Stöd Ukraina

Elisaws blogg

Fredag 1 Maj 2009 - Cartagena
Resealbum: Colombia 2009

Övernattning och lerbad

Hola amigos!
Nu är tystnaden bruten och jag ska nu uppdatera er på allt vi har gjort de senaste två veckorna.
Om jag inte mins fel berättade jag att vi skulle sova över på Playa Blanca i förra inlägget. Det gjorde vi med, med Paul, Francesca och Leah. Dagen började med att vi trötta som alltid tog oss till hamnen och köpte våra biljetter, sedan var det bara att vänta på att båten skulle åka vilket var planerat till klockan nio men eftersom det är Colombia så var klockan tio när vi äntligen kom iväg. Efter att ha släppt av folk på stranden åkte vi vidare mot Isla Rosario för att se hur det såg ut där ute. Det såg väldigt Karibiskt ut och vissa öar var helt täckta av ett enda hus eftersom de var så små…
Vad vi inte visste var att det ingick en snorkeltur eller ett besök på akvariet som låg på ön. Eftersom vi inte var intresserade åkte vi vidare med båten och snorklade i ungefär en timma, vilket var första gången den här resan så det var uppskattat.
Väl tillbaka på stranden åt vi lunch, solade och badade vi hela dagen. Vi passade även på att få massage av de lätt påstridiga kassörskorna som patrullerade stranden hela dagen. Skönt var det i alla fall! Efter att ha tittat på solnedgången, tagit kvällsdopp och duschat (Jazmine och jag tog med oss en dunk med sötvatten) gick vi för att äta middag och hyra våra hängmattor. När detta var avklarat fanns det inte mycket mer att göra än att titta på stjärnorna och sedan sova gott till ljudet av vågorna. Dagen därpå förflöt likadant som den innan förutom att vi tog oss tillbaka till fastlandet igen. Eftersom vi är i det land vi är fick vi såklart betala extra för att få åka med eftersom vi stannat över natten, trotts att jag frågat extra om det var samma pris om man åkte hem en dag senare. Bortsett från det var det en väldigt mysig helg….
Veckorna som gått har varit ganska händelselösa, vi har mest tagit det lugnt eftersom det är varmt och det ända man kan göra då är att ta en siesta i skuggan. Bortsett från det har vi varit på souvenirjakt, promenerat i gamla stan, badat och tillbringat kvällarna med att lyssna på salsa toner och dansat en aning så klart. Med andra ord levt ett lugnt och avslappnat liv helt i min smak.
Dagen till ära har vi gått sista dagen i skona, vilket är tråkigt eftersom jag nu vill lära mig språket helt och hållet!
Nu på eftermiddagen har jag varit på en liten utflykt till ” Volcán de Lodo el Totumo”, Som är en liten vulkan som ligger en timma utanför Cartagena. I stället för lava består den här vulkanens inre av lera. Det är lera till ungefär en och en halv meter från mynningen av vulkanen, eftersom det är en turist attraktion har de byggt stegar så att man kan klättra ner och bada vilket var vad vi gjorde. Känslan när man badade i leran var väldigt konstig eftersom man inte sjönk, men ändå inte flöt som i vatten. Man kunde ligga på ytan eller stå upprätt i leran utan att sjunka men man kunde heller inte simma i den för att man inte fick ”fäste” i något, mycket märkligt! Efteråt fick vi gå ner till vattnet och bada och skrubba av leran vilket var rätt svårt eftersom den fanns överallt och var ganska seg…
Sista helgen i Cartagena till ära sa vi ut och dansa skulle jag tro och promenera runt i stan och bara ta det lugnt. Vid lunchtid på måndag flyger vi vidare till San Andres för att bara sola och bada. Där planerar jag även att kunna dyka och jag har hört rykten om att man kan göra vrakdykning vilket hade varit coolt att göra…
Det var nog allt för denna gång! Jag lovar att skriva igen på San Andres och även i Cali (där vi ska ut och rida!)
Ta hand om er!
// Saludos Elisa.

Ps. Svininfluensan eller vad den nu heter har inte hittats här men folk har blivit inlagda och man har skickat prover till USA, men ingenting är bekräftat ännu. Ds.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet