Polkagris blogg

Torsdag 1 Mars 2012 - Krabi stad
Sov riktigt illa sista natten i BKK...endast slumrade in någon timme eller två...inte bra med tanke på vad vi har framför oss...hemresan som kräver sin ork. Inget att göra åt sådags...hade ju varit bra att bedöva sig med något så man somnat in ordentligt...Fransk frukost...kaffe med qroissinter samt varsin youhurt i sviten. Måste äta något för magen innan och gott om tid till flygplatsen...kan vara köer på morgonen...flyget går kl 13.15 med THAI...

Fin service på hotellet... hjälp att få ut väskorna, ner i lobbyn, ut och köra fram en taxi...in med alla väskor i bilen både fram och bak då de har gasaggegat i bakluckan så knappt något för plats. Kör på taxameter och betalar 250 thb med dricks. När vi åkte ut skulle han ha 500 thb utan "metern"...lurad förståss, han visste vad han gjorde och chansade på dubbelt upp!! Ja BKK är väl likt alla andra städer där man lätt blir "uppkörd" på taxi...vet ju ej vad det kostar och båda priserna var ju billiga. 75 svkr eller 150 svkr... Tog 30-35 minuter dit så hyfsat lång sträcka...

Flygresan fungerade bra men var väldigt seg för min del...annars suveränt att flyga på dagen...komma hem till läggdags...men jag var mer än trött och snurrig när vi var hemma i lägenheten igen.

Världen är liten...häromveckan såg vi på webb-tv live direkt ifrån Stockholm när man kungjorde lillprinsessans namn...samt bevakade när Viktoria åkte in på BB samt när sessan kom till världen...var nog först att läsa detta på webben.

Häromkvällen skypade vi med Janne och Lillemor som befinner sig i Australien...pratade direkt och ljudet var jättebra.

Vi känner oss nöjda med resan och man hinner tänka mycket på ditt och datt under resans gång...Några reflektioner dock att ta med sig...

- Thailand har förändrats mycket senaste åren och det genuina är svårt att finna...Koh Lanta ett undantag och genuint (ännu så länge)
- mycket ljud ÖVERALLT...inomhus och utomhus
- Man blir ganska trött på thaimat efter alla veckor
- Jobbigt att äta ute varje dag...1-2 gånger, lägenhet eller hus att föredra= kunna fixa lite själv
- 2 stora flaskor solskyddafaktor 10 gått åt på våra veckor
- sitta under pararoll skyddar huden som faktor 10 samt skyddsfaktor 10 > blir faktor 20 > man blir lika brun
- håret växter fort, Th har klippt sig 2 gånger
- naglarna växer ännu fortare
- vinet har fått riktigt fotfäste nu mot för några år sedan
- thailändare talar mycket lite (dålig) engelska i allmänhet, finns dock undantag
- allt ordnar sig både i stort och smått
- mycket skräpig på sina håll (skräp och flaskor)
- toapapper och servetter lövtunna
- allt ordnar sig även om språkförbistringen är total
- man kan leva oerhört billigt och på sin pension om man undviker "fallgroparna" (det som är dyrt)
- bott bra och billigt hotell med frukost för 2 personer för 147 kr/natt med hyfsat bra standard, wifi, vatten gratis, städning, nya handdukar varje dag, kylskåp
- ha wifi på rummet och gratis (kan kosta "skjortan" annars)
- försök hitta gratis solstolar på andra hotell på stranden mot att äta lunch där
- hyra moppe mot att åka tuktuk = snabbt intjänade pengar
- använd hjälm på moppen = huvudet är svårt att laga ihop om olyckan skulle vara framme
- städningen är väl inte vad vi i Sverige är vana vid, kvast och i bästa fall en mopp då och då
- smådjur och kryp samt geckoödlor, varaner, apor finns här och där och ett naturligt inslag samt en och annan "black cobra"= giftig orm
- varmvatten finns sällan i tvättställskranen eller i kök
- diskar gör man i kallt (ljummet) vatten
- köp kontantkort till operatörslös telefonen och använd inom landet, spara massor av pengar. Abonnemanget billigt 100 thb = 20-25 kr och räcker länge att ringa, skicka sms inom landet
- åk minibus istället långa sträckor om möjligt
- frukt som ananas, melon, dragon fruit, mango mm billigt
- psoriasisen kommer tillbaka som ett brev på posten om du inte har tillgång till sol och salta bad
- pruta, pruta när du handlar...säkert 50 % eller mer
- fötterna blir väldigt bruna
- inget är som hemma...kan man ej ta det som det kommer...i allafall oftast...så åt till ett annat land
- resdagboken lever sitt eget liv på gott och ont...ibland försvinner texten helt, ibland dubblerar den...
- vi längtar alltid tillbaka till "vårt andra hemland"

Alles från denna resa. Hoppas ni fått veta något ni ej visste förut...eller kanske känner manade eller inte till LOS = Land of Smile
Tisdag 28 Februari 2012 - Krabi stad
Gårdagskvällen avslutades med Room-service...2 Spagetti Carbonara...men thaiengelska är ingen lek...så vad kom de upp med... Pasta boulognese...köttfärs i värmen...nja...inte min "cup of tea"...men vad gör man när man är hungrig. Inte var den god heller...smakade SÖTT...morrrr. Jag åt bara några tuggor och TH resten...han var visst hungrig.
Avslutade kvällen med en DVD-film och sedan smörja min stackars skalle som inte fått sol och salt på några dagar...snabbt som ögat får man detta h-vete tillbaka...

Idag tänkte vi slappa vid poolen för att slippa springa runt så mycket...avstängd...just idag till kl. 15.00. Morr igen.

Det får bli Chinatown i BKK...efter diverse byten på skytrain och några stationer med Metron tog vi en taxi från Hua Lampong...järnvägsstationen...till China market...

Jisses vad rörigt, trångt med bilar, tuktuk, dragkärror, pirror, kartonger, kineser, thailändare, turister, torkad fisk, torkad anka, insekter, krabbor, frukt, teer...skor, väskor, smycken i en salig röra...varför köper man inte örhängen t.ex...de kostar 20 thb...frågar man efter något...no have...ja inte är det enkelt att handla inte...men kul...vi älskar BKK för vad det är ändå...härlig puls...man sällan hitta...

Blev smink till mig själv för 45 kr...3 marscara, 2 lipgloss och ett läppstift...så inte är det dyrt heller...men det blir för mycket...av ALLT...

Nu har vi packat och väntar på room-service...igen...tänk vad bortskämda vi blir...

Imorgon återstår den långa hemresan...men ändå skönt att vara i BKK...då slipper vi en massa byten och väntan...Krabi till BKK... Endast 1 byte i Frankfurt...Skall bli kul att se dessa stora thai-plan igen...har aldrig upplevt något liknande förut...med kupeer och sittsalonger...

Vi hörs för en sista resumé...om någon dag...
  • Måndag 27 Februari 2012 - Krabi stad
    Idag hade vi tänkt oss att bara hålla oss inomhus där det finns AC...och de stora varuhusen...så många, stora, flotta varuhus men vem köper...vi såg iallafall inga kunder i alla dessa butiker...Har lärt oss snabbt hur man hittar genaste vägen genom varuhuset och skybridge...för att undvik alla trappor...men inte helt förståss...många, låååånga steg mellan varven och tufft i värmen...idag är det visst "bara" 35 gr...

Finns massor att handla men ändå inte...tur att vi handlat till nära och kära på Koh Lanta annars ha det nog inte blivit några presenter Dessa är på väg med båt till Sverige och om 2-3 månader kommer de se dagens ljus i Svedala.

Lunch på Big C..MC Donald igen...hittade bara kinamat annars och den är oätlig kan jag meddela efter att ha provat några gånger...ser inte ut och smakar inte som på kinakrog hemma.

Tomorrow is another day...
  • Söndag 26 Februari 2012 - Krabi stad
    Efter inköp av 1-dagars sky-ain-pass anländer vi till marknaden vid Mo-Chit...Terrmometern står på 36-37 gr i skuggan...

Shit...här är massor av folk, trångt, varmt, svettigt, 8000 olika marknadsstånd i en enda röra...finns ett system men det märkte vi aldrig. Svetten rinner i pannan...ögonen, på ryggen, efter benen...ja överallt kan man säga, dricker massor av vatten, juice...shoppa lite smått...verkar mest vara shit...pruta, pruta...ibland orkar man, ibland inte...inte mkt handlat...men att en gång i livet uppleva detta kaos, myller av miljontals prylar man inte vill ha..hundvalpar, fula kläder, begagnade skor, mat, blommor, skor, väskor, smycken....inte lätt att handla här och ryggsäcken var inte tung när vi åkte därifrån till MBK...ett av Bangkoks största varuhus.

Började med toabesök, tvätta händerna och ett besök på Mc Donalds var inte helt fel...dock liten burgare...och mycket pommes...och 0,5 l cola...så nu har man helt tappat alla hämningar...Gick en liten sväng men orken, den orken försvann... vid 14.30-tiden så vi tog sky-train hem till hotellet...alla dessa trappor vid alla stationer...upp och ner...ner och upp...tur man ha fått någorlunda ordning på sin kropp i värmen men detta var...to much...Tänk att vara handikappad i detta land...men de flesta i vår ålder är redan slutkörda...Många frågar hur gamla vi är för att se så fräscha ut...gissar på ca 50 år...de för nästan slag när vi berättar vår riktiga ålder...tackar!! Alla över 60 å här ser ut som 80-90...

Hemma slocknar vi direkt...nästan...men vaknar av kramp och sendrag i tår och ben...trots allt vi druckit...gick inte sova utan vi fick springa runt i lägenheten...så stor så vi kan tappa bort varandra...dusch...skölja upp lite kläder som ej torkar av allt salt...

Inne resten av eftermiddagen...Th tog kort sväng till 7/11 för att köpa vatten...öl???vvad vet jag!

Snart skall vi gå och äta på hotellt...bra mat och inte dyrare än någon annanstans...

Sedan blir det DVD-film om vi skall orka med morgondagens strapatser...

Mer om detta får ni veta i mogon...Ha en härlig dag i vårsolen hemma...snart sitter vi där också...hoppas bara att flygstrejken är över i Frankfurt...annars blir det segt...
  • Lördag 25 Februari 2012 - Krabi stad
    En sista dag på Koh Lanta...moppetur i omgivningarna...besök och försök till lunch på Kaw Kvang...där vi bodde när Agge fyllde 60 Tyvär blev lunchen en besvikelse...kall kyckling bådar aldrig gott...säskilt när man påpekar detta och servitören kör ner hela pekfingret i min mat för att kolla...ny mat...Paeneng curry...inget jag beställt och så starkt så det kan jag inte äta. In med samma kyckling igen...ljummen...tappat aptiten och åker till Franska bageriet och köper en bacon/lökpaj...samt matsäck tills imorgon. Middag på Papas...gott och inte ett dugg nyttigt...

Klockan inger 07.00...hinna packa klart, toabesök, frukost...

Säger goodbye till åt vår galna portier...crazy man...Kl. 10.0 kommer minibussen...TRÅNGT...Th har en väska i knät och jag verkar ha en passagerare i knät ca 12 år mest hela tiden...2 timmar stå man dock ut för 600 thb...Framme vid Krabi Airport...vi läser, käkar matsäck...fikat...läser igen. Flyget med Air Asia ta endast 1 timme idag mot 1.30 annars...Taxi till hotellet...500 thb...orkar inte åka citytåget...vet inte hur vi får med oss alla väskor...

Böjar fundera vilket kvarter vi hamnat i...bara barer, inhemsk befolkning...men efter en skarp sväng är vi i ett annan del av staden...

Vilket hotell...blev uppgraderade då vi bokade väldigt sent...2 rok och kök. walk in closett, jättebadrum, stort sovrum, vardagsrum med soffa, LCD, DVD och sourrandanläggning...

Äter middag på hotellet...hungriga efter att endst ha ätit en macka, + chokladbit...GOTT...

Imorgon är det stora marknden som gäller i BKK...laddat till tänderna...och starkkkka fötter och stor blåsa...så hörs vi i morgon...trevlig lördag...nu är kl. 22.30 här...
  • Fredag 24 Februari 2012 - Krabi stad
    Blev drygt en halv dag vid Longbeach...varmt i solen och +32 gr i vattnet så det svalkar knappast men man blir blöt iallafall. Äter macklunch (igen) så nu håller magen på att packa ihop fullständigt...

Hem och duscha och svida om för att ta en taxi till Marianne och Åke...innan vi går ut och äter. GT säkert kort och "handlarn" har kommit över ett parti tonic...hårdvaluta här! Sagt tack och hej för denna gång till frun och herrn...

Middag på RANN och jag var sugen på deras pasta Salmon...men inte som den brukar...inget krämig och fisken smakade "fisk" lite för mycket. Gick runt och sa adjö till många vi känner och det känns lite vemodigt förståss...Th favorit kom dit med sin lilla dotter Dezz...så söt!!

In på Sweet and Sour och sade hej till Pae...och lille sonen...ja allting har sitt slut och snart så även resan detta år...

Marianne ringde efter tuk-tuk på sin nya telefon och det är suveränt att kunna ringa billigt härnere. 100 thb fattigare är vi hemma igen vid hotellet...

Somnade som stockar och vaknade av lite dov huvudvärk...månne det vara en GT för mycket eller...?

Idag skall vi bara vara och åka runt lite, packa ner våra saker...slänga massor...mycket är direkt utslitet, ingen färg, urtvättat, stora hål i...ja här behöver man verkligen inga tjusiga kläder, sol, vin och vatten tar hårt, plus att jag lyckades tappa halva stekta frukostägget i knät...blev det ju inte bättre av...

Imorgon bitti kommer minibuss kl 10.00 och hämtar oss för flygresan till Bangkok på knappt en timme. Vi har wifi på rummet där så lite lättare att komma åt och skriva...

Hörs i morgon kväll från Bangkok...sköt om er och skriv gärna till oss. Inget är så kul som att få ett livstecken hemifrån om nu någon trodde något annat...

Nu har ju även lilla prinsessn fötts...ytterligare en gren i vårt släktskap...
    Onsdag 22 Februari 2012 - Krabi stad
    Tidigt uppe trots att jag inte sovit manga minuter inatt. Sa kan det bli ibland...Kl. 09.00 var vi pa vag till lokala posten i Saladan for att skicka hem en del och slippa dyr overvikt.

Fort och snabbt och sedan bar det ivag till Longbeach igen. Stralande vacker morgon och lite folk. Noot hade redan riggat upp vara stolar och skulle just till med parasollet. Bokade igar da det var nagra stora gang som snodde de flesta stolarna. Bambusangarna ar hyfsat bekvama...Solar och badar samt kakar lunch. Ser Ted a idag igen...han ser dock allmant forvirrad ut nar han inte hittar en ledig stol utan lagger sig i sanden...pa en liten handduk....

Ringer Marianne som ar pa battringsvagen men dock trott forstass...Hamtar min telefon i facket och kollar nar vi flyger pa lordag sa vi kan boka minibus. Kom inte in idag pa sidan min utan det stod bara pa thailandska...inget man fattar nagot av.

Hem och duscha men inga handdukar idag sa Th fick springa ner och jaga fatt nagon som fick ga till tvatteriet...Thailand i ett notskal...men ALLT loser sig.

Ater en hyfsat middag och jag har ganska bra aptit...imorgon skall vi ga pa favoritstallet med Ake och Marianne..

Köptminibussbiljett till Krabi Aiport till lördag Billigt...kostar endast 600 thb för oss båda mot taxi 2.500...Det blir bra
    Hörs snart igen!
  • Tisdag 21 Februari 2012 - Krabi stad
    Varje minut är dyrbar nu... sol och bad vid Longbeach. Hade bokat stol med Noot så klappat och klart när man kommer på morgonen med moppen. Skönt!

Slappar hela dagen och äter chicken soup vid stranden...not spicy...no...men de glömde säga att halva pepparkaret ramlat i...fick i allafall i mig något.

Marianne ringde i morse och hade varirt dålig i flera dagar, hög febr...över 39 gr och ont i lungorna...ajjaj...pencillin...inte skönt i värmen.

