag var sjalv pa busstationen med en anstalld, rusade det fram en kille och slet tag i min ryggsack. Det blev en dragkamp, tur att peruanerna ar sa sma och jag sa stor och stark... 1-0 till Suécia!! Antar att de passar pa nar de ser en ensam gringa, men men dar hade han inget att hamta.

Nu ar jag i Ecuador och hade tankt att aka till Galapagos, men efter manga turer fram och tillbaka och velande sa sag jag sjalv till att det inte blev av. "una sueca loca" kommer att anvanda pengarna i Mellanamerika istallet. Pier akte till Galapagos sa jag far val hora hur det var av honom.

Ser fram emot att kolla in VM har nere (Ecuador ar ju ocksa med och lirar) Vet inte vart jag kommer att aka efter Ecuador men det lutar val at Colombia eller Venezuela.

Har hort att sommaren ar pa vag och lovet narmar sig med sormsteg for alla larare :-)

Lycka till Madde pa BB!!

Horde att 30-ars festen var en hojdare Stefan.

En extra halsning till min underbara familj som alltid finns dar nar "una sueca loca" klantar sig. Hoppas att ni far det bra pa Mallorca.

Hasta Luego!

//Johanna
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Playa del Carmen, Mexiko
17 år sedan
Flores, Guatemala
17 år sedan
Antigua, Guatemala
17 år sedan
Granada, Nicaragua
17 år sedan
San Jose, Costa Rica
17 år sedan