Stöd Ukraina

S_sandras blogg

Onsdag 23 April 2008 - Hanoi
Resealbum: Asien

Hanoi - The honking city

Hant lite sen sist jag skrev. Ska fforsoka fa ihop det ratt.
Lamnade Chiang Mai tidigt pa morgonen, flyget gick 8.25 till Bangkok. Inga forseningar sa det var skont, fa vaskan och sen checka in till nasta flyg mot Hanoi. Da berattar hon att jag maste ha en biljett ur vietnam for att komma dit. (fast jag har 15 dagars gratis turistvisa, far nar man kommer) sa jag fick springa runt dar,snabbt och sen fixa en biljett tillbaka till bangkok fran Saigon eftersom ingen flog direkt Saigon - Phnom penh. Onodigt och planerna har fatt andras.

Fick lock pa flygen den dagen. ont! har inte haft det sen jag vet inte nar. kom fram och hoppade pa bussen ner till stan.
kostade en 25000 dong eller nagot, 2 USD. enorma summor pengar. 170 USD fick jag typ 2 000 000 Dong eller nat.
Fick ta mig fram med "taxi" fran stan till mitt hotel, dvs pa en motorcykel som liknar var moped. De kor annu varre har an i Thailand. 80% pa motorcyklar och tutar SOM FAN for att folk ska kora pa eller byta fil. (15700 Dong e typ 6kr)
Rum med aircon, tv och badrum, gratis frukost och internet : )

Bokade en 2 dagars tur till Halong bay (kom tillbaka nyss) och aven sleepingbus till Saigon fran Hanoi med stopp. Sa jag kan hoppa av i Hue, Hoi An, Nha Trang och Mue Nai innan Saigon.

Gick runt i stan igar, kan knappt korsa gatan bara. Tutande och halvtpakord nastan.
Traffade pa en vietnamesisk tjej som pluggar engelska har sa vi gick en runda och hon visade mig runt. Akte till Ho chi minh mausoleum. Bussen har e ocksa total olik hemma. Den stannar mitt i filen oppnar dorrarna och du ska springa pa och satta dig. Sen kommer dar en kille som du betalar (3000 dong) medans chaufforen redan har trampat gasen i botten och tutar for fullt. Samma sak nar man ska av, klicka pa knappen (finns ovanfor utgangen) och redo att springa av sa fort dorrarna oppnas.

Tillbaka vid 8 och packa om, duscha och ta det lugnt.
Lamnade vid kvart over 8 igarmorse, 3h till Halong bay och nog fan osregnar det nar vi kommer fram, far ta skydd under halvfalna byggnader och vanta lite innan vi gar till baten.
Baten ar okej, med vardagsrum/allrum/matrum och ovanpa soldeck och underst rummen. delade med en tjej fran australien. maten var blandade tallrikar pa allas bord.
Sag en stor grotta som inte upptackts forrans 1993, vilket ar sent for att vara enorm. Sedan fiskeby och havskajaking.
Middag och sen var man heltrott so vi somnade tidigt.
Duschade innan frukost och sen cruisa tillbaka mot hamnen. La och slumrade pa soldecket.
Lunch i Halong och sen 3h tillbaka till Hanoi.
Ska pa bussen om lite mer an en timme, anlander troligen i Hue imorgonbitti, hoppa av dar for nagra timmar.

Langt inlagg blev det, skriver mer sen och kunde tyvarr inte ladda upp bilder har. Vi hors
kram
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

let it snow, let it snow, let it snow!
11 år sedan
-23 grader
11 år sedan
Gott nytt år !
11 år sedan
tiden rinner iväg
11 år sedan
sunshine !
11 år sedan