Stöd Ukraina

Vacaciones blogg

Tisdag 12 Juli 2022 - Ruhengeri

Dag 5 Ruhengeri - Vulkanvandring

Lite konstigt är det, i vanliga fall är jag en morgontrött person som gärna är uppe på kvällarna. När jag är på äventyr med Rosa bussarna kliver jag upp klockan fem på morgonen och somnar sött vid tio på kvällen. Här går solen ner vid 18.00 och upp vid 06.00 och då skiftar det snabbt, nästan ingen skymning eller gryning. Så när vi vaknar vid 05.00 är det fortfarande mörkt. En timmes transport tar oss till startpunkten för vulkanvandringen. Det här måste vara den sämsta väg jag någonsin åkt på. Trots att vi åker en jeep med hög markfrigång är det promenadfart som gäller.


Vandringen visar sig vara väldigt tuff, tuffare än vad jag förväntat mig. Vi ska göra 1100 höjdmeter och nå upp på 3700 meters höjd. Vi börjar bland potatisodlingar och lätt skog. Det är varmt och går ganska brant uppför redan från början. När djungeln tar vid blir det rejält brant. Här blir det även fuktig lerjord som underlag så halkigt är det också. Vid drygt 3000 meter höjd och cirka två timmars vandring så ger jag upp. Känner att jag inte kommer att komma upp och väljer att vända neråt istället. Vi är tre som väljer att vända, resten fortsätter och lyckas nå toppen, bra jobbat tycker jag.






Eftersom det finns buffel i djungeln här så får vi en guide och en beväpnad ranger med oss. Efteråt är jag nöjd med beslutet att vända och ser det som att målet inte är det viktiga utan vad man gjorde på vägen som spelar roll. Det är fantastiskt att vandra här. Tät djungel med en härlig utsikt över dalgången. Mycket stickiga, brännande växter som bränner genom kläderna får man stå ut med. Men att lyssna till fåglar och syrsor som sjunger och spelar, att ha utsikten över dalgången gör ändå dagen riktigt bra. Vi var fyra stycken från Rosa bussarna som gjorde den här vandringen, tre gubbar och en ung tjej. Ni kan ju gissa vilka det var som vände och vem som kom upp. Det enda jag känner besvikelse över är att jag gjorde fel val av utflykt. Både vandringen till Dian Fosseys grav och besöket hos golden monkeys hade varit riktigt bra. Så där har ni ett tips från mig om ni ska hit.




Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Hemresa
11 veckor sedan
Safari i tre dagar
11 veckor sedan
Millenium Camp till Mweka Gate till Arusha
16 veckor sedan
Topptur - Uhuru Peak
16 veckor sedan
Third Cave Campsite till School Hut
17 veckor sedan