Stöd Ukraina

Polkagris blogg

Tisdag 1 Mars 2011 - Koh Lanta

Hemresan...

Ja nog är här annorlunda alltid...kl 08.30 knackade städpatrullen och skulle städa lägenheten INNAN vi hade checkat ut och packat. Hur skulle det se ut?

Vänligt men bestämt nej = mai dai, utan kom tillbaka 11.00 då vi skall ta oss därifrån. Kl 10.30 knackar det igen och han vill städa...men va f-n...vi måste ju få ihop våra prylar...ja vad säger man...en camodjan i Thailand som inte har en aning om vad som gäller på ett hotell haha
...men de fick varsin slant eftersom de var jätteduktiga på just städa och alltid rent och snyggt, diskat och fixat...sånt uppskattas. Plus att de fick Agges och Kickis handdukar som vi haft hela tiden, min medhavda kudde + en del annat smått och gott som blivit över...lite linnen mm, TH:s gamla badskor...nej nu skojar jag...dom slängde vi!

Nu är kl. 11.30 och...billigt är det, 300 thb/person för 1,5-2 timmars resa...= ca 66 kronor...billigt men TRÅNGT
nu skall vi klämma in oss i en minivan och den var full med folk och väskor redan de kom till hos oss men i Thailand är allt Mai pen rai = Det ordnar sig alltid...och det gör det också!

En halvtimme senare är vi ytterligare 6 personer i minibussen, totalt 12 personer med väskor upp över öronen...och en galen dansk som hamnade bredvid oss...ojojoj så han snackade och HÖGT...alla försöker sova men han pratar bara på...han tyckte nog vi var idioter som inte snorklade och inte åkte båt, inte gillade ormar...övergick hans förstånd...om han nu hade något?

Han hade synpunkter på ALLT...att vi var tidiga till airporten, vilka restauranger vi ev. hade missat, att vi inte stannade i BKK...ja det var skönt när vi slapp se karl efter ankomsten...Nu skulle han till BKK och bokat in sig på hotell i glädjekvarteren där /helt oförskyllt sa han själv/...ja sicken snubbe...

Flygresan från Krabi till BANGKOK tog dryga timmen...sedan 4,5 timmes väntan där men tiden går fort på en flygplats. Handlade lite påsksprit, tog en hamburgare på Big Burger...vi kommer ju inte få mat förrän vid 02.30-tiden i natt, + lite annat...Äntligen dags att kliva ombord. Startar kl 00.45 och det tog sin lilla tid innan vi fick mat...då var man bara trött och inte ett dugg hungrig.
Vi satt på 3-säten med en thailändare vid fönstret...bra för då kan man röra sig under resan utan att störa.

Nu fick jag riktigt ont i magen så sova var inte att tänka på. Fick springa på toa stup i kvarten...och till slut så släppte den gastrokoliska reflexen taget om kroppen...puh...jag somnade som en stock direkt jag satte mig i sätet...

Sov lite av och till men sammanlagt några timmar iallafall. Frukost serverades 03.30 svensk tid i morse...smakade sådär då...men lite fick man i sig.

Landar strax före kl 06.00 och fick våra väskor till slut...stort plan...drygt 400 passagerare. Taxi till Åkersberga så hemma kl 07.00.

Sammanfattningsvis känner vi oss nöjda med resan på alla vis...lägenheten fungerade utmärkt, bra läge mycket gott om plats städning utöver det vanliga, mycket restauranger oc affärer i närheten, kommit flera thailändare mycket nära...stor skillnad när man är länge på samma ställe...man förstår lite hur de tänker...ibland iallafall...de är otroligt ärliga...vi lyckades fixa vårt rabatthäfte med alla märkena på så vi fick rejäl rabatt sista gången vi handlade på seven/11...lärt sig några thailändska ord fler än vi kunde innan vi kom, träffat trevliga människor...både kända och okända, deras humur, att thaimat passar klimatet här...både portionsstorlek och smakmässigt...tacksamma för att det är förbjudet numera med försäljare på stranden, inga solstolar just på stranden mer än 6 metern från restaurangen och man inte får bygga hur som helst på lilla Lanta...förhoppningsvis kommer ön inte att exploateras särskilt mycket de närmaste åren. Det är ju just för all detta som Lanta som ett andra hem.

Med detta säger vi tack och hej för denna gång/Annette & Thomas/ Sawadee kaa Tack så mycket
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Chang Buri Hotell Koh Chang...
11 år sedan
Chang Buri Hotell Koh Chang...
11 år sedan
I sakta mak...
11 år sedan
I sakta mak...
11 år sedan
Alina fyller 12 ar...
11 år sedan