Stöd Ukraina

Annans blogg

Måndag 4 Maj 2009 - Geel

Jag....-en j-----a invandrare

Att det skulle vara problemfritt att flytta till ett annat land trode jag inte, men att jag skulle motas av pappersexercis och byrakrati a la ost staterna i ett EU land kunde jag inte ens forestalla mig....
Jag gick redan forsta veckan till migrationsenheten har for att registrera mig som boende har i Geel.
I entren pa stadshuset ringlade sig en oandlig rad med folkslag fran jordens alla horn, vantesystem existerar inte utan det var bara att vanta och vanta och vanta, for att i slutandan komma fram till en assistent som verkligen skulle ha behovt endera byta jobb eller ga en positivitetstankande kurs eller liknande.
Naval, jag trodde det skulle racka med pass och orsak och en giltig adress, men icke sa nicke...
Det hade ocksa varit betydligt lattare om svenska myndigheter upplyser vilka papper man ska ha innan utvandring, att de t.ex bemodar sig att svara pa ens mail.
Salunda var det som att hugga rumpan av katten, jag hade inte de papper som kravdes, blev upplyst om att jag behovde en slags stampel som heter Apostillja, vilket har visat sig vara omojligt att krysta fram fran Sverige, men vid mitt nasta besok hos en annan assistent visade sig det att jag inte alls behover denna stampel.... Halleluja, processen ar nu i gang, jag vantar pa ett besok fran kvarterspolisen som skq kolla upp om jag bor dar jag bor, vilket jag faktiskt gor::: darefter ska denna polis rapportera detta faktum till migrationsenheten, darpa blir jag kallad till denna och skall medtaga 5 fotografier som ska bifogas till 5 olika instanser, SEN far jag litt registernummer, vilket ar motsvarande svenskt personnummer.
Med ett registernummer kan jag registrera mig pa arbetsformedling, facket, fa en sjukforsakring och ett belgiskt id kort...

Prio 1 har varit att lara mig spraket sa fort som moljigt; sa jag satte mig pa skolbanken omgaende.
Varje morgon satter jag lig pa cykeln och jonnar 4 km till taget, tar taget 8 minuter, gar en kort promenad till min skola. Jag laser nederlandska 4 dagar i veckan, tre timmar om dan och det ar precis som Svenska for invandrare, fast tvartom. Har sitter jag i klassrummet tillsammans med 15 andra invandrare och flyktingar och kan precis lika lite som de... Det ar manniskor fran jordens alla horn, men jag ar den enda fran skandinavien pa hela skolan. Undervisningen ar mycket pedagogisk, det ar att lara sig allt fran basen, lasa, skriva, lyssna och tala.
Nederlandska ar latt lasa men svart att tala, visa ord uttalas som om man hade en stor spottloska i halsen.
I den har regionen av Belgien talar man flamlandska som ar en dialekt av nederlandskan sa det blir pa min fritid att lara mig skillnaderna...
I klassrummet skrattar vi ofta och har roligt at varandras misstag, vi ar ju trots allt lika allihop, vi ar alla javla invandrare och det kanske hjalper....
Dela med andra:    

Kommentarer
Farbror_frej säger:
Då kan jag bara säga ojojoj!
Postat 2009-05-05 19:14  Anmäl
Annans säger:
Nog for att jag minns byrakratin med denna typ av pappersexercis fran mina ar med flyktingarbete, det var trogtankt i Sverige, men det ar nastan varre.
Postat 2009-05-05 19:11  Anmäl
Farbror_frej säger:
Det var en del pyssel, förstår jag, men jag undrar om belgarna verkligen kan slå svenska migrations- och andra myndigheter ifråga om byråkrati för invandrare. Ser fram emot fortsatta rapporter från NFI-undervisningen. Lycka till!
Postat 2009-05-05 18:49  Anmäl
Stisse säger:
Hahahahaha valkommen ut i den STORA Varlden utanfor lilla Enkoping........... =) Sta pa dig bara.........
Postat 2009-05-05 12:46  Anmäl
Sierra säger:
Kul att se att du är på G!
Postat 2009-05-04 23:12  Anmäl
Magica säger:
Då är du igång med ditt nya liv. Vad spännande. Hoppas myndigheterna inte krånglar för mycket med dig.
Postat 2009-05-04 19:20  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Citypeople
11 år sedan
Hal som en ål..
14 år sedan
Ingenting är heligt...
14 år sedan
Pest eller kolera
14 år sedan
Den blomstertid nu kommer...
14 år sedan