Stöd Ukraina

Ivans blogg

Fredag 21 Maj 2010 - Island

Nästa resa på G.

Om precis en vecka, fredag 28:e maj blir det Göteborg igen. Verkar tjatigt, redan andra gången i år.
Men blir inte så långvarigt. Skall bara kliva ombord på M/S Funchal för årets traditionella 6:e-juniresa.
Den här gången blir det Island med stopp i Torshavn på Färöarna på vägen dit.
Sedan Island runt moturs med dagstopp på flera platser utefter kusten med utflykter till spektakulära platser. Fartyget kör på nätterna.
Efter Reykjavik och Vestmannaeyjar, Hemön och Surtsey (världens nyaste ö) blir det direkt ner mot ögruppen norr om Scotland - Orkneyöarna. I land i Kirkwall för att kunna köpa bästa Single Malt, Highland Park.

Har fått kontakt med kryssningschefen på resan. Träffade henne förra resan då hon var kryssningsvärd.
På förra årets resa till Nordkapp kände jag sedan tidigare kryssningschefen. Han fixade då bra bord i rätt matsal. Finns två. Stora Lisboa med hög ljudnivå. Lunch- och frukostbuffé. Middag bordsservering.
Och mindre Coimbra med tre fönsterbord och några golvplacerade. Bara middag där.
Önskade också ett Göteborgsfritt. Förra året var vi först ensamma. Sedan kom två Göteborgspar.
Blev tröttsamt i längden när samma vitsar kom igen för tionde gången!
Då åkte vi också vid samma tid. Hade också då hytt högst upp i fartyget på Navigator Deck.
På Navigator Deck finns också en bufférestaurang, delvis under tak. Där åt vi alltid både frukost och lunch förra gången. Vädret då tillät det. Skall man kunna vara ute på däck nu får man väl ha munskydd mot askan!

Med i år är en kryssningsvärd som finns här på RG. Träffade henne på TUR08. Vi bodde på samma hotell. Hon skulle berätta på mässan om sina reseerfarenheter. Jag skulle hämta TUR08-priset.

Strålande väder i Roslagen idag. Skippade alla måsten och satt i solen och läste.

När nu Island är klart uppstod problem. Ingen ny resa på G.
Norwegian släppte resor inför sensommaren. Hittade bra pris till Dubrovnik. Har inte varit där på många år efter gamla Jugoslavientiden. Har nu bokat i september. Stannar inte då i Kroatien utan direkt ner till Montenegro. Bra 20 km till gränsen.
Nu återstår den roliga planeringen av hur tillbringa tiden där. Blir nog både hyrbil och båtturer.
Dubrovnik får bli inför hemresan. Vill gärna se hur de klarat återuppbyggnaden efter det att staden blivit sönderbombad både från land och sjö under inbördeskriget.
Dela med andra:    

Kommentarer
Femtioplus säger:
Om Kryssningen till Färöarna-Island-Orkney, TACKAR för titten! Njöt! Och sparar som Favorit!
Du tycks alltid hitta nån trevlig Resa...
Postat 2010-08-21 22:09  Anmäl
Myrran säger:
Tack för pingsthälsningen och din blogg! Alltid så trevligt att läsa om era spännande och annorlunda resor men så är du ju också proffs på det, eller hur? Har tyvärr inte kunnat få fatt i mina mail förrän idag!!! Du må tro jag har haft mycket att göra för att läsa alla 240 mail. Det blev något knas när jag bytte från ADSL till FiberLAN och IP-telefoni men idag tror jag allt är löst. Fortfarande lite knas med bredbandstelefonin men det ska komma en tekniker från Telia och felsöka den här veckan. Ganska så irriterande.

Har haft Kanada-främmande här boende hos mig i en vecka. Ett mycket kärt besök. En gammal kompis som sedan 60-talet flyttade till Toronto och som bara varit hemma i gamla Sverige 6 ggr. Med sig hade han sin kanadensiska hustru som jag träffat 2 ggr tidigare. Vi har haft såååå himla kul tillsammans. Trots att han nu bott 43 år i Kanada var hans svenska perfekt. Så nu har vi bestämt att nästa sommar ska jag åka över till dem och bo där i 3 veckor. Ska bli helmysigt. Ha det nu så bra på dina kommande resor och jag ser fram emot dina underbara resealbum så småningom.
Sommarhälsningar från
Maggan
Postat 2010-06-08 16:17  Anmäl
Gullsing säger:
Tack för pingsthälsningen! Vi märkte inte av den helgen mer än att man firade en blomsterfest på Cypern men fyrverkerier och mer, som vi inte ens var med om.

Hoppas att ni får fira ordentligt på Svenska flaggans dag i år, ombord på kryssningen.

Vi kom just hem i morse vid 5-tiden och har mycket att sköta idag.

Kram/Gilla Även till kära hustrun,
Postat 2010-06-01 10:56  Anmäl
Romha säger:
Önskar dig och hustrun en härlig resa. Och Göteborg klarar du säkert av riktigt bra. Vi har så vackert här nu - om du bara visste !?
Postat 2010-05-26 21:04  Anmäl
Suziq säger:
Vad är det du säger Ivan, tycker du inte om oss göteborgare? ;-)
Postat 2010-05-24 10:06  Anmäl
Grekland säger:
Hoppas du får en god upplevelse av vulkan på nära håll från båt.
Hörde på nyheterna att den inte är lika aktiv. Du som sett fram emot att se den "live in action" (jag går hellre på konsert för samma upplevelse)

Jag hoppas att vindarna är snälla på er kryssningstur så att ni inte blir sjösjuka.
Hälsa frugan och ha en bra gemensam firar-dag!
Postat 2010-05-24 08:23  Anmäl
Marika säger:
Önskar er en trevlig resa! Själv kommer jag att njuta (?) av en vecka på familjehotell i Alanya. Chartern får här "sista-chansen" att övertyga mig om dess förträfflighet ;) Var inte imponerad sist men nu är förutsättningarna lite annorlunda när man reser med aktiva barn.
Hoppas vi båda slipper trubbel förorsakade av aska.
Kramar Marika
Postat 2010-05-23 16:42  Anmäl
Mjorumm säger:
En fantastisk resa önskar jag er,och glad pingst i efterskott
Postat 2010-05-23 15:32  Anmäl
Candy säger:
Glad pingst och trevlig resa med eller utan askmoln:-) Jag har just återkommit hem efter 3 dagar i din stad huvudstaden. Utbildning. Kram
Postat 2010-05-22 21:53  Anmäl
Karinlorvik säger:
Glad Pingst, Ivan, och GOD TUR önskar jag dig på din nya Kryssningsresa.
"Simma lugnt!"
Postat 2010-05-22 13:11  Anmäl

Sida:12Nästa
Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Mellanöstern — Iran
9 år sedan
Med M/V Funchal till Scotland.
10 år sedan
Malta och Gozo.
10 år sedan
Malaysia och Malacca Strait.
11 år sedan
Efter Indien.
11 år sedan