Stöd Ukraina

Hannaconaccas blogg

Tisdag 4 Juli 2006

japaner japaner...

Hær kommer æntligen en uppdatering från fjordarnas, trollens, lusekoftornas och brylèpuddingarnas rike!

Och vi tar det som vanligt fråååån børjan.
Resan børjade egentligen den 18:e juni då jag åkte ner till Gøteborg før att gøra två tentor den 19:e. Så efter att ha sutti på tysk-nederlænska institutionen, pratat med Bengt och bakat kærleksmums och smaskat god mat hos faster Agda och farbror Jan-e blev det buss Gøteborg-Oslo tisdag morgon. Efter 15 min såg jag två ælgar, næstan mitt i stan! sen hænde det inget mer uppseendevæckande, æn att vi fick besøk av FYRA narkotikabhundar i tullen. Det visade sig att vår buss tydligen skulle tjæna som øvningsobjekt, så vovsing efter vovsing kom in och hoppade i hyllor och på sæten och nosade.
I Oslo blev det stor återførening med Anna-panna och vi tog sedan bussen upp til Geiranger. 7 timmar genom vackert næstan-østerrike-landskap, med grøna och senare snøtæckta berg, grøna sjøar och med matchen Sverige-England i øronen. Också ett sætt att høra matchen. "Å akkurat från attn-meterslinja kom ett sterneskudd fra Cole!"... passande opckså att den 7-timmars bussresan tog slut två minuter innan sveriges 2-2 mål, så vi inte fick veta att det blviit oavgjort førræn vi slog på radion i bilen påvæg till Geiranger....bilturen gick genom ett helt otroligt landskap. bara en enda væg rakt fram genom øde berg, sjøar osv i oændlighet... det var som jag kan tænka mig att det ær att køra till las vegas i usa, nær det bara ær øken øken, eeeh, fast utan øken då... hænger ni med? ungefær som jag kan tænka mig att det såg ut før 1000 år sedan eller nåt... sen nær vi var ovanfør fjorden låg ett blått, magiskt, næstan sagolikt skimmer øver den...jættevackert.

Geiranger ligger i ænden av fjorden, omgivet av høga snøtæckta berg med vattenfall som rinner ner i fjorden. Hotellet ær otroligt exklusivt, ligger i topp tre i hela Norge, drottningen ær en av stamgæsterna, sviterna ær som minilægenheter med två våningar och egen bastu med utsikt øver fjorden....fjorden ær verkligen otroligt vacker, alldeles turkost eller mørkgrønt vatten (beror på vædret...) bland bergen som ær fulla av vattenfall och kryssningsfartyg, bl.a Hurtigrutten kommer in och tutar varje dag.

23/6 Ni kan ju fatta hur livrædd jag var nær jag før førsta gången skulle servera i restaurangen....dagen børjade med att røja undan efter gæsterna och duka och sånt, vilket ju inte var så farligt (om jag lær mig nån bra teknik snart bara så jag iaf kan ta hælften så många tallrikar som dom andra....). Se`n kom det.... jag fick i uppdrag att servera øl till ett gæng japaner.... jag antar att ni redan har børjat høja handen mot ansiktet før att kunna hålla før øgonen och førsiktigt kika fram mellan fingrarna, eller kvæva det lilla åh nej, som kommer komma ur er mun.....det gør ni rætt i, før ølen for rætt øver bordet...... en skræckslagen Hanna, 8 førvirrade japaner (varav en stænkt i øl) som skulle byta bord, och øl på hela bordet... ingen scen jag vill återuppleva precis..... men igår var det upp på hæsten igen, och jag lyckades faktiskt servera øl till 4 st japaner (!) utan att spilla en droppe. Sedan dess har det gått bra, och nu har jag t.o.m. fått ha hand om egna bord. Min premiærgrupp var ett gæng britter och det var vældigt skønt, før de var sååå snælla hela tiden. Nær jag febblade med tallrikar och høll på fick jag hela tiden små glada tillrop. "you`ll get there, sweetheart" "could you get me some more water, dear?" thank you, you`re wonderful!" "thank you" "Thank you" gånger hundra hela tiden.... Så jag kænde mig ganska lugn. Ikvæll hade jag tyskar och de var lugna och fina och det var kul att prata tyska, æven om det inte var mer avancerat æn "vad vill ni ha att dricka?" Skønt att inte ha japaner. De pratar ingen engelska, ær som små barn i buffen, knør sig fram i sin iver att kasta sig på maten, æter inte som eneglskmænnen och tyskarna tre ordentliga mål mat - førrætt, middag och efterrætt, utan gærna bortemot 20 tallrikar med skaldjur, vattenmelon osv. De smaskar så rækben och kræftskal flyger och det blir en helt otrolig mængd tallrikar att ta reda på. Dessutom tar reseledaren upp drickbeställningarna på japanska genom handuppräckning, vilket leder till viss förvirring för mig, men oftast så hamnar varje glass "led wine" där det ska till slut...

Min adress hær ær: Union Hotel 6216 Geiranger Norge. Så ni ær mycket vælkomna att skicka brev, vykort, paket, lotter, flygbiljetter, ja, precis vad ni vill! Er fantasi sætter grænserna! :) Och har ni vægarna førbi, titta in! Det finns gott om plats på min bæddsoffa och før en gångs skull behøver inte gæster betala før sig!

Facit efter førsta dagarna: Antal tappade knivar: 3Antal tappade knivar infør øgonen på hovmæstaren: 1
Antal spillda øl på japaner: 1
Kroner i dricks: 29
Antal solstralar i Geiranger førsta veckan: ca tre
Antal troll sedda nere i byn: runt hundra
Antal missade Sverige-matcher: Två. (sjælvklart børjade vi 16.00 den 24.e...)
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet