Stöd Ukraina

Cecilajjas blogg

Onsdag 11 April 2007 - Santiago de Chile

Hola amigos!!

Har nu spenderat en vecka i Santiago. Inte helt enligt planen kanske men det blev ju en Påskhelg mitt i alltihop, det hade jag helt glömt bort. Glad Påsk förresten...:) Och i detta katolska mecka innebär det att i princip allt var stängt och att alla bussar var uppbokade. Sen var det inte dumt att benet fick läka ihop ordentligt. Jag har bott på ett nytt hostel i centrala Santiago, Andes Hostel. Döm om min lilla förvåning när hon som satt i receptionen talar till mig på perfekt Stockholmska...hon var född i Chile, men uppvuxen i Sverige. Rätt skönt att installera sig på denna främmande kontinent med en svenska som kan med allt och man kan fråga upp om saker och ting. Det som alla säger som jag pratar med här säger att farligheten med Sydamerika är mycket överdriven, vilket låter bra i mina öron!

Jag har träffat en mängd personer redan som jag upptäckt Santiago med. Ett par svenskor, Marris och Jessie som jag fick uppleva Valpariso, strandstaden intill Santiago och en minneplats som är uppförd till minne av alla som avrättades under Pinochet. President Alliende är också begravd där. Har varit upp på en nationalpark mitt inne i Santiago, San Cristobal, där det finns en gigantisk staty av Jungfru Maria och en massa små kyrkor och minneslundar. Träffade en äldre man som kom från Jugoslavien, hade bott i Australien, bor nu i Chile och har bytt namn från Pablo till Paul för att det skulle vara enklare att uttala...:) Han tog med mig och en amerikansk tjej på en promenad genom Santiagos historia. Upp på en annan kulle som heter Santa Lucia. In i ett par katedraler också men det var påskmässa så det var inte helt passande att ränna runt hur som helst i dem. En liten kallkälla av information var han i alla fall!! Måste säga att det är ganska skönt att efter ha upplevt två länder som i stort sett är utan historia känns det skönt att kunna se saker från gammalt dellbax! Vi ä väldigt bortskämda med sådant i Europa...fast man tänker inte på det så mycket...Jag är bjuden in till en familj att bo hos i Argentina redan...om jag hinner dit vill säga, det är tydligen rätt vanligt att man får sådana inbjudningar!

Jag tycker att allt i Santiago har varit svinbilligt men tydligen är det det dyraste landet i SA. Det ska bli intressant att se, Bolivia ska tydligen vara i stort sett gratis!! Yes!! Det är dit jag är på väg nu. I trettio (30) timmar har jag suttit på en buss. Nu tar jag en paus inför gränskorsandet i morgon och ska sova på ett hostel. Jag känns skithandikappad utan språk, men förhoppningsvis ska det bli bättre med veckorna som kommer. Consuelo som jag har kontakt med på språkinstitutet ser fram emot att jag kommer och ser fram emot att lära mig prata spanska som folk...nu är det ett evinnerligt bläddrande i min lilla fras-bok...:) Men de ä väldigt tillmötesgående så oftast går det mycket bra att få fram vad man vill!!

Önska mig lycka till nu så hörs vi snart igen!!
Puss på er!
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet