Stöd Ukraina

Sierras blogg

Söndag 15 Februari 2009 - Koh Lipe

Langkawi - Koh Lipe

Kl 0810 i dag hämtades vi vid vårt hotell ”Malibest Resort” för transport till Telaga Harbour. Väl framme – efter ca 20 min – var det dags att fylla i den thailändska immigrationblanketten. Vi hade förlängt vår vistelse på Langkawi med 2 dagar för att våra nya 15-dagars turistvisa skall räcka resterande tid i Thailand. Som du känner till så får man endast 15 dagar om man inte anländer till Thailand med flyg - då är det 30 dagar som gäller, precis som tidigare.

Det var 43 pax som skulle med speedbåten till Lipe så det drog ut på tiden innan vi kom i väg.
Thai Immigration desk på Pattaya Beach.

Passen skulle stämplas ut från Malaysia och vi fick igen dem på Pattaya Beach på Lipe vid en thailändsk immigrationsdesk på beachen efter instämpling i Thailand. Båten höll en hastighet av 35-40 knop och då sjön var lugn och fin tog överfarten lite drygt en timme.
När man kommer från Pantai Cenang på Langkawi där vattnet är ganska grumligt kändes det mycket fräscht att notera att vattenkvalitén på Lipe är kristallklar.
Efter incheckning på ”Varin Resort” där vi bokat en trevlig bungalow knappt 100 m från beachen var det dags för dagens första dopp – senare blev det även kaffe med dopp, nybakade muffins, på ett litet café vid den lilla vägen över ön :-)
Jag knallade runt ett tag på eftermiddagen och noterade att det byggs en hel del. Längs vägen, en smal betongväg som går över ön från Pattaya Beach, byggs det både till höger och vänster.
Det finns en hel del små shoppar längs denna väg som även trafikeras, inte speciellt ofta, av motorbikes. Det finns naturligtvis inga att hyra utan det är för transporter av varor till de olika försäljningsställena.
Beachen vid Varin Resort.

Varmt...+32...

Morsning
Sierra
Dela med andra:    

Kommentarer
Cinar säger:
Fin bungalow ni hade, det skall jag lägga på minnet till nästa Lipe-besök!
Postat 2009-03-24 19:20  Anmäl
Cinar säger:
Längtar tillbaka! Jag håller med dig, nästa gång vi reser till Thailand skall vi också förlägga mer tid på Koh Lipe. Vi spenderade 4 dagar på ön, det gav som sagt mersmak. Tack förresten för tidigare tips inför vår första Thailandsresa. Nu blir det fler! Och kan du rekommendera Malaysia också?
Postat 2009-03-14 14:13  Anmäl
Tazz säger:
Koh Lipe där var det härligt att bada ser ut att vara lite mer människor på strande än när vi var där i nov, njut av sol o värme
Postat 2009-02-16 22:23  Anmäl
Nettizl säger:
Åh....längtar dit! Kul att följa med i din blogg eftersom man själv ska dit framöver =). Härliga bilder. Här är det kallt och snö. Ha det så gott i solen! //Nettiz
Postat 2009-02-16 10:25  Anmäl
Muangthai säger:
Thailändskt vatten skall det va!
Postat 2009-02-15 13:07  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet

Senaste bildkommentarerna

Nickii
Nickii säger om Sierras bild "Vår bungalow på Varin Resort":
Fint... :)
27 september 2010 16:09
Cra51
Cra51 säger om Sierras bild "Pattaya Beach, Koh Lipe":
Ser härligt ut
22 maj 2009 15:46
Ronnyk
Ronnyk säger om Sierras bild "Den lilla "gatan" över ön":
Ah jag längtar tillbaka!!
20 mars 2009 11:49