Stöd Ukraina

Brigittas blogg

Fredag 16 Oktober 2009 - Lidingö

Med Scandorama till Piemonte

Nu är jag tillbaka från min bussresa till Piemonte. Först så var det anslutningsbuss till Malmö och redan på den resan träffade jag många trevliga människor. Visserligen skulle de inte med på samma resa som jag, men man hade en trevlig resa med dem till Malmö och förhoppningsvis även hem till Stockholm sedan.
Lördagen började äventyret med avfärd från Öresundsterminalen i regn och storm. Vår reseledare Anders, vice-reseledare Lasse och vår toppen chaufför Roger. Först var det upprop i bussen, jag var den enda som åkte helt ensam och fick sitta näst längst bak hos "busgänget" som bestod av fem tjejer i min ålder som hade bokat de bakersta platserna i bussen. Vi andra skulle rotera fem platser varje dag, men de fick bli kvar. I närheten av Lübeck bunkrade man till busscafet och vid första kafferasten ställde man fram allt gott, både sprit och kakor. Kaffe och päronkonjak var populär. Efter god lunch och eftermiddags irish coffe kom vi på kvällen till Domrod i närheten av Frankfurt, där fick vi middag och sov vår första natt. Upp 6 nästa morgon och efter en god frukost gick färden vidare mot lunch och lite sightseeing i Freiburg. Anders berättade om platserna vi passerade, hade alltid passande musik och sketscher som t.ex. Lindeman, Kristian Luuk m. fl. På kvällen anlände vi till Lausanne och ett fint 5-stjärnigt designhotell. I mitt rum var det ingen dörr till badrummet utan bara en stor öppning. Nästa morgon gick färden vidare över Sankt Gotthardspasset mot Italien med nya kaffepauser och det berömda "alptoppskaffet" bestående av kaffe, whisky och Baileys. Lunch i Valle d'Aosta och en promenad i Torino. På kvällen kom vi till vårt mål, Aqui Therme. Där bodde vi i 4 nätter och gjorde utflykter med vinprovningar på olika vingårdar. Höjdpunkten var Cinque Terre. För att nå dit bytte vi från buss till tåg söder om Genoa. Vädret var strålande sol och + 24 grader. Vi besökte Vernazza och Monte Rosso, där vi även kunde bada i Medelhavet. Smakade på deras goda citronlikör, Grappa och viner. Det var en härlig dag. På torsdagen hade våra reseledare och chaufför ordnat en picnick i La Morra med alla delikatesser, frukter, grönsaker, ostar och vin. Det blev en glad och trevlig lunch med underbar utsikt. På fredagen gick färden åter hem, nu hade vädret slagit om och det var åska och regn. Vackra Comosjön fick vi njuta av i regn och så även färden genom Schweiz. Även i Vaduz, Liechtenstein regnade det, men där gjorde vi ett stopp eftersom vissa ville köpa de fina universalknivarna. Natten sov vi i Österrike, i närheten av Feldkirch och nästa dag gick färden mot Göttingen med lunch och promenad i Würzburg. Sista dagen var det prov, Anders skulle se hur uppmärksamma vi hade varit och skrev ihop 13 frågor och 9 utslagsfrågor. Vin, fin olivolja, pasta och pesto var priserna för de som följt med bäst. Kvällen avslutades med stort kramkalas och avskedstagande i Malmö. Vilket härligt gäng! Vi var 55 resenärer och alla var underbara och trevliga. Alla umgicks med alla och jag kände mig inte ensam en sekund. Vi var en enda stor familj! Det var riktigt tråkigt att skiljas, men Anders har lovat oss flera cd med bilder samt musik från resan.
Så var bara natten i Malmö kvar och sedan färden till Stockholm. Nu träffade man sina vänner från nerresan och fick höra deras öden och äventyr.
Detta var min första bussresa med Scandorama, men absolut inte den sista!
Dela med andra:    

Kommentarer
Pionrosa säger:
Hej! Jag har aldrig åkt söderut med buss, - har velat komma fram snarast möjligt, och därför använt mig av flyg. Vd kostar en sådan bussresa som du var ute på????
Trevlig Advent!
Keerstin H
Postat 2009-11-27 19:10  Anmäl
Travellover säger:
Vad kul att din resa med Scandorama blev så bra, har också åkt med det bolaget många gånger och man kan inget annat än att rekomendera dem efter en resa... guiderna är verkligen bra!
Postat 2009-10-18 15:34  Anmäl
Crista säger:
Vilken trevlig resa...visst är det bra att resa så....alla blir vän med alla....man behöver inte alls känna sig utanför för att man reser ensam..det är jättebra.
Postat 2009-10-16 23:33  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet