Stöd Ukraina

Cingelssons blogg

Måndag 17 Oktober 2011 - Hà Tiên

Phu Qouc - sol, sand & skona bad

På Phu Qouc finns inte mycket annat att gora an att bada, slappa eller som jag nedan - bli lite ompysslad! En eftermiddag far jag manikyr, pedikyr nagon tar bort mina har med trad(!) sammtidigt som jag haller ett vakande oga pa Erik:-) Snacka om effektiv!

Innan vi akte fran Sihanoukville kopte vi lite strandleksaker till Erik som han tyckte var riktigt kul! Annars ar sjalva stranden i Phu Qouc inte sa barnvanlig; det blir djupt pa en gang och det ar bara en liten, liten strandremsa med hard sand som Erik kan ga pa. Sa han tyckte inte sa mycket om att vara på stranden:-( Vi bodde pa Kim Hoa som under hogsassong har restaurang nere vid stranden men nu var den tom vilket passade oss perfekt - pa eftermiddagarna lat vi Erik sova pa deras lilla terass for matborden. Dar lag han fint i skuggan bara nagra fa meter ifran oss nar vi svalkade oss i det underbara och klara vattnet!

En dag tog vi en snorkel & fisketur och lat Erik prova sin fina flytvast som vi tagit med honom. Han tyckte val att den var OK i ca 5min men for oss var det valdigt tryggt att ha den med!

Pa de olika snorkelstoppen (inga direkt bra...) turades Martin & jag om att vara nere i vattnet & lagom tills det var dags att ata lunch somnade Erik i vagnen som vi tagit med. Det bjods bland annat pa sjoborre!

Annars var val det inte nagon jattekul dag for Erik att spendera sa manga timmar pa ett relativt litet utrymme. Innan snorklingen var over fick vi slappa lite pa Bao Sao en finkornig, langgrund sand pa andra sidan Phu Qouc. Nar Erik inte blev fotad av massa Vietnameser sa fick han springa av sig lite!

På Phu Qouc finns, som jag tror överallt vi varit, en Night Market. Här är det självklart färsk fisk och skaldjur i mängder som erbjuds och vi åt god tonfisk när vi var här! Utöver Night Market så finns ingen direkt restaurang- eller bargata och man kan få traska en bit för att hitta en restaurang. Är man här under högsäsong finns säkert restauranger på varje hotell nere vid stranden men som sagt inte nu...

Oavsett måste jag få tipsa om Mondo - en riktigt mysig restaurang med helt underbara tapas och välkylt importerat vin! Vi hamnade här två kvällar och åt massor av supergoda smårätter, fick lite tips av det goa ägarna Hanna & Erik (svenskar!) som tex vilken bankomat du ska använda för att få ut maxbeloppet 5miljoner dong (1.650sek) och sjalvklart bara njöt! Kolla gärna in deras hemsida http://www.niamondo.com som snart aven uppdateras med info om restaurangen.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet