Stöd Ukraina

Annans blogg

Onsdag 3 Juni 2009 - Geel

Platt som en pannkaka..

är den delen av Belgien där jag bor och därför passar det utmärkt att se sig om kring på cykel.
Det första jag införskaffade här var just en helt vanlig tre växlad damcykel, inhandlad under omöjlig prutning på loppis.
Att cykla utmed kanalerna är rofyllt och grönskan är lummig och lugnande. Cykelvägnätet är väl utbyggt och man känner sig säker både på landsbygd och i stad. Fågellivet är intressant, just nu har andfåglarna ungar, jag ser lommar och hägrar varje dag. På helgerna kantas kanalen av hugade fiskare,, de slår upp sina små tält och sitter och väntar på att storkarpen ska nappa.
På kanalen är båttrafiken i full gång, nöjesåkare likväl som pråmar glider fram och hjälps igenom via ett stort sluss-system.
Landsbygden inbjuder till långa turer, på ängarna betar en mängd nötkreatur, arbetshästar och på många gårdar finns åsnor. Olika fjäderfän finns att beskåda, påfåglar, strutsar och tussiga hönor som jag inte ens vet namnet på. Hjort hägn är ganska vanligt, och på en granngård håller man lamadjur för ullens skull.
Blir man sen hungrig eller törstig finns det gästgiverier titt som tätt, och vad kan vara bättre än en kall belgisk öl en varm sommardag...
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Citypeople
11 år sedan
Hal som en ål..
14 år sedan
Ingenting är heligt...
14 år sedan
Pest eller kolera
14 år sedan
Den blomstertid nu kommer...
14 år sedan