Stöd Ukraina

Vacaciones blogg

Fredag 28 Oktober 2016 - Ica

Huachachina

Peru runt: Dag 3-4.
Vi lämnade Lima och tog kustvägen söderut, målet är Ica och en liten by utanför som heter Huachachina. Det är en by uppbyggd runt en oas ute i ett ökenområde. Här är sanddynerna höga. Det man gör här är att leka i sanden, sandboarding och sandjeepar. Efter en dag på bussen installerar vi oss på ett hostel med åtta män och kvinnor per rum. Min snarkande vän från Leksand är kvar och nu ackompanjerad av några gubbar till, öronproppar är en bra grej. Vi bjuds på en välkomstmiddag av Rosa bussarna, hörde jag en, SKÅL. Antalet Pisco Sour är uppe i två per kväll, och de är fortfarande starka. Nästkommande dag, när många åker på Pisco provning, Ica är åndå Piscons huvudstad, väljer jag att tillbringa vid poolen. Några timmar poolhäng ger mig en fint rödtonad hud, solen är också stark här. På eftermiddagen samlas alla för utflykt ut i öknen. Vi åker jeepar med rejäl motorstyrka, här går det undan kan jag säga. Upp för branta sanddyner och sen ner på andra sidan i ännu högre fart, jäklar vad kul det är. Vi gör fyra stopp för sandboarding. Man lägger sig på magen på brädan och sen kastas man utför en brant sanddyn, woohoo, det går undan här också och då har vi börjat med barnbacken, de nästkommande tre blir brantare. Pirr i magen före och ett adrenalinrus efteråt. Ett stopp till för att beskåda ännu en solnedgång, den här gången i öknen, svårt att säga vilket som är vackrast, solnedgång i havet eller öknen. I skymningens sken kommer vi fram till den sandkrater som ska bli vårt hem för natten. Maten ligger redan på grillen och det vankas BBQ med fri dricka. Mat utomhus från en grill smakar alltid bra men visst är det något speciellt att äta under stjärnorna och känna öknens kyla komma krypande. De flesta av oss sover i sovsäcken direkt på sanden och trots hård sand och kall luft så sover jag gott. Stjärnorna på en svart himmel såg nog till det. Antalet Pisco Sour? Ja, jag kom nog upp i fyra eller fem, men då vill jag påpeka att dessa var svagare. Nu kommer det att bli en bussdag igen, vi ska ta oss till Puerto Inca.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Hemresa
14 veckor sedan
Safari i tre dagar
14 veckor sedan
Millenium Camp till Mweka Gate till Arusha
19 veckor sedan
Topptur - Uhuru Peak
19 veckor sedan
Third Cave Campsite till School Hut
20 veckor sedan