Stöd Ukraina

Sierras blogg

Onsdag 12 Mars 2008 - Koh Samui
Resealbum: Thailand 2008

Koh Tao, Koh Nang Yuan och Koh Samui 2008-03-12—13

Hur har vi det?

Jo, i går hängde vi på Lomprayah:s High Speed Catamaran från Samui till Koh Nang Yuan och Koh Tao.

Tidigt i ottan, kl 0700, en annan är ju van att vakna utan klocka numera, hämtades vi av en av Lomprayah:s bussar vid hotellet. Tomt i magen, ingen frukost på vårt hotell, mötte vi morgonens växlande molnighet och +28˚. Det är härligt med dessa ”svala” morgnar och lugn innan alla har startat sina dagliga göromål.
”Frukost”, kaffe och croissant med sylt, ingår i dagens båtresa och denna trycker vi i oss innan avfärd från Lomprayah Pier.

Catamaranen går först till Koh Phangan och tar ca 20 min. Där hoppar det av och på människor av alla nationaliteter och vi fortsätter i en dryg timme till Koh Nang Yuan. Vi anländer ca kl 1000. Detta är en verklig pärla och ett dykcenter av första klass.
Där finns en ”bungalowägare” och en restaurang. För att bo på Nang Yuang som är en nationalpark måste man deltaga i någon av de dykkurser eller dyk som ägaren erbjuder. Trycket, (alltså inte trycket på olika vattendjup,) är nämligen så stort på dessa på grund av de härliga dykvattnen att det är fullbokat större delen av säsongen av dykfantaster. Inga båtar har tillstånd att ankra eller anlända till ön före kl 1000 eller efter kl 1700. Det kostar 100 THB (20 SEK) att besöka ön. Det ingår förresten i priset om man kommer med en arrangerad trip.

Jag har tyvärr ingen dykutbildning så man får nöja sig med snorkling. Det duger mycket bra då det vimlar av olika sorters fiskar i det klara vattnet.

Vädret är tyvärr inte lika bra som på Samui. Det är i princip helmulet och regnet hänger i luften men det gör egentligen inte så mycket då lufttemp och vatten är precis som det skall vara, dvs varmt och gôtt….

Efter lunch drar vi vidare kl 1430 med färjan som återkommer. Nästa anhalt Koh Tao.
Det är bara en kort resa på kanske 10 min men nu kommer regnet på riktigt. Det blir inte riktigt vad man har väntat sig, en dag med halv-/helmulet och regn. När vi kollar med våra vänner på Phuket som vi lämnade i måndags meddelar de att där är det som vanligt, dvs mest sol och de hade haft en skur i går kväll. Problemet med vädret är också att man inte kan ta de bilder man räknat med då det inte är de bilder man ser i kameran som man hoppats på. Några bilder från Nang Yuan har det som tur är blivit.

Koh Nang Yuan

Vi får se vart vi tar vägen närmast. Vädret är faktiskt mycket styrande när man är borta bara drygt 3 veckor och det är lite tidigt att dra till Bangkok redan. Men det är som jag skrev i Marlene´s diskussion på Forumet att det är enklast att ta dagen som den kommer och vara inställd på förändringar. Det låter kanske som om jag är missnöjd men inte alls, nya insatser = nya vinster, och dessutom trivs jag gôtt i värmen och den är ju densamma oavsett vad det är för väder….

Efter en ”snabb” övernattning på Tao hänger vi på en transport tillbaka till Samui. Efter landstigning och en koll på Samui´s karta styr vi taxin mot öns norra område. Vi var inte speciellt imponerade av Chaweng och dess stränder med vrålande vågor. Nu skall vi slappa på någon mysig ”lugn beach” har vi tänkt oss. Vi skymtade beachen vid Big Buddha Pier. ”Stop, wait here!” Vi gick ner till piren och kollade vänster, inte en solstol eller människa i sikte på en ca 2 km lång beach. Vad är detta? Var är turisterna? Vattnet var kav lugnt, knappt något ljud från de 3 cm ”höga” vattenrörelserna. Beslutet var enkelt, betala taxin och här stannar vi. Längs denna beach fanns en del boendemöjligheter i bungalows ca 15 m från vattnet……

Det kan inte vara sant, så nära allt stim och glam i Chaweng och nu detta lugn. Vi knallade in på ett ställe på denna beach som heter ”Bangrug Beach”, och visst en bungalow var ledig. Vi bokar in hos på ”Bangrak Samui Beach Resort” och får en jättefint boende för 950 THB/natt inkl a/c och frukost. Ner på beachen efter incheckning och vi slappar och läser våra böcker under palmerna. Lunchen intar vi på beachrestaurangen som tillhör vårt boende 10 m från vattnet . Mycket billigare och trevligare än i Chaweng. Under hela dagen ser vi inte fler än ca 20 personer längs hela denna beach.

Vad händer nu? Jo, i morgon flyttar vi oss inte från denna pärla utan fortsätter slappa och jag har fixat flygbiljetter tillbaka till Phuket och våra vänner med Bangkok Airways på lördag. Tanken är att vi skall ta en tur till Similan Island nästa vecka innan vi drabbar Bangkok.

”Man skall inte vara främmande för förändringar som leder till det bättre”. Citat Sierra

Kolla nerladdade bilder!

Morsning
Sierra
Dela med andra:    

Kommentarer
Roy säger:
Många bra tips här! Du såg inte min syrra och schweiziske make? De bör ha varit på Koh Tao samtidigt som du och de hade nu haft riktigt bra väder det sista.
Härligt att läsa om era äventyr, Sierra...
Glad Påsk!
Roy
Postat 2008-03-19 20:35  Anmäl
Laptop säger:
Jag ser fram mot fortsättningen. Det värsta med Chaweng (i mitt tycke) var all strandförsäljning. På Bo Phut där vi till slut valde att bo blev vi glada när den enda strandförsäljaren vi såg där kom med en glasslåda på magen.
Chawengs utbud av nöjen o.s.v. tog man ju lätt del av via en Song Taew.
Postat 2008-03-14 09:00  Anmäl
Marika säger:
Om ni ändå är på utflykt och vill njuta av nästan öde stränder - ta en kort tur till Bang Po och Royal Living Residence! De hyr ut hus som ägs av privatpersoner. Inte billigt men härligt lyxigt för en natt eller två =)

Hälsa vårt älskade Samui!

Marika
Postat 2008-03-14 00:50  Anmäl
Bittan säger:
Vilken solskenshistoria! Inte dumt att få ha en hel strand nästan för
sig själv! Du har tagit många fina bilder därifrån.Man blir lite avundsjuk ;-).Trevlig fortsättning på er resa.
// Birgitta
Postat 2008-03-13 23:26  Anmäl
Heidine säger:
Syntes du er flink til å fortelle din historie. Jeg er jo Norsk å skjønner ikke alt som står skrevet, men tommelen opp for deg å din måte å fortelle på.
Postat 2008-03-13 21:02  Anmäl
Ivan säger:
Synd iaf att det blev så kort på Koh Tao.
Man kan hitta liknande lugna stränder och fint och billigt boende på andra sidan. Alltså mitt emot Mae Haad.
Nang Yuan tyckte vi var too crowded med alla dagstursturister.
Men ert ställe nu avundas jag er. Verkar vara en pärla.
Postat 2008-03-13 20:58  Anmäl
Zappe50 säger:
Du har helt rätt inställning enligt mitt sätt att se !
Res utan förutfattade meningar och utan att ha något bestämt ! Bakom nästa krök, kanske paradiset väntar ? "The thruth lies in the eyes of the beholder" ! Med detta menmar jag att "var och en bestämmer själv vad man anser vara ett/sitt paradis" !
Ha det fortsatt gött !
Urmas
Postat 2008-03-13 20:52  Anmäl
Ciocinzano säger:
Säger bara, hääärligt och kul läsning
/Lasse
Postat 2008-03-13 20:00  Anmäl
Brigitta säger:
Ja, norra sidan på Koh Samui är lugnet själv. Ha det så skönt där.
Brigitta
Postat 2008-03-13 19:28  Anmäl
Ravinen säger:
Sicken otur, låter som att ni längtar hem......
+7 regn & dis !
/R
Postat 2008-03-13 17:33  Anmäl

Sida:12Nästa
Skriv kommentar
Arkivet

Senaste bildkommentarerna

Sierra
Sierra säger om sin bild "Bangrug Beach Samui":
Läser man bloggen hittar man dit.
16 februari 2014 18:57
Maggie
Maggie säger om Sierras bild "Koh Nang Yuan":
Vilken vacker bild. man längtar verkligen tillbaka till Thailand.
14 november 2009 13:13