Stöd Ukraina

Piraternas blogg

Torsdag 5 Januari 2012 - Phnom Penh

Kambodja

Idag började nästa äventyr; Kambodja. Vi började bussresan mot Kambodjas huvudstad Phnom Penh klockan 12.00. Resan skulle ta 4 timmar enligt resebyrån Ha Tien travel. Att ta sig över gränsen till Kambodja tog 2 (!!) timmar. Passen skulle visas upp och stämplas hos olika tulltjänstemän och det var oerhört byråkratiskt. Jag undrar om det inte varit smidigare att gå genom gränsövergången utan att tillhöra en grupp. Vi hade redan våra visum klara sedan innan resan men de flesta andra fixade det på plats. Det som sedan skulle var några timmars busstur till Phnom Penh blev en lååång resa. Vi åkte minibuss med en chaufför från Kambodja som anlitats av Ha Tien travel. Denna chaufför har satt i system att fylla bussen med Kambodjaner längs vägen för att göra sig en extra inkomst på sina turistkörningar. En buss med platser för fjorton hade som mest 26 passagerare. Hela resan kändes hemsk. Chauffören stannade titt som tätt och tog upp nytt folk och släppte av folk. Vi turister hade betalt ordentligt för den här resa och vi fick sedan sitta som packade sillar. Inte en gång stannade han för någon paus för oss passagerare, inte ens toalettpaus. Vi var rejält irriterade när vi till slut anlände till Phnom Penh 18.30 på kvällen. Barnen klarde även denna resa bra. Vilgot som hade lite feber sov större delen av resan i J's knä. Saga som igår kväll också fått feber var på morgonen feberfri som tur var. Resebyrån kommer att få ett mycket surt mail. Undrar om resebyrån i Ha Tien i Vietnam är medvetna om att minibussarna utgör lokalbuss för extra passagerare? I Vietnam fungerar det inte alls så utan all transport är väldigt ordnad med pauser och dyligt. Här reser folk på ett helt annat sätt. De reser på överfulla lastbilsflak och på biltaken. Helt annat än i Vietnam. Annars är faktiskt landskapet annorlunda från Vietnam också. Husen står på höga pålar, mer berg och annan växtligheten. Där det är asfalterad väg är bättre än i Vietnam. När vi sedan kom in i Phnom Penh så kändes allt konstigt nog mer modernt med byggnader och affärer. Nu var det mörkt när vi anlände så morgondagen får utvisa lite mer. Jag är mycket glad att vi bokade ett hotell igår genom booking.com. Skönt att slippa leta hotell så sent på kvällen. Som sagt så börjar nästa äventyr idag och jag hoppas dagens upplevelser kommer att suddas ut när vi får andra trevligare upplevelser av det här landet.

/ E
Dela med andra:    

Kommentarer
Gittap säger:
Hej! Vilken tur att Saga är feberfri och att Vilgot kunnat vila under resan. Det är förstås inte så kul när det strular till sig så här, med trängsel på bussen, ingen paus för toalettbesök och dylikt. Men det känns samtidigt som att ni får uppleva Kambodja på riktigt. Med allt vad det innebär. Jag ser redan fram emot nästa rapport från detta, som jag uppfattar det, färgstarka land. Hoppas att ni får en finfin dag två i Kambodja! Ha det så bra! Hälsar Birgitta & Co
Postat 2012-01-06 01:18  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Tankar och tips
7 år sedan
Louvren
7 år sedan
Torn, bågar och Box nr 5
7 år sedan
Turism, mat och astmosfär
7 år sedan
Turbulent start
7 år sedan