Stöd Ukraina

Joannaes blogg

Tisdag 12 Februari 2008 - Taganga

Nagra handelserika dagar

Har i Taganga har vi haft turen att lara kanna Louis, en 48-arig halvindian. Han ar sjalvvald uteliggare och valdigt speciell. Han har bott tillsammans med en indianfamilj har i omradet och dit for vi och halsade pa.

I sondags vackte vi Louis som lag och sov pa fotbollslaktaren. Vi tog en buss in till Santa Marta dar vi kopte honom ett par foppatoffler, eftersom han inte hade nagra skor. Sen bussade vi vidare mot Tayrona nationalpark. Efter en 3h lang djungelpromenad upp i bergen nadde vi Pueblito.

- Publito - ursprungsnamn Chairama ar en gammal indianby (1200-1600-talet) med lamningar efter de 5000 indianer som en gang bodde dar. Det var nar spanjorerna kom som de flyttade hogre upp i bergen. Dar bor fortfarande nagra familjer kvar.

I Chairama bor nu 2 familjer Kougiindianer tillsammans med en hel bunt djur (har inte sett en hast pa hela tiden har tror jag, allt ar bara asnor och mulor). Louis visade oss runt och berattade lite om den gamla Tayronakulturen. Vi fick sova i en av deras hyddor och pa morgonen kollade vi runt en sista svang innan vi fortsatte genom djungeln.
Vi gick ner till Cabo, en jattefin strand dar Louis saklart somande (han gor det lite da och da) och vi passade pa att bada.

Idag har vi varit pa en fiske/snorkeltur (det blev ingen snorkling i lordags). Man fiskar utan spo har.. bara med en tjock lina pa en trarulle. Jag fick 2 st Albacoras (en liten tonfisk typ), andré fick en Albacora + "guldfisk". Javier, killen som agde baten, fick upp en bjassefisk som jag inte minns vad den heter (kommer upp bilder pa den senare idag pa andrés sida). Louis ojade sig mest over hur kallt det var, stackarn var helt forstord. Det blaste valdigt mycket pa morgonen och det var stora vagor, sa vi var helt dyblota.
Vi stannade pa en strand, dar Javier tillagade vara fiskar till lunch. Jag och André snorklade runt i akvariet och sag massa olika fargglada fiskar. Louis somnade :)

Imorgon drar vi vidare. Forst en natt i Santa Marta, och sen mot Cartagena.

Vi ska forsoka lagga upp bilder pa andrés sida lite senare idag.. http://www.reseguiden.se/minsida/apskaft
Hoppas alla har det bra darhemma!

Ps. vi har ett mangotrad utanfor varat rum har pa hostalet, mums mums :) hur manga har det? Ds.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet