Stöd Ukraina

Cingelssons blogg

Söndag 9 Oktober 2011 - Sihanoukville

Erik far akut diarre

Det började med att Erik precis efter att vi lagt honom bajsade ner hela sig själv o sängen. Vi tänkte inte så mycket på det men någon timme senare hittar vi honom sovandes i sina egna spyor...... Lilla älsklingen bajsade sedan ner sängen ytterligare två gånger innan morgonen kom.

Självklart var vi lite oroliga o skippade därför frukostgröten o gladde oss över att han hade så god aptit på erättningen. Men det visade sig att vi gjorde helt fel - knappt tjugo minuter senare spyr han kaskader! Då vi bor på The Smallhotell som ägs av Henrik, en släkting till Johanna, ber vi honom ringa doktorn som han brukar använda. Sen blir det tuk-tuk till Dr Lik(!) som känner o lyssnar på Eriks mage, kollar halsen o om han har feber. Diagnosen blir akut diarré o två olika mediciner samt vätskeersättning skrivs ut. Vi får också veta att vi bara ska ge Erik lite att åt gången att dricka för att minska risken för att han skall spy igen.

Medicinerna är inga problem men vätskeersättningen vill han inte riktigt ta. Trots det är han förvånasvärt pigg, är uppe o går en del o ser ut att må bra, helt otroligt! Hela dagen går sedan bra förutom att han har diarré lite då o då. Andra kvällen har turen kommit till mig så det blir inte så mycket sömn o jag känner mig svag, Martin får ensam ta Erik som återigen spyr lite.

Tanken var att vi skulle ut på en heldagstur med båt i dag men för Eriks skull hoppar vi över. Istället hänger vi i skuggan vid poolen på förmiddagen o efter lunch tar vi alla en välbehövlig siesta! Under dagen har vi gett Erik nagra fa skopor med mjölkersättming - det enda han vill dricka - utspädd med vätskeersättningen med 2,5 - 3h mellanrum. Han har bara haft diarré två gånger i dag samt haft några kissiga blöjor (!) så nu hoppas vi att han snabbt blir helt bra men vi ska skynda långsamt med att öka mat intaget. Han är en tålig kille - vår "big boy"!!
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet