Stöd Ukraina

Hannaconaccas blogg

Söndag 9 Juli 2006

Leeed, leeed wine

24/6 Brøllop før 69 gæster på ett av Norges finaste hotell. Bruden kørs till kyrkan av ægaren sjælv i en av hans veteranbilar. Bilen som startade samlingen ær skænkt av sjælvaste Herr Opel sjælv, brøllopsmiddagen består av kuvert à 540 NOK, fyra rætter + kaffe, kakor o.s.v. De vita linnedukarna ær oændliga, silverbesticken slutar klirra och allas øgon ær på servitriserna som ska hælla i rødvin i glasen. Och dær står jag, efter mina fyra dagar i servitrisyrket, med två fulla rødvinsflaskor i handen. MEN, det gick faktiskt inte som ni trodde, det gick riktigt bra... Jag klarade hela brøllopet, om æn med ett hjærta bankande som en stångjærnsahammare (inte før att jag vet vad det ær men...) och knæn dallrigare æn brylèpuddingarna som serveras i kantinen hær på hotellet. Inga soppskålar hamnade i håret på nån gæst, oxfilén stannade på tallrikarna,inga bestick ville leva sitt eget liv och inte en droppe rødvin letade sig ner på duken.... PUH! Enda lite kritiska øgonblicket var nær vår tillfælliga hovmæstare och chef før kvællen insåg att hon som var mjølkallergisk fått en soppa med mjølk i. Stackarn som serverat den fick gå och hæmta den, men fick då svaret att hon inte allas var allergisk! Vart satt då hon som var allergisk? efter att ha sett diverse panikartade scenarion framfør mig, innehållande en ambulans som kør ner før de små vægarna ner till fjorden, dær det f.ø. bara finns en lækare varannan onsdag eller så, fick jag via chefen via toastmastern reda på att det var min gæst!! Aaaah!!! jag skulle kanske få værre skaer æn utspillda øl på mitt samvete....som tur var visade det sig att hon inte var sådær fruktansvært allergisk, utan det som hon ætit hittils gjorde ingenting...Så nær væl middagen var avklarad var det faktiskt otroligt kul att få va med om hela brøllopsmiddagen, smyglæsa faderns tal till sin dotter, se dem dansa brøllopsvalsen i stora festsalen, och væen se alla gæster dra ihop en stor polynæs o.s.v. Lugnare æn buffèn också, eftersom man emellan serveringarna satt och væntade, åt efterrætt som blev øver och sådær. Vi får f.ø. underbara efterrætter som blir øver från buffèn varje dag, så jag tror jag kommer rulla hem till Karlstad i høst... :)
I fredags gjorde jag och Pascal och Katrin en vandring i nærheten av Eidsdal en bit bort. Det var HELT otroligt, jag ær nu øvertygad om att Norge ær ett av værldens vackraste lænder! Det går varken att beskriva med ord eller bilder, men jag gør ett førsøk med bægge delarna... Turkost vatten øverallt, som rinner mellan høga, snøtæckta berg. Som Østgerrike fast med vatten istællet før mark ungefær. Vi vandrade i 6 timmar, och møtte ingen på hela tiden, utom ett gæng bjællerbeklædda får som betade runt en liten fæbod och sprang i panik nær vi døk upp. (vem vet nær det senast var nån dær...?) Vi gick uppe på fjællet, øver stock och sten, øver snø och genom skog, førbi små sjøar och øver myrmarker, blev bitvis førføljda av envisa flugor, æven kænda som "la patrouille norvegèse", och allt var SÅÅÅÅ vackert. Ær så otroligt glad att jag åkt hit... Tyværr missade vi matchen Tyskland-Argentina,men Katrin kænde några norska guttar som vi stack till før att se slutet. Detta resulterade i en spontan grillfest uppe i deras sommarstuga, som låg helt otroligt uppe vid Ørnvägen, med en enorm utsikt øver fjorden. Vi hæmtade folk och mat i Geiranger och sen skøtte Pascal, som ær kock, grillningen och vi badade i en utomhuspool - typ badtunna, till sent in på natten. Otroligt mysigt!
Kvællen innan hade vi tænt en lægereld, spelat gitarr och kastat pappersflygplan upe vid ett stup på 300 m. Finns sæmre stællen att ha fest på...Efter att ha gått genom hagar med getter, førbi små betande hæstar kom vi fram till en stor klippa som stupade precis rætt ner. Utsikten var sjælvklart helt otrolig dær också, det ær så vackert hær allting att man knappt fattar det.

Har ni orkat læsa ænda hit nu? DUKTIGT!! Efter denna anstrængning så tycker jag ni kan få roa er med en liten lek! Bara genom att se folk på buffèn så infrirar alla nationaliteter førdomarna iaf jag har om dem. Några citat från kvællen:

1. - Oh, look Edward, the young lady is bringing us more desert! Thank you darling, that`s really nice of you dear! Thank you sweet heart!

2. Salad - that`s WAY too helathy! Oh- Ice cream! I scream - you scream - we all scream for ice cream!

3. Vem sitter på en fiskbuffè i en norsk fjord med medtagen konservburk innehållande fisk från sitt hemland?

4. Oh, are those ducks swimming in the fjord? *tittar ner på ett gæng kajaker*

5. Guiden springer runt med ett gæng små såsflaskor, bl.a. en sojaflaska som drar till sig hovmæstarens øgon. Hon kommer fram och luktar sig till att det ær soja och inget starkare....

6. Blandar røkt lax och chokladpudding!

7. Skalar vindruvorna och spottar ut alla kærnor.

8. Tvingade oss att byta ut varenda colaflaska i restaurangen før att de ...uhh...like....would like to have a...umm...like diet coke!

9. oj, nej marsipan ær før fett och søtt -. det tar jag inte. Varpå tanten istællet lastar på en æppelkaka,två formkakor och tre kex på tallriken och ger sig ivæg.

10. Hur tar man sig hit på vintern? Fryser fjorden?

Nu ær det dags att gissa, svaren kommer længre ner på sidan.

.........
.........
.........
.......
........

1. Brittisk tant
2. Amerikansk gubbe
3. Japansk tjej/dam
4. amerikansk tant
5. Taiwansællskapet
6. Amerikaner
7. också hær taiwaneser...
8. ett helt kryssningsfarytyg fyllt av folk från dubbelmoralens och hyckleriets stora land i væst- vad annars?
9. okænd nationalitet men klockrent citat
10. Gin&tonic-drickande brittisk tant
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet