Tips om Wien

Här hittar du tips, råd och inspiration från oss och våra medlemmar

I Wien finns lite av allt. I den här staden möts gammalt och nytt – här finns såväl de gamla medeltida gatorna i centrum som de moderna stadsdelarna och färggranna Hundertwasserhaus.

Blogginlägg om Wien

Besök i Wien på vår kryssning på Donau

Efter besöket i Bratislava fortsatte vår flodkryssning på Donau till Österrikes huvudstad Wien. Vi var i Wien under ca ett dygn och hann med att se och göra en hel del. I Inlägget hittar ni många bilder och tips om Wien http://demmereserjordenrunt.blogg.se/2023/june/besok-i-bratislava-och-wien-kryssning-pa-donau-del-3.html #wien #Österrike #donau #flodkryssning #demmereserjordenrunt
av Demmereserjordenrunt 7 juni 2023

Skelett, hästar och mysiga caféer.

Hej. Nu har vi varit i Wien i tre dagar och det finns mycket att se. Vi har bland annat varit på världens äldsta zoo, som till och med hade pandor vilket är ovanligt utanför Kina. Vi har även besökt spanska ridskolan dock uppskattade jag det nog mer än vad Emil gjorde, men fint var det. De två första kvällarna har vi ätit med David och vi besökte bla en park som hade stånd med mat från olika länder vilket var helt underbart gott. Sedan begav vi oss till ett jättefint café som bla Mozart och Freud besökt. Där prövade vi den berömda apfelstrudeln som var helt ok men inget speciellt. I dag har vi varit inne i domkyrkan och gatt ner i gravkamrarna som finns under eller catacombes som dom heter. Det var något läskigt med de mörka gångarna och skeletten och kistorna som kantade väggarna.väggarna. På vissa ställen såg man till och med hur de hade legat i sina kistor... Imorgon bär det av mot Praug där vi gör förhoppningsvis far sova hos min vän Jan som jag träffade i Ausatralien. Sedan är planen Berlin och sedan hem. Ta hand om er kramar Elisa.
av Elisaw 20 nov. 2014 Resealbum: Europa runt på en månad

Från Nice till Wien

Hej igen! Nu har jag änterligen fatt tag pa ett internett som fungerar bra. Vi befinner oss nu i Wien, en mycket fin stad. Men för att ta det i kronologisk ordning sa börjar jag fran Nice Vi anlande i Nice pa eftermidagen efter att ha tagit taget fran Paris, dar spenderade vi sedan dagen med att och sol för att avsluta den med att äta en pizza med utsikt över medelhavet. Dagen efter fortsatte vi med taget till Venedig dar vi hade planerat att sova en natt för att sedan ha en halv dag för att strosa. I stället blev det bara den kvällen för att det skulle kosta oss jättemycket att ta os ut till vart hostel som lag pa en ö utanför själva huvudön. Dock räckte det bra med bara en kväll eftersom det inte är sa stort. Venedig är verkligen sa som man tanker sig med smala gränder med kanaler istället för vägar, massor av broar och sma affärer. En stad värt ett besök men da ska bör man ha en bra budget för det va väldigt dyrt. Efter var kväll i Venedig tog vi natttag till Rom vilket gick smärtfritt men utvilad kan jag inte pasta att man är efter en sadan natt. Väl i Rom letade vi upp varat hostel och lämnade väskorna och begav oss till Colosseum och ruinerna där brevid. Colosseum var ju dock inte lika storslaget som jag föreställt mig men dfet va ända en upplevelse att ha varit där. Vi besökte även alla andra sevärdheter man ska och sa klart Vatikanen och sixtinska kapellet och st Peters squear. Det levde verkligen upp till förväntningarna. Malningarna var helt otroliga (alla bilder kommer dock i efterhand för det tar sadan tid. men jag lovar att ni ska fa se!) Efter vara dagar i Rom fortsatte vi till Ancona som liggert ungefär mitt emot Rom pa andra sidan landet. Där ifran tog vi en farga över till Kroatien , Zadar. Där vi tillbringade 2.5 s´köna dagar i solen vid det adriatiska havet. Planen var att vi en utav dagarn a skulle aka pa utflyckt till en ö med en saltvattens sjö pa men vi lyckades fa fel biljetter och hamnade pa en helt annan ö men som var väldigt fin ända. Det var mylcket färre turister där och man kunde fran den större ön aka bat ut till en lioten o med en man som rodde över med jämna mellan rum... Dagen efter begav vi oss med buss till Zadar där vi bara tillbringade en kväll och sedan tog ett natttag vidare till Belgrade, som egentligen inte alls var med i planen. Det märktes verkligen att man kommit till en öststat för det var hjelt annorlunda och det var dess utom "härliga"36 grader sa de var väl inte jätte kul. Väl där träffade vi Emils vän JEffry och hans flickvän Helene som ocksa skulle ut pa en tur i europa. Sa vi slog hihop oss och gjorde stan tillsammans. efter 1.5 dagar där tog vi oss idare till Budapest dit även dom följde med. Buudapest var jättefint och inte fullt lika vamt men ända upp mot 33-34grader mitt pa dagen sa turisttempot var inte jättehögt. Vi besökte terror musseet, intressant. (var ett museum om historien i budapest)hitler och starlin om jag inte mins fel. vi gick även pa ett romerskt badhus el inspirerat snarare. skönt att svalka sig i värmen och jag kostade även pa mig en massage vilket va underbarte efter att ha buritrygsäcke sa pass mycket. Därefter begav emil, David och jag oss till bratislava, även det en mysig stad men liten. sa vi nöjde oss med en kväll och en morgon där sedan begav vi oss Wien dock har vi splittAat pa oss eftersom David maste vara hemma innan oss.Men vi har ätit middag ihop i kväll ända coch ska försöka göra det imorgon med. Sa just nu befinner vi oss alla tre i Wien och Emil och jag ska stanna där i 2 dagar till. Hoppas att ni alla har det bra där hemma sa hörs vi KrAamar Elisa

Resedagbok Wien 2013

En junihelg i Wien, Österrike. Vad kan man hitta på då? Njuta av sommaren och titta på alla sevärdheter i dagarna fyra eller klä sig i gult och njuta vid poolen samt se lite fotboll? Vi ville naturligtvis göra det senare så under den kalla svenska vintern så bokade jag, Tompa och Bengan in en fyradagarstripp till Wien med förhoppningen att det skulle bli bra väder. Precis som till Barcelona helgen innan så letade jag efter ett hotell med utomhuspool ifall det skulle bli fina dagar i Österrike. Jag hittade ett kanonerbjudande på Hilton Vienna Danube, Handelskai 269. Vi fick fyra dagars boende för 1400 kr per person, inkl. stor frukost, taget! Innan resan så såg dock inte vädret så bra ut, det var stora översvämningar i mellaneuropa och vädersiterna spådde uselt väder i Wien under helgen. Men det kunde inte bli bättre, 27-28 grader varmt, solsken konstant och en fin fin pool där vi kunde hänga, precis som planerat :) Vi fick även sällskap på hotellet av vännen Thomas Buskas med dotter/pojkvän...samt Ralf Edström :) Reseberättelse: 6/6: På Arlanda började resan som vanligt med strul, 1,5 timmes försening. Men till sist kom vi iväg med Air Niki och med ombord fanns bl.a. Hasse Backe och Anna Brolin som skulle bevaka matchen för tv´s räkning. Tompa hade redan checkat in på hotellet så han skickade en bra beskrivning på hur jag skulle ta mig från flygplatsen till hotellet med tåg och tunnelbana. När jag kom in på rummet så hade Tompa dukat upp för nationaldagsfirande med ost, skinka, chips och rosé :) Vi knallade såklart upp till Hiltons spa och slängde oss i bubbelpoolen. Utanför panoramafönstret så dånade en brun och vild Donau förbi, där ville man inte ramla i. Inga översvämningar i stan som tur va. Buskas, Oscar och Carolina dök upp efter att ha bilat ner till Wien. De hoppade också ner i poolen och efter en stund var gänget komplett då Bengan dök upp efter att ha anlänt med ett sent flyg. Bubbelpool med bubbel i glasen. Hela gänget drog sedan vidare till Herrmann Strandbar där fredagens uppladdning innan landskampen skulle äga rum. Det fanns en del svenskar på plats och vi satte oss i solstolarna och njöt av trevligt sällskap :) 7/6: Blå himmel, var tog allt regn vägen?? Stor frukostbuffé väntade oss och vi testade väl det mesta som erbjöds. Ralf Edström satt vid ett bord så jag frågade om han hade något tips inför matchen och han trodde att 1-1 vore ett väldigt bra resultat för oss. Våran förhoppning om bra väder slog ju in så trots att flera bekanta på plats i Wien hörde av sig och undrade när vi skulle komma till Camp Swedens samling så tog vi det lugnt och njöt vid poolen :) Vattnet var lika kallt som helgen innan i Barcelona men det piggade ju upp.... Edström satt på uteplatsen så vi hälsade och fick höra ett par härliga vitsar samt fick startelvan presenterad för oss. När vi tog taxi till Swedish