Stöd Ukraina

Annans blogg

Fredag 4 April 2008 - Cuenca

I ett moln av bla rok

drog vi i vag pa var s.k motorcykel, det ar hjalmtvang och med det menas att det racker att man har cykelhjalm. Hojen var minst 15 ar, och bromsarna tog taskigt, det droppa olja fran motorn, den orka knappt uppfor forsta backen (ja, jag vet att jag inte vager 40 kilo langre, ha ha) och det stod som ett moln av bla rok efter oss, sa efter korda tva kilometer vande vi tillbaks, da hade jag dessutom brant mig pa en oskyddad del av avgasroret. Tillbaks pa uthyrningsfirman sa fattades den arrogante "managern" och efter en timmas vantan sa spande Kjell blicken i tjejen som jobbade dar och hon betalade genast tillbaks vara pengar, vilket var fantastiskt bara det, erfarenhet fran Costa rica forra aret kostade oss en slant.
Sa vi agnade dagen at bad och allman slappning. Vi har ocksa besokt Darwin researchstation har, det var helt klart intressant, vi halsade pa Langsamma George, den 90 ariga skoldpaddan som har svart att hitta partner. Pa stationen foder man bland annat upp skoldpaddor som vid viss alder planteras ut pa sina ursprungsoar.
I gar tog vi oss en rejal langpromenad till Tortuga bay, som klippt och skuren ur ett resereportage, oandlig lang sandstrand, stora havsleguaner som patrullerade. Sjalva sag vi ut som kokta kraftor nar vi kom tillbaka.
I morse gick vi upp i ottan for att resa vidare, taxi-buss-farja-buss-flyg till fastlandet. Vi hamnade pa den kaotiska bussterminalen i Guayaquil och med mycket anvandande av min hemmagjorda spangelska lyckades vi bade kopa biljett och hitta bussen. Efter cirkus 5 timmar nadde vi sen Cuenca, Ecuadors tredje stad. Pa vagen hit fick vi forst punka och sedan blev vi sinkade av ett vagras, men vagen var fantastisk, forst gronskande tropisk skog, sen akte vi hogre upp over bade moln och tradgrans, en stor bit kordes pa hog hojd som genom ett brunt manlandskap, fantastiskt. Sag en grupp lamadjur vid vagkanten.
Nar jag hoppade av i Cuenca, i ford i shorts o linne insag jag att vi var i en helt annan klimatzon, folk gick med tackjacka och fingervantar, cirka 15 grader har, mot 35 pa Galapagos. Sa inte behovs den nan ac pa rummet i kvall inte.... I morgon vantar utforskning av denna varldsarvsstad, ska bli spannande.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Citypeople
11 år sedan
Hal som en ål..
14 år sedan
Ingenting är heligt...
14 år sedan
Pest eller kolera
14 år sedan
Den blomstertid nu kommer...
14 år sedan