Stöd Ukraina

Vacaciones blogg

Onsdag 26 Oktober 2016 - Lima

Lima

Peru Runt
Dag 1-2: Wow, det måste bli mitt första ord i min reseberättelse. Lima är det som ger de känslorna. Efter en lång flygresa, runt 14 timmar, så landar jag där. De första två nätterna bor jag på ett enkelt hotell och delar rum med en snarkande man från Leksand, kan det bli bättre? Lima är en jättestad med över 10 miljoner invånare och en trafik som inte visar hänsyn till någon. Men när jag går omkring så finns det ändå ett annorlunda lugn där. Det jag ser är ett ordnat kaos. Jag har en bokad träff med José, det är Lorenas väninnas son, som pluggar i Lima. Han ska visa mig lite av sin stad. Jag får med mig två medresenärer från RB och vi upplever en fantastisk dag. José tar hand om oss på ett förträffligt sätt och vi gör bland annat en guidad visning i San Francisco kyrkan. Där finns katakomber, målningar och ett fantastiskt bibliotek som med dess utseende för tankarna till Harry Potter. Lunchen blir min första Chevische, Perus nationalrätt, jag väljer en classico. Rå fisk syrad i lime, serverad med sötpotatis, rostad majs, chili, röd lök, kokt majs och rostad majs. Så mycket smaker i en rätt gör det till en gastronomisk höjdpunkt. Måste ätas igen. På em tar vi oss tillbaka till Millaflores, den delen av staden vi bor i och tar oss ned till havet för att uppleva en solnedgång i Stilla Havet. Senare på kvällen äter José, jag och hans kusin Alejandro middag vid Huaca Pucllana. Det är en restaurang som ligger vid lämningar från tiden före Inka. Vi pratar om runt 1500 år sedan, pyramider på sydamerikanskt vis. Där vi tillsammans med tre amerikaner får oss en fullmatad rundvandring och en inblick in i hur de levde och offrade till deras gudar. Före middag dricker jag även min första Pisco Sour, Perus nationaldryck. Flera sådana så blir man snurrig, men den här gången nöjde jag mig med en. Tack vare José så har min Peruresa fått en fantastisk start. Nu har dag tre börjat och jag sitter äntligen på en Rosa buss längs kustvägen mot Ica och Huacachina där nya äventyr väntar. Det här kommer att bli så spännande.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Hemresa
11 veckor sedan
Safari i tre dagar
11 veckor sedan
Millenium Camp till Mweka Gate till Arusha
16 veckor sedan
Topptur - Uhuru Peak
16 veckor sedan
Third Cave Campsite till School Hut
17 veckor sedan