Stöd Ukraina

Vacaciones blogg

Måndag 11 Juli 2022

Dag 6 Lämnar Rwanda

Nu ska vi lämna Rwanda för att ta oss över till Uganda. Jag kommer att minnas Rwanda som ett vackert, trevligt och rent land. I Rwanda är plastpåsar förbjudna och den sista lördagen i varje månad genomförs den rwandiska traditionen ”Umuganda”, vilket är en förmiddag då alla rwandier är ålagda att arbeta med diverse samhällstjänster (städa skolgårdar, rensa väggrenar, bygga brunnar, m.m.). Såklart har även de oerhört starka berättelserna om folkmorden ätsat sig fast i minnet men det kan nog vara nyttigt att känna till vad mänskkligheten är kapabel till, både hemskheter men även försoning som de faktiskt lyckats med här. Vi kommer nu att tillbringa dagen på bussen för att ta oss över till Uganda. Passkontrollen fungerar bra och tar oss runt en timme. Lunch blir det på bussen efter vägen. Smörgåstårta har de bakat ihop, snyggt fixat av matlaget. Jag tyckte Rwanda var vackert men Uganda är snäppet vackrare. Väldigt bördigt, väldigt grönt och så klart väldigt mycket snirkliga vägar upp och ner i bergen. Vårat första stopp blir Lake Buniyonyi. Där ska vi bo i tre nätter och därifrån ska vi besöka bergsgorillorna. En bild som jag vill att ni tittar lite extra på är den från stenbrottet. Här jobbar barn och vuxna med att bryta berget och tillverka makadam. De har som ni ser inga maskiner utan jobbar med hammare och mejsel. Bilden är knäppt från bussfönstret men ett sånt här minne ger mig perspektiv och insikter om hur priviligierade vi är som lever i Sverige. Jag ska inte gnälla nästa gång det är för varmt på kontoret. Att vi en halvtimme senare kommer till vårt underbara boende gör kontrasten väldigt stark.





Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Hemresa
15 veckor sedan
Safari i tre dagar
15 veckor sedan
Millenium Camp till Mweka Gate till Arusha
20 veckor sedan
Topptur - Uhuru Peak
20 veckor sedan
Third Cave Campsite till School Hut
21 veckor sedan