Stöd Ukraina

Ellismellis blogg

Torsdag 2 Oktober 2008 - Sverige
Resealbum: 14 dagar i USA

Hemma igen...

För femton dagar sedan började min resa, min födelsedagsresa till USA. I dag har vi kommit hem med lite större packning än när vi åkte och med upplevelser och erfarenheter som är betydligt större än när vi gav oss av.

Det har varit en otrolig resa och jag har ännu inte landat i min hjärna, roligt har det varit, på många sätt. Senast i måndags var jag i Kanada och tittade på Niagara fallen...i måndags! I dag är det torsdag och jag sitter hemma vid datorn, det känns så overkligt men jag vet ju att det är sant.
Niagara fallen var enorma, vattenmängderna som forsade ner med en otrolig kraft och styrka. Vattnet som steg uppåt och föll som ett regn.

I går innnan vi lyfte från JFK i New York hann vi åka in till Manhattan och solen visade sig, Manhattan blev betydligt trevligare än de tidigare dagarna som vi hade varit där. Även där hittade vi en gigantisk Disney store (jag undrar hur många vi har varit inne i under den här resan? Mer än 10 i alla fall.)

NY är precis som man har föreställt sig och ändå inte. Det är enormt, högt tempo och människor i rörelse, hela tiden. Någon "I love NY"-t-shirt köpte jag inte..... Inte heller några jeans.....men där emot har det passerat väldigt många hamburgare......(nu blir det ingen mer skräpmat det här året) :-)

Jag har varit på Hard Rock Café i Miami, New York och Niagara fallen och ätit samma mat på alla tre platserna. Miami´s hamburgare var godast och bäst tillagat. Hard Rock Café-t-shirt har jag där emot tre nya nu......

I lördags var vi på Broadway och såg musikalen Mamma Mia, på fjärde bänk fram i från :-) Vilken härlig föreställning, vilka proffs. Dom bjöd verkligen på sig själva och gav även publiken ett och annat oväntat skratt.

Till sist vill jag bara rekommendera ett café, ägt av två svenska killar vid namn Lars Åkerlund och David Johansson. Deras ställe heter helt enkelt "Fika". Där finns kaffe som smakar som hemma, sju sorters kakor och goda kanelbullar, smarriga mackor och mycket annat.
Jag fick upp ögonen för detta ställe via programmet "Niklas mat" som har gått på tv:n. Han var i NY i ett av sina program och besökte detta café. Jag skickade ett mail till Sveriges television och dagen innan vi åkte fick jag svar från dom med adress till "Fika". Vill du besöka dom är adressen:
FIKA espresso bar
41 w 58th Street (mellan 5th och 6th)
NY 10019
Tel.nr 212.832.0022 http://www.fikanyc.com

I morgon börjar vardagen igen, tillbaks till jobbet. Jag ser redan fram emot nästa resa....som jag ännu inte vet var den ska gå men det brukar inte vara några svårigheter att finna platser i denna värld som jag vill besöka.

Ha det bra till nästa gång!!! Ellis
Dela med andra:    

Kommentarer
Janewa säger:
Welcome to Sweden! Nu har du en massa nya skatter att lägga i din "minnesskattkista" visst är det härligt. Planerar att åka till Venezuela till jul, längtar.
Postat 2008-10-10 14:06  Anmäl
Eleonora säger:
Jag säger som de föregående. VÄLKOMMEN HEM! Verkar att ha varit en mycket lyckad resa.
Postat 2008-10-08 13:07  Anmäl
Kubap20 säger:
Var kul att resan gick bra som du har tänkt dig,, välkommen hem!!
Kram Paul
Postat 2008-10-03 16:48  Anmäl
Ziesta säger:
Kul tips med kaféet Fika. Tack! :-) Ska jag komma ihåg när jag besöker NY ngn gång i framtiden.
Postat 2008-10-03 16:41  Anmäl
Madi säger:
Grattis så här på efterhand och kul att du är hemma igen (jag är nästan skadeglad:-) och avundsjuk...
Postat 2008-10-03 14:59  Anmäl
Tj säger:
Gött mos!!!
Postat 2008-10-03 08:54  Anmäl
Chaio säger:
Roligt att ni har haft det bra, och välkommen hem igen. Som sagt nu kan du sitta hemma i lugn och ro och planera nya äventyr, du hittar säkert någon ny spännande plats att åka till...
Postat 2008-10-02 22:29  Anmäl
Bittan säger:
Kul att du har haft det trevligt!
Postat 2008-10-02 21:50  Anmäl
Gullsing säger:
Det var ju ett skönt sätt att fira sin födelsedag på. Gratulerar i efterskott.

Gilla
Postat 2008-10-02 21:31  Anmäl
Kustaffe säger:
Då får jag önska dig välkommen hem, jag förstår att det varit en bra resa
Alf
Postat 2008-10-02 21:18  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet