Cingelssons blogg

Måndag 17 Oktober 2011 - Hà Tiên
På Phu Qouc finns inte mycket annat att gora an att bada, slappa eller som jag nedan - bli lite ompysslad! En eftermiddag far jag manikyr, pedikyr nagon tar bort mina har med trad(!) sammtidigt som jag haller ett vakande oga pa Erik:-) Snacka om effektiv!

Innan vi akte fran Sihanoukville kopte vi lite strandleksaker till Erik som han tyckte var riktigt kul! Annars ar sjalva stranden i Phu Qouc inte sa barnvanlig; det blir djupt pa en gang och det ar bara en liten, liten strandremsa med hard sand som Erik kan ga pa. Sa han tyckte inte sa mycket om att vara på stranden:-( Vi bodde pa Kim Hoa som under hogsassong har restaurang nere vid stranden men nu var den tom vilket passade oss perfekt - pa eftermiddagarna lat vi Erik sova pa deras lilla terass for matborden. Dar lag han fint i skuggan bara nagra fa meter ifran oss nar vi svalkade oss i det underbara och klara vattnet!

En dag tog vi en snorkel & fisketur och lat Erik prova sin fina flytvast som vi tagit med honom. Han tyckte val att den var OK i ca 5min men for oss var det valdigt tryggt att ha den med!

Pa de olika snorkelstoppen (inga direkt bra...) turades Martin & jag om att vara nere i vattnet & lagom tills det var dags att ata lunch somnade Erik i vagnen som vi tagit med. Det bjods bland annat pa sjoborre!

Annars var val det inte nagon jattekul dag for Erik att spendera sa manga timmar pa ett relativt litet utrymme. Innan snorklingen var over fick vi slappa lite pa Bao Sao en finkornig, langgrund sand pa andra sidan Phu Qouc. Nar Erik inte blev fotad av massa Vietnameser sa fick han springa av sig lite!

På Phu Qouc finns, som jag tror överallt vi varit, en Night Market. Här är det självklart färsk fisk och skaldjur i mängder som erbjuds och vi åt god tonfisk när vi var här! Utöver Night Market så finns ingen direkt restaurang- eller bargata och man kan få traska en bit för att hitta en restaurang. Är man här under högsäsong finns säkert restauranger på varje hotell nere vid stranden men som sagt inte nu...

Oavsett måste jag få tipsa om Mondo - en riktigt mysig restaurang med helt underbara tapas och välkylt importerat vin! Vi hamnade här två kvällar och åt massor av supergoda smårätter, fick lite tips av det goa ägarna Hanna & Erik (svenskar!) som tex vilken bankomat du ska använda för att få ut maxbeloppet 5miljoner dong (1.650sek) och sjalvklart bara njöt! Kolla gärna in deras hemsida http://www.niamondo.com som snart aven uppdateras med info om restaurangen.
Söndag 16 Oktober 2011 - Kampot
Vi hade beställt taxi till klockan 9, det är då Erik brukar sova, som skulle ta oss från Sihanoukville till Kampot. För $30 tyckte vi att vi kunde unna oss den lyxen, speciellt när Erik fortfarande inte var helt sig själv ännu. Kampot är en lugn, släpig småstad en bit från havet och ett perfekt stopp på vägen till Vietnam.

Efter att ha hittat en billig bungalow pa Orchid Guesthouse traskade vi in mot promenadstråket längs floden som utgör Kampots hjärta. Husen här är från kolonialtiden och ger staden en slitna charm. Efter god lunch med efterrätt fick Martin massage för $4 hos Seeing Hands. Sömndrucken, mör och väldigt nöjd kom han ut en timme senare! Erik och jag valde att göra som lokalbefolkningen och satte oss under ett träd vid flodpromenaden och njöt av skugga och svalkande fläktar.

Efter det satte vi oss ner och softade i några timmar i väntan på Kampots berömda solnedgång. Ägaren till den lilla baren visade sig vara en inte allt för mysig Australiensare och när han tog fram en joint och började röka framför oss och Erik (!) bad vi om notan och gick-:(

Middagen intogs en trappa upp på Rikitikitavi där vi njöt av underbart god Kampotpeppar kyckling i rosmarin panini med mumsig passionsfrukts juice! Även här blev det smarrig efterrätt innan vi rullade hem en sovande Erik, Martin och jag somnade sedan gott till surret av fläktarna - det ingår inte AC i ett rum för $10:-)
Lördag 15 Oktober 2011 - Sihanoukville
Så var det dags att lämna underbara Kambodja för storebror Vietnam. Vi hade köpt en paketresa från Kep hela vägen till Phu Qouc. För de $23 per person det kostade ingick hämtning på hotellet, minibuss till gränsen där fick vi hoppa ur, ta alla väskor och gå de nästan 1000m över till Vietnam - det var lite svettigt! Där välkomnades vi av en liten ofrånkomlig scam - vi var tvungna att fylla i en hälsodeklaration och betala $1. Visum far man som svensk for 15dagar men vi hade via Global Travel i Phnom Pehn enkelt & snabbt fixat ett 30dagars visum. När vi väl släppts in väntade en mindre, nyare taxi på oss som körde oss till färjan som på ca 2h tog oss till Phu Qouc! Det hela gick over forvantan smidigt!

På färjan sålde de bussbiljetter från hamnen till Long Beach - stranden där i princip alla hotell ligger - sa vi kopte saklart varsin. Val framme i Phu Qouc kanndes bryggan oandlig och ju narmare vi kom land desto mer borjade vi undra vart bussen skulle ga nagonstans ifran.... Val pa land kommer en man mummlande fram till oss men vi ignorerar honom. Han foljer efter och efter ett tag kommer vi till en minivan som han berattar for oss ar bussen. Vi ar inte overtygade och visar honom att vi redan har betalt for en buss. -Ja, ja sager han hoppa in! Vi sager igen att vi redan betalt och inte kommer betala igen men hoppar in da vi inte ser nagot annat som skulle kunna forvaxlas med ett fordon stort nog at oss och all var packning:-)

Efter sma skumpiga vagar kommer vi fram och forst da ser vi att bussnumret pa biljetten faktiskt stammer med registreringskylten!
Torsdag 13 Oktober 2011 - Sihanoukville
Fem nätter lyxade vi till det och bodde på Sokha Beach - Sihanoukvilles ända 5-stjärniga hotel.
Entrén är pampig och utanför receptionen står en Ford Explorer limousin, sen kan man även ta helikopter hit om man vill... De har även en privat strand som är lång, fin, ren och nästan folktom! Vår vistelse här sammanföll med Eriks magsjuka vilket var lite tur i oturen. Det gjorde att Erik hade en bra och stor säng att vila i, ett badkar som gjorde det lätt att tvätta honom när diarrén gick igenom blöjan och nära till lugnt pool bad .Men som stora ställen lätt blir var det väldigt opersonligt och servicen under all kritik. Bor man här måste man dock pröva The Deck - halvt bortspolat när vi var där - med bra service (!) och om man väljer rätt så är maten bra:-)

Vi bodde även några nätter på The Small Hotel & hängde på Serendipity Beach - Sokhas totala motsats!
The Small Hotel ägs av Henrik (han som startat The Goodwill School) och hans fru Mom & ligger i Sihanoukvillle's centrum. Rummet kostade $20 och hade AC, varmvatten och en liten säng till Erik! Hotellet känns väldigt familjärt, tjejerna som jobbar här busade med barnen, på kvällarna står Henrik i baren och berättar roliga historier samt ser till att prata lite med alla gäster. Har man varit ute och rest länge uppskattar man säkert lite extra att det finns svenska delikatesser på menyn som falukorv:-) Vi rekomendera verkligen hotellet då Erik stormtrivdes!!

Några kvällar åkte vi till Serendipity Beach för att äta och hänga lite. Gatan ner mot stranden har många restaurangen och vi hamnade på det väldigt populära och mysiga Monkey Republic två kvällar.
Men allra mysigast är det om man svänger höger nere vid vattnet. Går man allra längst in kommer man till mysiga Cloud 9 med schyssta bord med kuddar! Här är det inte barnvagns vänligt men skulle vi bo här nere (utan barnvagn) hade vi testat Above Us Only Clouds som verkade super mysigt! Sihoukville rekommenderar vi verkligen det är ett ställe som kryper sig på en och sedan är svårt att glömma!
Onsdag 12 Oktober 2011 - Sihanoukville
I somras startade Johanna & jag en Facebook grupp for att samla in pengar for att kunna hjalpa de fattiga & utsatta barnen i Kambodja. Vänner bjöd in vänner & när vi åkte hade vi fått in över 8.000kr! Tack alla för era fantastiska bidrag!!

Hotellet som vi bodde på de första nätterna i Sihanoukville drivs av en slakting till Johanna som heter Henrik, han har bott har i 9år & har massor med historier att beratta. En av de manga solskenshistorierna ar hur han kom i kontakt med en tuk-tuk chauffor som hade startat en liten skola pa sin gard for fattiga barn. Det ena ledde till det andra & idag drivs skolan, som fatt en egen fin byggnad pa granntomten, av hjalporganisationen Help the Camobodian Children som startades av just Henrik & en vaninna till honom fran England. De far inte konkurrera med den statliga skolan sa de ar en blandning av fritids & skola med undervisning i främst engelska & data.

Att få komma hit & höra Henrik berätta hela historien & visa oss runt var verkligen intressant. Nar man ar pa plats & ser hur de bor runt omkring, har pratat med barnen som försöker sälja armband & vykort vid stranden eller som bara tigger med sitt syskon pa armen inser man hur fantastiskt det ar att det finns ett stalle dar barnen kan fa vara 100% barn! Här kan de komma och använda sin fantasi med begagnat lego, bygga torn med klossar, hoppa twist (vilket jag själv gjorde jämnt när jag var liten!) pussla, sparka boll, få hjälp med läxläsningar mm.

Någon gång har de haft en cirkusgrupp som skojat och visat dem olika trix bla. hur man snurrar tallrikar på pinnar. En annan gång har någon visat dem hur man kan tillverka eget papper som de sedan har gjort små konstverk av och haft utställning med i skolan! Skolan drivs av donationer och utöver hyra har man några anställda bl.a. en tysk kvinna, Sabine, som sköter allt på plats och övervakar att alla pengar används på bästa sätt.

Både Sabine och Henrik blev rörda av vårt fina bidrag och själva blev vi varma i hjärtat av att se alla glada barn! Klicka gärna på länken nedan om ni vill läsa mer om organisationen och vill lämna ett bidrag.

Söndag 9 Oktober 2011 - Sihanoukville
Det började med att Erik precis efter att vi lagt honom bajsade ner hela sig själv o sängen. Vi tänkte inte så mycket på det men någon timme senare hittar vi honom sovandes i sina egna spyor...... Lilla älsklingen bajsade sedan ner sängen ytterligare två gånger innan morgonen kom.

Självklart var vi lite oroliga o skippade därför frukostgröten o gladde oss över att han hade så god aptit på erättningen. Men det visade sig att vi gjorde helt fel - knappt tjugo minuter senare spyr han kaskader! Då vi bor på The Smallhotell som ägs av Henrik, en släkting till Johanna, ber vi honom ringa doktorn som han brukar använda. Sen blir det tuk-tuk till Dr Lik(!) som känner o lyssnar på Eriks mage, kollar halsen o om han har feber. Diagnosen blir akut diarré o två olika mediciner samt vätskeersättning skrivs ut. Vi får också veta att vi bara ska ge Erik lite att åt gången att dricka för att minska risken för att han skall spy igen.

Medicinerna är inga problem men vätskeersättningen vill han inte riktigt ta. Trots det är han förvånasvärt pigg, är uppe o går en del o ser ut att må bra, helt otroligt! Hela dagen går sedan bra förutom att han har diarré lite då o då. Andra kvällen har turen kommit till mig så det blir inte så mycket sömn o jag känner mig svag, Martin får ensam ta Erik som återigen spyr lite.

Tanken var att vi skulle ut på en heldagstur med båt i dag men för Eriks skull hoppar vi över. Istället hänger vi i skuggan vid poolen på förmiddagen o efter lunch tar vi alla en välbehövlig siesta! Under dagen har vi gett Erik nagra fa skopor med mjölkersättming - det enda han vill dricka - utspädd med vätskeersättningen med 2,5 - 3h mellanrum. Han har bara haft diarré två gånger i dag samt haft några kissiga blöjor (!) så nu hoppas vi att han snabbt blir helt bra men vi ska skynda långsamt med att öka mat intaget. Han är en tålig kille - vår "big boy"!!
Lördag 8 Oktober 2011 - Sihanoukville
Så äntligen hade vi kommit till Sihanoukville och havet! För $12 hyrde vi allihopa en tuk-tuk för dagen med målet att se vad de olika stränderna har att erbjuda.

Först ut var Otres Beach, en underbar i princip öde, strand med vit sand och turkost vatten. Vi hängde i början på stranden och barnen lekte och badade i det lugna vattnet. Ahh det är så här livet skall vara.....

Efter lunch åkte vi till den längsta och mest turistiga beachen; Ochheutal. Här ser man inte vart den ena restaurang börjar och den andra slutar, de ligger så tätt och alla ser likadana ut. Många från Phnom Penh åker till Sihanoukville under helgen och runt om oss satt Khmerer och åt på sina stora medhavda lunchlådor. De betalar för att få utnyttja bord, stolar och skugga inte för att köpa något. De kändes nästan lite olustigt att sitta i bikini när alla runt omkring är fullt påklädda och Erik var trött och kinkig vilket inte blev bättre av att folk stannade precis bredvid och bara stirrade på allt vi gjorde med Erik. Många gånger kom de även med uppmaningar, på khmer, på hur de tyckte vi skulle göra..... Stranden var även skitig då ingen här använder papperskorg och fylld med försäljare så vi åkte strax vidare.

Victory Beach ligger lite nordväst om centrum och är ett gammalt backpacker hang out. Strandrestaurangerna var lite mysigare här, vi såg inga försäljare men på stranden låg uppsköljt skräp och i vattnet var det plastpåsar:-( Årets regnsässong har varit den värsta på över 10år vilket säkert påverkar en hel del.

Sist ut blev Independence Beach, en ny öppnad strandremsa inte lika fin som Otres och med lite mer vågor men ändå härlig. Här hamnade vi två eftermiddagar och njöt av god mat på The Small Beach Bar, busade i de fantastiska solnedgångarna & slappade i de karaktäristiska runda, sköna stolarna som de flesta har här.

For lite bilder & fler inlagg ga till http://www.benkeson.se
Onsdag 5 Oktober 2011 - Phnom Penh
Som de allra flesta varma länder lever folk i Phnom Pehn mycket av sina liv utomhus. I gatuhörnen ligger cafeer med kala betongväggar & plaststolar utanför, på trottoarerna längst med murar klipper frisörerna sina kunder i utställda stolar framför upphängda speglar, längs de slitna boulevarderna har butiksinnehavarna flyttat ut sina varor på gatan & visar upp sitt urval av kakel, tv apparater, begagnade borrmaskiner mm. Tuk-tuk chaufförerna ligger o dåsar eller skvallrar med varandra i väntan på att få köra någon och överallt står mopeder parkerade eller kryssar fram i den täta men relativt långsamma stadstrafiken.

Phnom Pehn som sägs ha varit Indokinas Paris tycks ha tappat mycket av sin forna charm. Men innevånarna väger upp med sina leenden och nyfikenhet. Erik fortsätter att charma alla, tjejer gör fnissandes slängkyssar från sina mopeder i köerna, killarna vinkar glatt medan andra vill öva sin engelska med oss.

Efter allt som Kambodjas huvudstad varit med om är det inte konstigt att det känns slitet och lite ruffigt och man måste leta lite för att hitta små guldkorn - nästa inlägg kommer innehålla våra! För $6 skjutsar o hämtar en tuk-tuk chaufför en från vad som verkar vara hela stan. Då gångarna i marknadsdtånden är smala går det även utmärkt att lämna kvar barnvagnen hos dem vilket får bli dagens tips!

Vill ni lasa mer om resan - ga in pa http://www.benkeson.se
Måndag 3 Oktober 2011 - Siem Reap
Efter en heldag svettandes vid templen - som var överväldigande o kommer i ett eget inlägg snart - såg vi fram emot en heldag vid den underbara poolen. Men vi vaknade till ett dovt regnsmattrande som fortsatte med korta uppehåll under frukosten. Johanna o jag satte oss i lobbyn för att titta på alla bilder o återuppleva de fantastiska templen men även reflektera över vad vi sett då man inte riktigt har samma möjligheter att i lugn o ro göra det på plats med småbarn.... Killarna passade på att ta en förmiddagslur med barnen!

Medan Erik sov efter lunch passade vi andra på att hoppa ner i poolen. Jag älskar att bada i pool när det regnar & det får mig alltid att bli nostalgisk och minnas hur jag lekt, gjort kullerbyttor, stått på händer o bara njutit av otaliga poolbad som liten.

Martin o jag simmade en bit bort o hittade en kanotaktig sak som vi under mycket skratt lyckades paddla tillbaka till de andra med. Väl framme såg Martin självklart till att vi kapsejsade:-)

Sedan skulle Martin o Andreas visa vad de gick för - Johanna o jag tjöt av skratt!!

Ps. Kolla gärna in vår hemsida: http://www.benkeson.se
Söndag 2 Oktober 2011 - Siem Reap
Sa var det äntligen dags att få utforska templen runt Angkor Wat. Dessa tusenåriga byggnader som stolt reser sig & blickar ut över Kambodjas gröna landskap. Här har otaliga kungar försökt överträffa varandra och gjort sig odödliga med hjälp av skickliga hantverkare och kreativa konstnärer.

Tillsammans med våra vänner hade vi hyrt minivan med guide fran Globaltravel och skulle försöka ta in highlightsen under en dag. Via en av Angkor Thom's 20m höga portar anlände vi först till Bayon, det var hett, fullt med gruppresenärer & barnvagn var inte att tanka pa. Erik var trött så bärselen åkte på o i den närmare 35 gradiga & fuktiga förmiddagen däckade han fort! Vi andra försökte ta in alla nya intryck medan 216 enorma stenansikten tittade ner på oss med stela leenden.

Flera vattenflaskor senare var det dags för Ta Prohm - templet som djungeln tagit över. Har funkade barnvagnen valdig bra aven om vi sjalvklart fick lyfta nagra ganger. Tillsammans gick vi bland mossbeklädda rester av templet som var bortglömt i nära 700 år. Templet där träd tycks ha växt från himlen och låtit sina rötter sakta, sakta kväva de en gång så vackra byggnaderna. Vi var helt fascinerade.

Efter en välbehövlig lunch blev vi skjutsade till hotellet för vila, läs bus, i poolen! Det behövdesför att samla energi inför besöket till själva Angkor Wat.

Angkor Wat, världens största religösa byggnad, är med rätta Kambodjas stolthet. De fem karakteristiska tornen finns på flaggan, pengarna & sjalvklart aven pa national olen! Via den langa bron som representerar regnbagen - vagen till himlen - kom vi narmare & narmare det tempel som aldrig overgavs hellt under alla dessa ar. Var guide visade oss vart vi skulle sta for att fa de basta korten ( och undvika att fa med sa mycket av byggstallningarna som satts upp for att restaurera), vart man skall sta for att fa med alla 5 tornen nar de speglar sig i vattnet & berattade sjalvklart massor med fakta runt om. I den hogsta delen av templet ar inga barn under 12 valkomna sa vi fick turas om att ga runt & njuta av utsikten. Har ar man aven tvungen att tacka bade knana & axlarna. Har man inte ratt klader ar det inga problem, sjalar & klader saljs precis utanfor!

Det var en otrolig dag & barnen klarade det valdigt bra! Att ha en minivan med AC var väldigt skönt då man blir extra svettig bärandes på små barn. Vår hade även massor med kalla vattenflaskor väntandes på oss och det var väldigt smidigt att bara kunna gå o sätta sig o åka vidare direkt. Allt tar längre tid med barnen och att försöka uppleva Angkor Wat området på en dag är svårt - eller snarare omöjligt - bara highlightsen är svårt att hinna med o stressa med barn går inte!

Ps. Ga garna in pa var hemsida http://www.benkeson.se for fler historier & lite bilder!