Stöd Ukraina

Sierras blogg

Onsdag 18 Februari 2009 - Koh Lipe

Koh Lipe

Koh Lipe är en härlig upplevelse, hela vistelsen präglas av ett avslappnande lugn trots ganska många turister och longtails som drar iväg och kommer tillbaka. Pattaya Beach, där vi bor, är där allting händer – om det mot förmodan skulle hända något… Här finns en hel del boendemöjligheter, som tur är endast efter marken, tvåvåningsbyggen och högre lyser med sin frånvaro – hittills. För det byggs med en rasande fart här nere. Flera laster med byggvaror – cement, armeringsjärn, järnbalkar mm mm - lastas av hela dagarna och forslas med muskelkraft och en 4-hjulig motorbike till de olika arbetsplatserna.

I går drog vi iväg till några öar norr om Lipe. Utanför Koh Jabang var korallerna helt fantastiska med en enorm variation av fiskar i alla de färger man bara drömmer om. Det är sådana gånger man ångrar att man inte har dykutbildning utan får nöja sig med att snorkla och dyka ner på lagom djup. Varför har jag inte skaffat en vattenkamera? Till nästa resa till ett område där möjlighet finns att studera fiskarna i sitt element finns en sådan i bagaget. Jag lovar….. Det är lite ”annars” – som de säger i Norrbotten – att kolla detta vattenliv än att ha stenkoll på mina firrar i dammen där hemma, som inte har det så roligt nu när det ligger ett istäcke över dem och husse glider omkring i värmen.

Koh Hin Ngam var en annan lurig ö. Den är ”byggd” av miljoner mjukt polerade svarta stenar. Hur och varför? Ingen vet, men de är väldigt ”mjuka” med sina rundade former och det är inte tillåtet att ta med någon därifrån. Tyvärr, det hade varit läckert att ha några på kakelugnen där hemma.

På Koh Rawi och Koh Adang, norr om Lipe, kunde man om man var utrustad med machete och en oherrans energi dra rakt uppför berget och in i djungeln…men det var man inte så det fick bli lugnet i vattnet och på beachen.
I morse knallade vi över till ”Sunrise Beach” på östra sidan av Lipe och vidare längs beachen norrut till Lipe´s norra spets. Där ligger ”Mountain Resort”, som när man har kommit uppför dess trappor till Resorten erbjuder en skön vy .
Tyvärr noterade vi att trots att det skall vara lugnare och så vidare på ”Sunrise Beach” var det väldigt mycket krossat glas i sanden utanför ”Andaman Resort”, "Lipe Beach Resort” och vidare ner till ”Tarutao Cabana” där vi tog av mot Pattaya igen. Kort sagt är ”Pattaya Beach” avsevärt mycket bättre vad gäller den biten. Koh Lipe´s skola ligger förresten vid ”Sunrise Beach”.
Har ni planer på att åka till Lipe skall ni göra det. Det är en härlig ö som dock växer, ja inte själva ön men den anpassas mer och mer för oss besökare. Eftersom det är första gången vi är här vet jag inte hur det var för 10 år sedan men jag kan tänka mig….Vi kommer dock gärna tillbaka då det enligt våra erfarenheter är en härlig plats att bara vara och varva ner på i den thailändska delen av Andaman Sea.

I morgon norrut mot Koh Lanta.

Morsning från en solig eftermiddag på Koh Lipe (+31 just nu)
Sierra
Dela med andra:    

Kommentarer
Marex23 säger:
Tack för din fina reseberättelse och vackra bilder! Har nu blivit än mer övertygad om att nästa resa till Thailand måste innehålla en tur till Koh Lipe...
Postat 2009-03-14 16:17  Anmäl
Magica säger:
Det låter som om ni har det helt underbart. Jag har aldrig varit ett uns sugen på Thailand innan oavsett kamraters hänförda berättelser, men nu när jag ser bilderna och läser din blogg blir jag faktiskt lite sugen. Ser underbart ut.
Postat 2009-02-25 14:17  Anmäl
Roy säger:
Oj, Sierra, vilka rackarns snygga bilder! Jättekul läsning med, jag längtar ivåg..
Postat 2009-02-19 18:54  Anmäl
Fagersta säger:
Du ska inte tro att jag är ett dugg avundsjuk på dig som får gona dig i värmen ! Dina fina bilder och trevliga reseberrättelse gör att man längtar tillbaka till leendets land.
Ha det bra i fortsättningen , tänk lite på oss härhemma i kylan - 10 i morse
Marianne
Postat 2009-02-19 11:45  Anmäl
Merlin säger:
Tack för den fina bloggen, alltid roligt att läsa om vad ni får uppleva....Det låter riktigt härligt.
Postat 2009-02-19 07:08  Anmäl
Marika säger:
Kul att höra av dig och att ni har det så härligt. Tack för jättebra info!
Kram Marika
Postat 2009-02-18 23:54  Anmäl
Sarir säger:
Ser underbart ut njut av värme här i v`vik har vi -6 och snö.

Kram/Sarir
Postat 2009-02-18 22:54  Anmäl
Grethe1 säger:
Fina bilder. Njut av värmen och solen. Här på västkusten snöar det och är minusgrader.
Postat 2009-02-18 21:19  Anmäl
Bape säger:
Tack för trevlig reseberättelse och fina bilder. Ha en fortsatt skön semester.
//Barbro
Postat 2009-02-18 21:16  Anmäl
Tuareq säger:
He på er,
Vad gott ni har det och vad mycket fina platser ni får uppleva!!!
Roligt att föja er blogg och se de fina fotona. Man bara längtar bort..
Njut de dagar ni ännu är kvar "out there"....

/Tuareq
Postat 2009-02-18 20:49  Anmäl

Sida:123Nästa
Skriv kommentar
Arkivet

Senaste bildkommentarerna

Switch
Switch säger om Sierras bild ""What a day for a daydream"":
Gamla Loving Spoonful låt, passar bra till den här atmosfären. Fint foto.
22 juni 2009 10:40
Inah
Inah säger om Sierras bild "En kopp kaffe kanske.....?":
Snygga skyltar !
20 mars 2009 11:26
Rommetorp
Rommetorp säger om Sierras bild "Longtails vid Mountain Resort":
Fantastisk bra bild det är så att man vill resa dit
8 mars 2009 14:27