Stöd Ukraina

Elisaws blogg

Tisdag 17 Augusti 2010 - Wien

Från Nice till Wien

Hej igen!
Nu har jag änterligen fatt tag pa ett internett som fungerar bra. Vi befinner oss nu i Wien, en mycket fin stad. Men för att ta det i kronologisk ordning sa börjar jag fran Nice

Vi anlande i Nice pa eftermidagen efter att ha tagit taget fran Paris, dar spenderade vi sedan dagen med att och sol för att avsluta den med att äta en pizza med utsikt över medelhavet.
Dagen efter fortsatte vi med taget till Venedig dar vi hade planerat att sova en natt för att sedan ha en halv dag för att strosa. I stället blev det bara den kvällen för att det skulle kosta oss jättemycket att ta os ut till vart hostel som lag pa en ö utanför själva huvudön. Dock räckte det bra med bara en kväll eftersom det inte är sa stort. Venedig är verkligen sa som man tanker sig med smala gränder med kanaler istället för vägar, massor av broar och sma affärer. En stad värt ett besök men da ska bör man ha en bra budget för det va väldigt dyrt.
Efter var kväll i Venedig tog vi natttag till Rom vilket gick smärtfritt men utvilad kan jag inte pasta att man är efter en sadan natt.
Väl i Rom letade vi upp varat hostel och lämnade väskorna och begav oss till Colosseum och ruinerna där brevid. Colosseum var ju dock inte lika storslaget som jag föreställt mig men dfet va ända en upplevelse att ha varit där. Vi besökte även alla andra sevärdheter man ska och sa klart Vatikanen och sixtinska kapellet och st Peters squear. Det levde verkligen upp till förväntningarna. Malningarna var helt otroliga (alla bilder kommer dock i efterhand för det tar sadan tid. men jag lovar att ni ska fa se!)
Efter vara dagar i Rom fortsatte vi till Ancona som liggert ungefär mitt emot Rom pa andra sidan landet. Där ifran tog vi en farga över till Kroatien , Zadar. Där vi tillbringade 2.5 s´köna dagar i solen vid det adriatiska havet. Planen var att vi en utav dagarn a skulle aka pa utflyckt till en ö med en saltvattens sjö pa men vi lyckades fa fel biljetter och hamnade pa en helt annan ö men som var väldigt fin ända. Det var mylcket färre turister där och man kunde fran den större ön aka bat ut till en lioten o med en man som rodde över med jämna mellan rum...
Dagen efter begav vi oss med buss till Zadar där vi bara tillbringade en kväll och sedan tog ett natttag vidare till Belgrade, som egentligen inte alls var med i planen. Det märktes verkligen att man kommit till en öststat för det var hjelt annorlunda och det var dess utom "härliga"36 grader sa de var väl inte jätte kul.
Väl där träffade vi Emils vän JEffry och hans flickvän Helene som ocksa skulle ut pa en tur i europa. Sa vi slog hihop oss och gjorde stan tillsammans. efter 1.5 dagar där tog vi oss idare till Budapest dit även dom följde med.
Buudapest var jättefint och inte fullt lika vamt men ända upp mot 33-34grader mitt pa dagen sa turisttempot var inte jättehögt. Vi besökte terror musseet, intressant. (var ett museum om historien i budapest)hitler och starlin om jag inte mins fel. vi gick även pa ett romerskt badhus el inspirerat snarare. skönt att svalka sig i värmen och jag kostade även pa mig en massage vilket va underbarte efter att ha buritrygsäcke sa pass mycket.
Därefter begav emil, David och jag oss till bratislava, även det en mysig stad men liten. sa vi nöjde oss med en kväll och en morgon där sedan begav vi oss Wien dock har vi splittAat pa oss eftersom David maste vara hemma innan oss.Men vi har ätit middag ihop i kväll ända coch ska försöka göra det imorgon med.
Sa just nu befinner vi oss alla tre i Wien och Emil och jag ska stanna där i 2 dagar till.

Hoppas att ni alla har det bra där hemma sa hörs vi
KrAamar Elisa
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet