Stöd Ukraina

Annans blogg

Torsdag 4 Juni 2009 - Geel

En bit kultur...

I dag satt jag som vanligt i skolbänken för att göra ännu en dag på min språkkurs för invandrare i nederländska. Dagens ämne kretsade kring belgarna och deras matvanor.
Vi fick lära oss att belgarna äter frittjes MINST en gång i veckan och det är då dagens sanning.
Frittjes, frities är lika älskat som sill och köttbullar av svensken.Och frittjes är alltså helt enkelt pommes frittes.

I varje litet gathörn ligger en frituur, alltså belgiska motsvarigheten till korvmojen i Sverige. På fredagskvällarna lägger sig en dimma av os från frittöserna som arbetar för högtryck: Likaledes på söndagseftermiddagarna är köerna långa av matlagningsstrejkande fruar.
Frittjes äter man direkt ur pappret som det hela lindas in, till det hela är en stor klick majonäs tillsatt.
Tillbehören är många att välja på, fiskspett, korv, fläskkrokett, satéspett, spelar ingen roll vad man väljer, allt slängs ner i samma frittyrolja och smakar likadant.
Så inte vet jag, kultur är det helt klart för det har sina rötter från 1700 talet och ligger på belgarnas hit lista tillsammans med choklad och öl. Choklad och öl får bli en helt annan blogg.
Dela med andra:    

Kommentarer
Sierra säger:
Kul blogg!
Jag passar nog frittjes...möjligtvis kan man trycka ner det utan en hög majonäs.
Tillbehören verkar smaskigt, för att inte tala om ölen...väntar på din ölblogg!
Postat 2009-06-06 13:16  Anmäl
Mpc säger:
hej anna ja dom är lika tokiga i holland som i england med Frittjes
Postat 2009-06-04 19:47  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Citypeople
11 år sedan
Hal som en ål..
14 år sedan
Ingenting är heligt...
14 år sedan
Pest eller kolera
14 år sedan
Den blomstertid nu kommer...
14 år sedan

Senaste bildkommentarerna

Miamia
Miamia säger om Annans bild "En bit kultur":
Trappistölen hade jag velat ta en mun av ;)
25 september 2009 18:20