Stöd Ukraina

Vacaciones blogg

Fredag 27 December 2019 - Zanzibar

Stone Town - Zanzibar

Första dagen på Zanzibar, ska vi slöa, slappa o sola då? Nej, nej vi reser ju med RB, då är det aktiviteter som gäller. Idag står en stadsrundtur i Stone Town på schemat. Vi packas in i en Dala-Dala för att köras in mot city. Det är den lokala transporten här, en liten lastbil som kostar en dollar i vardera riktning, därav namnet. Rundturen börjar på slaveri museet, mycket intressant men skrämmande. Ett besök på kött- fisk- och grönsaksmarknad och en tur runt i staden med vår lokale guide. Turen avslutas efter några timmar på palatset. Vi känner oss nöjda även om vi är trötta nu. Värmen tar ut sin rätt och det är skönt att komma tillbaka till hotellet. Med den varma solen och det lockande havet så tar vi oss ned till stranden för ett dopp i Indiska oceanen, härligt. Nästkommande dag ska vi ta oss ut till Prison Island med båt. Det blåser en hel del och mörka moln tornar upp på himlen, så det känns tveksamt att ge sig ut på havet i de små båtarna. Men väl ute på havet är det inte så höga vågor. Ute på ön så erbjuds lite tid med sköldpaddorna, rundvandring och bad. Snorklingen ställs in då det är för grumligt i vattnet på grund av blåsten. Den här utflykten är inte min favorit, men badet ute på ön är fint. Det kanske även hänger ihop med att jag blir sjuk nu. När jag förstår att mitt dåliga mående hänger ihop med malariatabletterna så slutar jag med dem. Men det förstör ändå den tredje dagen på Zanzibar. Tanken är att vi skulle åkt på en kryddtur eftersom ön är känd för just kryddor. Men den ställer vi in och vi åker direkt till vårt nya hotell på norra sidan av ön. För nu ska vi byta Stone Town mot sköna Nungwi beach för några sköna, slappa dagar med sol och bad.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Hemresa
14 veckor sedan
Safari i tre dagar
14 veckor sedan
Millenium Camp till Mweka Gate till Arusha
19 veckor sedan
Topptur - Uhuru Peak
19 veckor sedan
Third Cave Campsite till School Hut
20 veckor sedan