Stöd Ukraina

Vacaciones blogg

Måndag 30 December 2019 - Zanzibar North

Nungwe Beach

Det här är paradiset om man gillar vita stränder och turkosblått vatten, för så är det verkligen här. Vårt hotell ligger alldeles invid stranden och har bekväma och riktigt fina rum. Naturligtvis så finns det även en pool att svalka sig i om havet blir för blått o vått. Nu ska vi verkligen njuta av lata dagar och sköna bad, här finns det inte några utflykter planerade så vi ska bara lata oss. Men det är också därför vi har valt den här resan, att börja med äventyr på safari och avsluta här kändes som ett perfekt upplägg för en resa över jul och nyår. Gruppen vi åker med äter tillsammans några gånger men annars så sköter alla sig själv. En promenad längs stranden gör vi och den tar oss längst upp på norra änden av ön där det finns ett projekt som tar hand om havssköldpaddor. Det här besöket är riktigt trevligt då vi får en kunnig guide och det märks att de verkligen har en tanke bakom sitt arbete. Här jobbar de med att få ut så många sköldpaddor som möjligt i havet, ett riktigt trevligt besök. Vi firar nyår här på Zanzibar och gruppen har bestämt att vi äter nyårsmiddagen tillsammans på hotellets restaurang. När tolvslaget närmar sig så har vi tagit oss till en annan restaurang där de faktisk har Prosecco. En ur vårat gäng har varit fram till den DJ som finns på stranden och önskat ABBA. Så här står vi med fötterna i vågskvalpet på en strand i Zanzibar med en Prosecco i glaset och lyssnar på Happy new year. Det drar även igång ett riktigt fint fyrverkeri, så nyårsfirandet här blir nästan som hemma fast samtidigt helt annorlunda. En nyårsafton som kommer att finnas kvar länge i minnet. Fyra dagar njuter vi här innan det är dags att packa ihop den här resan och ta oss hem till Sverige. Jag hade höga förväntningar på resan och de har infriats och även överträffats, jag är verkligen nöjd. Vad tar jag då med mig från Kenya och Zanzibar förutom alla minnen? Ja, att livet kan vara mycket mer Hakuna Matata även när man lever i sin vardag. För de personer jag träffat här i sin vardag tar livet mycket lugnare, det stressar inte så mycket här som vi gör hemma i Sverige. Att lunchen kan ta en timme att få in är inte ovanligt men de som jobbar i restaurangen tar det lika lugnt i alla fall, så det är bara att anpassa sig. Ett levnadssätt som vi nog borde ta efter. Det kanske är därför det har tagit tre veckor att få upp den här reseberättelsen. Hakuna Matata.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Hemresa
14 veckor sedan
Safari i tre dagar
14 veckor sedan
Millenium Camp till Mweka Gate till Arusha
19 veckor sedan
Topptur - Uhuru Peak
19 veckor sedan
Third Cave Campsite till School Hut
20 veckor sedan