Stöd Ukraina

Anna__s blogg

Måndag 25 Juni 2007

Kreta

Nu är vi hemma från en underbar vecka på Kreta. Varmt, men den riktiga turistströmmen hade, som tur var, inte riktigt startat. Trots restresa hade vi tur med allt !!
Bild från gamla stans gränder.

UTFLYKTER
Vi hyrde bil och besökte Matala, de f.d. hippiegrottorna samt en fin badstrand med utmärkt snorkelvatten.
Passerade Spili med sin "ungdomens källa" på vägen till Matala, och den trevliga hamnen i Aghia Galini. På grund av en liten felkörning på hemvägen passerade vi ett antal små byar och vägar som befolkades av fler får och åsnor än turister.

Vi följde även med på en snorkelutflykt till Domnini Bay, fint vatten med färgglada fiskar och sjöstjärnor. Detta med Kalypso Divecenter och de hade, som namnet antyder, även dykutflykter.

En av dagarna var det marknad på piren i Rethymnon. Högar med kläder i olika sorter och storlekar låg slängda huller om buller på ett tjugotal olika bord. Väldigt billigt, men om man skulle leta fram något som passade hade man säkert fått gå där halva dagen och dra i olika tröjärmar och byxben...

Provade också parasailing för första gången, en turistattraktion som verkade finnas överallt. Men högt ovanför vattenytan fick vi beskåda ett jättestim med delfiner, och detta var värt varenda krona som vi betalat för att få flyga lite!

MAT
Maten för det mesta väldigt god, vi undvek strandpromenaden med alla turistrestaurangerna så långt det var möjligt. Hittade en fantastisk restaurang (Stavros) i gränderna i gamla stan i Rethymnon, med alldeles underbar mat och jättetrevlig miljö. Utedelen i smala gränder under klängväxter, och övervåningen under bar himmel med grekisk levande musik varje kväll. Så den är ett måste om man åker till Rethymnon.

Det blev ett antal luncher som bestod av grekisk sallad och tzatziki av varierande smak, men för det mesta mycket gott. Prövade grekiska specialiteter som souvlaki (grillspett), stifado (fläskkött i tomatsås) och kleftiko (ugnsbakat lamm/potatis/grönsaker och fetaost) samt goda fiskrätter.

SNORKLING
Det finns bra snorklingsvatten på västsidan av borgen Fortezza i Rethymnon, till skillnad från stranden längs strandpromenaden (där det enbart fanns en och annan liten plattfisk eller eremitkräfta).

Till sist vill jag säga att Kreta är att rekommendera, men möjligen då någon ställe som har lite färre turister än Rethymnon, så att man får mer grekiskt och mindre turist/charterupplevelser!
Dela med andra:    

Kommentarer
Laplander säger:
Hej! fin blogg .
Roligt att du tyckte om resan till Kreta, jag tipsade dig litet innan du for iväg och som jag sa då så var jag ju tämligen övertygad att du skulle bli nöjd för på kreta finns ju det mesta en bra sol och badresa behöver innehålla.
mvh. Bosse
Postat 2007-08-10 16:08  Anmäl
Reseglad säger:
Hej!
Fin blogg du har skrivit.
M.v.h Reseglad
Postat 2007-07-31 23:33  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet

Senaste bildkommentarerna

Travellover
Travellover säger om Anna__s bild "Matala":
Fin bild! =)
26 juni 2007 15:23