Stöd Ukraina

Cingelssons blogg

Söndag 15 Februari 2009 - Punta Cana

Road Trip

Trots att researrangörerna avrådde från att hyra bil och köra på egenhand gick vi de 30-40 min det tog in till det lilla shoppingtorget som fanns utanför hotellområdet för att göra just det. Efter en hel del dealande hade vi fått ner depositionen från 20 000 till 5 000 dominikanska pesos (ca 1.250kr) och då vi kände oss någorlunda nöjda med priset på $100 för en dag räckte vi över kontokortet.

Eftersom vi aldrig har hyrt bil tidigare och min spanska inte kan ord som "försäkring" var vi lite små spända när vi med nycklarna i handen gick för att köra iväg. Inte blev det bättre av att det visade sig att det inte fanns en ända bensinstation längs den väg vi tänkt ta – det blev att åka ca 40min inåt landet för att tanka och sedan hoppas att det skulle räcka!

Vår tanke var att försöka ta oss till Samaná halvön för att hoppa på en valskådarutflykt men då båtarna dit inte går ofta och vi hade blivit varnade för de usla vägförhållandena visste vi inte riktigt hur det skulle gå. Klockan sattes på strax innan 4 och i totalt mörker gav vi oss av på vår lilla road-trip, Martin, Christian & jag.

Det visade sig att de småvägar vi var tvungna att ta inte ens kan beskrivas som usla utan i det närmaste okörbara utan jeep. Under första timmen kom vi inte ens 2mil… och vi insåg ganska snabbt att ursprungsplanen inte skulle hålla. Istället stannade till i en liten större kuststad som heter Miches och åt frukost med underbar utsikt – samtidigt bekräftades mina misstankar om magsjuka:-( Vi fortsatte sedan att skumpa fram på vägarna med det nya målet Playa del Rey; en inbjudande helt öde strand så när som på en trevlig vakt. Efter några timmars slappande åkte vi vidare i jakt efter mat och fler vackra vyer. Behöver väl knappt nämna att vi fick punktering...:-)

Landsbygden är grön och omgiven av hav och mjuka kullar. Mellan otaliga små och stora rancher vajar olika palmsorter, bananträd, citrusträd m.fl. Husen som antingen är gjorda i trä eller cement är ofta färgglatt målade bl.a. såg vi ett i rosa med illgröna knutar! Längs med vägen sprang det tuppar, höns och gathundar och vi fick vid ett tillfälle fick vi tvärnita för att inte köra på en åsna och en annan gång var det kossor som blockerade hela vägen. Vid nästan varje husknut stod det barn och vinkade glatt.
Trots att vi inte nått vårt mål var det en underbar liten utflykt!
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet