Stöd Ukraina

Sierras blogg

Torsdag 20 Mars 2008 - Phuket
Resealbum: Thailand 2008

SIMILAN ISLAND, 2008-03-20

Similan Islands består av 9 öar och de är belägna i Andaman Sea, ca 25 nautical miles (ca 50 km) utanför Khao Lak och det är planerat att vi under vår dagstur skall besöka 4 av dem.

Torsdag morgon, tidigt som bara den, kl 06.10 hämtades vi vid vårt boende på södra Phuket för dagstrippen till Similan Island. Vi var de första som plockades upp i denna Toyota-van. Nästa upphämtning skulle ske i Patong där vi var efter ca 25 min. Föraren lyckades samla ihop ytterligare 6 personer efter en stunds snurrande bland Patongs gator. Vidare mot sista upphämtningsstället för två passagerare till. Det skall kanske nämnas att körschemat är ganska ”tight” för att hinna till piren där speedbåtarna avgår.
Nåväl, på väg för denna den sista upphämtningen, ”kastar bilen in handduken”. Gôrstôpp som man säger på Sveriges framsida.
Vår chaffis börjar ringa….och vi väntar…15 min….30 min…
Efter 1 tim säger vi åt honom att lägga av. Vi kommer inte att hinna till Thamplau Pier där båtarna skall dra kl 08.30. Kl är nu 07.45 och det tar ca 1 tim 30 min dit, alltså är, vi om ersättningsbilen kommer nu, där kl 09.15.
Då kommer bilen! Den nya chaffisen får alla ingångsvärden och skakar på huvudet. Mer telefonerande… Vi hoppar i alla fall in och han drar i väg för att först hämta upp de två som väntat vid sitt hotell, förbannade naturligtvis.

Mot piren!

Det finns trafikregler även i Thailand, men inte denna morgon. Trots att det går fort som bara den och med Guds (kanske Big Buddhas) försyn kör han ändå med koll på läget, tror vi…
Hur som helst, vi kommer fram 1 tim sent men de två stora speedbåtarna (de kör samtidigt) väntar på oss. Så måste också de andra passagerarna som varit på plats i tid göra. Även de förbannade eller åtminstone irriterade.

Snabbt över till båtarna där vi åker med en större speedbåt med 4 motorer på vardera 200 hp, alltså mot Similan med 800 kusar i baken. Vilken jäktresa…..

Efter 1 tim 30 min är vi framme vid den nordligaste, Koh Ba-ngu. Vilket fantastiskt vatten. Sikt hur långt som helst känns det som och dessa vatten bjuder på en sagolik variation av olika färggranna fiskarter. Efter en tids snorkling där fortsätter vi några minuter till ön som gett namnet till ö-gruppen, Koh Similan. Där käkar vi lunch, slappar på den kritvita beachen och de som vill sprattlar vidare i det sköna vattnet.

Koh Similan.

Efter lunch är det meningen att vi skall vidare till Koh Payu för snorkling men då sjön är ganska hög passar det inte bra för snorkling. Vi hoppar över Payu och åker vidare till nästa ö, Koh Miang. Koh Miang är ö-gruppens nationalpark där de som beställt övernattning får göra detta i tält.

Utanför Koh Miang väntar de bästa vattnen vad gäller förekomst av olika fiskar. Storlek och färg är obeskrivbart. Helt fantastiskt! Efter 30 min går båten in mot stranden. Det är barn av olika storlekar med ombord och det finns naturligtvis intresse av vanligt strandliv också. De flesta fortsätter dock med snorkling i detta paradis.

Kl 15.20 drar båten tillbaka till Thaplamu Pier. Ytterligare 1 tim 30 min i hög fart. Sjön är dock lugn och de flesta blundar och småsover efter en underbar dag i vattnen runt Similan Islands.

Återresan till Phuket går i vanligt trafiktempo och även nu ramlar ögonlocken igen några stunder. Trots strulet på morgonen har dagen varit mycket trevlig och givande och jag förstår att dessa vatten runt Similan Islands tillhör världens absolut bästa dykområden. Även om öarna i dag besöks av många turister och det inte är öde på stränderna räcker vattnen mycket väl till för oss alla att få ta del av detta skådespel.
Ni kommer inte att ångra er om ni tar tillvara möjligheten för ett besök om ni är i faggorna!

Vi är hemma igen 19.00 och i dag, fredag gäller: MOT BANGKOK!

Idag: sol och +34........

Morsning
Sierra
Dela med andra:    

Kommentarer
Ingemar_e säger:
En härlig story, Eftersom ni kom fram var det ju rätt kul!
Åkej Toyota då.
Ingemar
Postat 2008-11-16 19:13  Anmäl
Lillen säger:
Hej Uffe. Har just suttit o läst igenom din resa och jag säger då det...ALDRIG MER... Jag blir nämnligen så jäkla toksugen på att fara iväg efter dina berättelser så jag vet inte vad jag ska ta mig till ! Skämt åsido, tack för att du delar med dig du är bra på att få dina resor levande för oss hemmavarande tråknissar. Ha de bäst. Peter.
Postat 2008-04-12 19:15  Anmäl
Mariana säger:
Din reseskildring är sånt man drömmer om här när vädret växlat från solig vårdag med sol, blå himmel och vitsippor i backarna, för att nästa dag bjuda på snö, minusgrader, dessutom snöstorm idag.
Hoppas du har långkalsongerna med för hemkomsten!
Glad Påsk önskar Mariana
Postat 2008-03-22 00:56  Anmäl
Travelfun säger:
Låter underbart härligt iaf!! Glad Påsk!
Postat 2008-03-21 23:26  Anmäl
Kustaffe säger:
Ta du en vecka till där nere Uffe
Här är långkalsongväder och kuling
Ha det bra
ALF
Postat 2008-03-21 19:05  Anmäl
Gullsing säger:
Glad fortsättning på påsken. Sån tur ni hade som kom med iallafall.

Gilla
Postat 2008-03-21 17:52  Anmäl
Lillanna säger:
Vilken otrolig dag, full av äventyr, men även av stress och irriation.
Trots att jag aldrig varit i Thailand kan jag absolut förstå - genom din berättelse - vilken otrolig natur- och skönhetsupplevelse Similan Islands är.
Fast nog är det tur där inte finns grund att stöta på i den hastigheten som dessa speedbåtar kör! Är man aldrig rädd?
Ser fram mot att höra vad ni gör i Bangkok!
Glad Påsk från ett vintrigt Täby!
Lillanna
Postat 2008-03-21 17:34  Anmäl
Rommetorp säger:
Det är inte alltid det gå som planerat och det är väl underbart att det inte är som hemma och att det fungera ändå
Hälsningar John
Postat 2008-03-21 17:23  Anmäl
Gittannor säger:
Underbart att ni kom med för det är en av de bästa upplevelsera på "Thailands västkust" och dykningen är toppen kan jag lova..
Nu är det väl snarare en businesstrip än en turistresa, eller hur blir det med shoppingen i Bangkok?

Glad påsk på er
Gittan
Postat 2008-03-21 16:04  Anmäl
Ivan säger:
Känner till dessa fantastiska öar.
Tent Resort är inte helt fel när man stannar till på nationalparksöarna.
Finns också på Koh Rok Nok.
800 kusar, Ohaaaa!
Då har jag bara en fjärdedel. Men vi är ju oftast bara 2 pers.

Glad Påsk förresten Uffe!

Hälsn
Ivan
Postat 2008-03-21 15:56  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet

Senaste bildkommentarerna

Muangthai
Muangthai säger om Sierras bild "Bussen strejkar...":
Det var en jävla tid det tog, eller hur ?
18 november 2008 17:27