Lugnt på stranden och vid 3-tiden åker vi hemåt inte lika trötta som igår när man somnade vid 21.30 och sov till 7.30...ovaggad...skönt.

Läser lite och slappar i AC:n...innan vi går ut och äter middag. Kollar i några afrärer och vem dyker upp om inte familjen Nilson, Eva, Fredde m.l... med barn och barnbarn. De hade kommit i går till Koh Lanta...bleka...men går nog bättra på.

Imorgon blir det posten och skicka hem en del...herregud vad grejor det blir på dessa veckor...

På fredag blir det packa på allvar för att flyga till Bangkok för att övernatta där i 4 nätter innan hemfärd. Har pecis bokat hotellrum där och flyget för några veckor sedan med Air Asia...bra och billiga flyg.

PS! Sorry för dubbla inlägg igår...dagboken lever sitt eget liv allt som oftast...

Hörs i morgon...
  • Måndag 20 Februari 2012 - Krabi stad
    Nu flyter dagarna ihop och man vet inte om det var i dag eller i gar knappast...men gardagen var mulen sa vi passade pa att handla lite i stan...at lunch pa ett jattebra stalle och billigt nere vid havet...

Blev liten moppetur ocksa samt en middagsslummer..skont att slumra i ACn for nu ar det varmt, varmt...

Middag pa turistfalla bredvid alla marknadsstanden...inte gott och bara dyrt...

Idag bar det av till Longbeach igen...vadret var finfint...traffade Wichan dar som korde oss till Kamala for nagra veckor sedan...Nu har han klam pa vilken som ar Agneta och Annette...han brukar ju blanda ihop vara namn. At en liten pannkaka till lunch men aptiten finns inte dar tyvarr.

Kandisansikte som Ted Astrom lag bakom oss sa nu vet vi allt om vilka piller han tar, Ranelid, svenska deckarforfattarinnor mm...prata, prata hela tiden...brun som en pepparkaka minst sagt och kritvitt huvud.

Nar Th skulle kopa ananas traffade en boytoy som hade restaurang pa Longbeach...de pratade sa mycket sa han glomde betala...dock gottgjort ikvall. Tom mig kanner han|hon igen...det brukar inte folk gora hemma men har gor de det...trots att det gatt ett ar sedan. De ar otroliga pa att kanna igen folk...

Inga bilder idag...orkar inte ga upp pa rummet och hamta var dator...vi bor hogst upp UTAN hiss...ingen lek att ta sig uppat.

Nu hoppas vi pa att flygstrejken blir avblast innan vi reser hemat...hall tummarna!
  • Söndag 19 Februari 2012 - Krabi stad
    Magen fortfarande knepig...ingen hunger alls..hmmm och ont i en tand...ja alltid är det något. Fast TH mår iallafall bra.
    Moppetur till Edlunds för att avlämna div i safetyboxen...samt betala en räkning där då i ju hade allt inlåst hos dem...de va sugna på bad men jag var inte i form alls så vi gjorde lite annat smått och gott.

Slog några hinkar på golfrangen...men förskräckligt varmt...
    Th klipper sig för 200 thb...kortsnagg...blev bra.

Sedan dags för lokal marknad...lyckades köpa några småsaker som de annars är på gatan skulle ha fyrdubbelt för...

Köper ost och salami på nya Souherns Deli-butik...inte billigt precis...men gott. Blev dagens lunch...jag orkade halva sedan stopp.

Kom en rejäl regnskur på eftermiddagen så det blev hem till hotellet.
    Vilar på sena eftermiddagen /jag somnade/ och upp för en svalkande dusch.

Middag på Papas...bakad potais för mig...kunde jag äta samt lite röra till...var gott! Strosade bland alla stånden men inget handlat...svårt att handla...utbudet inte stort och man har sett det mesta hur många gånger som helst.

Hem och sova igen...jag är tröttare än trött igen, åskan mullrar och blixtarna lyser upp himlen...men somnar gott iallafall...vad man bli trött av vet man inte eftersom man inte gör många knop...men värmen tar nog mer än man tror...

Om en vecka är vi i Bangkok om allt går vägen...inga terrordåd mm...