Stöd Ukraina

Tjoohannas blogg

Onsdag 5 April 2006

Potosi, Bolivia

Tavling!! Gissa aldern!!

Det ska bli intressant och se vem som vinner veckans tavling och gissar ratt alder pa mina underbara bolivianska guider. Hoppas att alla som laser lamnar en gissning under kommentarer, fina priser fran Sydamerika star pa spel :-)

Jag tror att Markus eller Ahlgren ligger bra till... men man vet aldrig... Kanske kent-agent far till en lyckad gissning! he he

Nu har jag verkligen varit med om mycket den senaste veckan. Bolivia ar verkligen fantastiskt! De senaste dagarna har jag spenderat den mesta tiden i en Jeep tillsammans med Pirre, vara underbara guider José och Silvia, tva fransyskor och en kille fran England.

Jag tror nog inte att jag nagonsin har sett ett sa fantastiskt landskap, skulle i sa fall vara stugan vid Stora Gla ;-)

Vi hade val inte sarskilt hoga forvantningar pa resan eftersom det var som att kopa grisen i sacken och chansa nar man fixade en jeep under fyra dagar (visste daremot att vi skulle fa se massor)

Det hade inte ens gatt en timme nar vi fick punktering. Efter tva timmar sa borjade det lukta ordentligt med bensin i baksatet pa jeepen och det visade sig att tanken lackte ordentligt. Efter en kvarts fixande med lite rod gegga (sag ut som tuggummi) var vi "On the road again".

Sedan klarade vi oss riktigt bra, men kande val av hojden en del. Pirre har val inte matt toppen sedan vi kom till Bolivia, men vi har ju varit pa 5000 m och vant. Tre av fem pa turen madde kass delvis, vet inte om det ar det varmladska blodet som gjort att jag inte var en av dem ;-)

Dag tre korde José pa ett far som vi var tvungna att kopa och stycka, storjagarn var med och assisterade medans fransyskorna i bilen inte klarade av tanken att det kunde finnas ett far pa taket av jeepen. Vi lyckades fa dem att tro att det hela var ett aprilskamt som vi hittat pa :-)

De i sin tur berattade glatt for alla hur vi hade lurat dem att det fanns ett far pa taket... ASG Medans vi ovriga glatt kakade far under tiden... Vilket gjorde det hela till det basta aprilskamtet jag jag nagonsin upplevt.

Hojdpunkten var nog Salar de Uyuni, varldens storsta saltoken. Dar kunde man ta in pa salthotell motsvarighet till ishotell i Svedala. Jag kan nog inte rattvist beskriva hur det var, ni far val kolla in bilderna.

Varlden ar orattvis, idag har jag besokt silvergruvorna i Potosi och sett arbetsforhallanden har i Bolivia. De tjanar 20 kr/ dag for att kora skottkarror fulla med 70 kg sten 12 timmar om dagen. Under tiden ater de i stort sett inget utan tuggar endast coccablad. Var nere i riktigt tranga tunnlar som var 300 ar gamla. Det sprangdes med dynamit i vaningarna ovanfor, tror inte att forsakringsbolaget hade rekommenderat turen.

Haller tummarna for FBK, gratulerar Mattias och Marie i forskott pa fodelsedagen den 8 april. Onskar Door Man Bill lycka till nar de ger ut sommarens hit :-)
Hoppas att Lena har kommit till BB och att alla larare far ett riktigt trevligt pasklov!

Lycka till i tavlingen...

Manga Johannakramar
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Playa del Carmen, Mexiko
17 år sedan
Flores, Guatemala
17 år sedan
Antigua, Guatemala
17 år sedan
Granada, Nicaragua
17 år sedan
San Jose, Costa Rica
17 år sedan