Stöd Ukraina

Elisaws blogg

Torsdag 4 December 2014 - Sosúa

En sort of vardag i Sosúa

Hejsan allihopa!
Har varit dålligt med uppdateringar senaste veckorna, men nu r jag tillbaka... Veckorna som gått har varit bra, gillar fortfarande staden och har haft en mycket trevlig rumskompis, samt övriga trevliga i skolan. Tråkigt nog är alla från tysktalande länder så min tyska är snart lika bra som spanskan.
Skolan går alldeles utmärkt igen efter några veckors dipp då grammatiken kändes som rena grekiskan. Men nu är jag tillbaka på banan igen och har fattat det sista, nu ska det bara pratas, pratas, nötas och nötas dom sista veckorna.

I övrigt har veckorna innehållit diverse strand besök, utflykter till bland annat en sjö som är nersänkt i marken och hade en linbana över så att man hänger i och åker ut över sjön för att sedan släppa och hoppa ner i sjön. Vilket självklart skulle prövas, jättekul men högt (ca 8m). Där efter åkte vi vidare till "Playa Grande" ned andra or en stor strand som för dagen bjöd på höga men snälla vågor, så vi lekte som barn och sov gott hela vägen hem.

Jag har även varit ute på en ridtur på landsbygden, härligt att vara tillbaka på hästryggen men även att vara ute i naturen, såklart inte bara jag utan allihop från skolan vilket bar riktigt roligt eftersom gänget var tight.

En annan helg åkte vi till Punta Rusia och Cayo Arena- på svenska betyder det sandbank. Efter att ha åkt i ungefär två timmar hoppar i på en båt för at åka ut till en naturlig sandbank för att bada och snorkla. En härligdag, dock var inte revet jättefint och vattnet var en aning grumligt men det var kul ändå och vattnet var som vanligt varmt och skönt. Ju längre dagen led blev vädret dock mer tveksamt och lagom tills vi skulle ta båten tillbaka hällde det ner. Trots detta tog vi en sväng förbi en mangroveskog och simmade lite där med, bada i regnväder har fått en helt ny betydelse: det var som att simma i ett badkar- jättevarmt. Väl tillbaka i minibussen stötte vi på ytterligare problem då floden totalt översvämmat vägen och dragit med sig ett träd. Detta innebar två timmars vänta på att vattnet skulle sjunka och att man på Dominikanskt ostrukturerat vis skulle få bort trädet (helt enkelt ingen plan alls). Men vad är livet utan lite äventyr!

Senaste äventyret var denna helgen då vi på eget initiativ åkte till Puerto Plata för åka linbanan upp till toppen på Monte Cristi för att titta på utsikten och strosa runt i parken som fanns på toppen. Därefter bestämde vi tjejer oss för att stanna kvar och strosa runt lite, äta lunch och njuta av de fina vädret och faktiskt, för första gången sedan jag kommit hit - av en mysig stadsdel. Lugn, ren och med många färgglada gamla hus. Därefter åkte vi tillbaka till Sosúa och tog ett eftermiddagsdopp och tittade på solnedgången. För att runda av dagen åkte vi till Cabarete och gick ut och dansade...

Denna veckan har det i princip regnat hela tiden så har inte gjort så mycket, enbart börjat ta danslektioner i Salsa. Som jag har saknat det, här dansar man inte det så mycket nämligen. Planen är att jag ska ha lektion två veckor i veckan tills jag åker hem. Vilket är väldigt snart!

Men nu ska jag inte trötta ut er mer och ska se till att uppdatera er igen om mina sista veckor, dock kan jag inte lägga upp bilder då Resedagboken är fruktansvärt seg det får bli på facebook när jag kommer hem. Därför har jag också flyttat dagboken till Reseguiden. Men har inte lyckats få det att funka än...

Men ha det så bra där hemma och njut av December så ses vi snart
Kram
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet