Stöd Ukraina

Istrids blogg

Måndag 16 Februari 2009 - Hoi An
Resealbum: Vietnam Runt

Hoi An

Nu har vi installerat oss pa ett gammalt kolonialhotell. Riktigt mysigt. Igar passerade vi Molnpasset som ligger 1.000 meter over havet. Just nar vi skulle ta kort drev molnen in. Passande namn och formodligen enda gangen i livet jag star mitt i molnsvarmen. Besok pa Cham-museet som ger en bild av Chamkulturen som numera ar utplanad. Till sist besokte vi Marmorberget for att se de skickliga stenhuggarna forma motiv i marmor och granit. Idag har vi vandrat runt i staden. Vi har besokt Tan Kys antika hus som ar byggt i tre olika byggstilar, japanskt, kinesiskt och vietnamesiskt. Vi vandrade over den Japanska bron som byggdes for att blidka hogre makter da man haft jordbavning i Japan, oversvamning i Hoi An och torka i Indien. Det hjalpte inte. Hoi An har oversvamningar varje ar. Vi var ocksa pa ett stalle som kallas " ett kinesiskt folket hus" Har har man en traffpunkt och ocksa buddistiskt tema med rokelser och buddafigurer. Vi var ocksa pa besok pa ett sidenvaveri dar jag nogsamt forhorde mig om arbetstider, raster, alder och andra villkor. Svaren kom rappt och inovat. Suck! Vi har t om hunnit med ett par timmar vid poolen. Mycket skont. Nu ska vi ner till gamla stan. Imorgon skall vi cykla ner till havet.
Dela med andra:    

Kommentarer
Piraja säger:
Det later som ni har haft det riktigt trevligt. Gillar tanken pa 'molnpasset'. Jag tror inte du behover oroa dej for mycket om villkoren i textilindustrin i Vietnam, det ar kant som en av det battre i varlden (enligt BBC nyheter). Sa kop utan bekymmer! Kramar fran Piraja
Postat 2009-02-20 15:59  Anmäl
Ulbima säger:
Hej Istrid! Ser att du har det riktigt skönt - passa på att njuta av bad och sol imorgon - det är en riktigt fin strand utanför Hoi An. Tänker på dig.
Postat 2009-02-16 16:58  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Sverige är fantastiskt!
14 år sedan
Siem Reap dag 2
15 år sedan
Siem Reap
15 år sedan
Ho Chi Minh dag 2
15 år sedan
Ho Chi Minh City
15 år sedan