corner vid Herrmann Strandbar så var det 27 grader varmt. Där sprang svettiga fans runt och skålade med varandra samt med Glenn Hysén. Stämningen var hög och värmen samt tillgången till kall dryck gjorde att jag såg flera som senare på kvällen sov på läktaren... Själv drack jag bara Mojitos och de har ju som bekant mycket is i glasen, nyttigt med vatten. Många vänner från olika delar av Sverige var på plats så det blev roliga återseenden. Några vi inte fick träffa var Micke, Petri, Kimmo och Patrik från Enköping som blev kvar på Arlanda då deras flyg blev försenat. Det är alltid lika trevligt med dessa samlingar innan landskamperna på bortaplan och ett stående inslag är att tillsammans marschera till arenan. Hettan tog ut sin rätt och många var trötta då de kom fram till Ernst Happel-stadion. Däremot var Österrikes fans allt annat än trötta. Över 45 000 Österrikare viftade med flaggor och sjöng unisont då en DJ hetsade dem med olika ramsor och sånger. Vi hade gåshud då de höll igång som mest, vilken stämning!! Vi svenskar gjorde så gott vi kunde men stämningen hos oss dog ut då Österrike gjorde både 1 och 2-0. I andra halvlek kom svenska laget tillbaka in i matchen och hoppet tändes då Elmander lyfte in en reducering men närmare än så kom vi inte. Sverige skulle ha en straff i slutet men domaren blundade och matchen slutade 2-1. De rödvita fansen var i eufori då vi lämnade arenan snabbt för att gå hem till hotellet, en gångtid på sju minuter. Vi satte oss på hotellets uteservering och funderade över dagens händelser. Jag sa till Bengt och Tompa att det vore ju sjukt kul om Ralf Edström kom och satte sig vid vårat bord och drog några anekdoter. Plötsligt stod han i baren och när han kom ut på uteplatsen så ropade jag till honom att han kunde få sitta med oss och han slog sig ner. Sen kom även hans kommentatorkollega från radiosporten Kristian Olsson. Det blev en tre timmar lång efterfest med många många historier från Ralfs karriär. Han ursäktade sig för att han pratade mycket men vi VILLE ju höra historierna så han fortsatte. Ralf var verkligen trevlig så vi hade kanske helgens höjdpunkt just där den sommarnatten. 8/8: Hela gänget samlades vid poolen efter frukost. Brännan bättrades på så länge som solen nådde in till poolområdet. När vi åkte hiss så tror vi..med bestämdhet att vi åkte tillsammans med Tysklands förbundskapten. Han kan ju ha varit på plats för att titta på matchen eftersom Tyskland var spelledigt och nästa match skulle de spela mot Österrike. Vi åkte till restaurangen Figlmüller på Wollzeile 5 för att tvinga i oss stans största Wienerschnitzlar! Det blev en del mat över på några fat men jag tömde mitt såklart, vilket jag ångrade när vi sedan åkte en klassisk sightseeingbuss genom stan. Uuuhh vad mätt jag var haha. Men vi fick i alla fall lite kultur på resan ;) När det var avklarat så gick vi tillbaka till Herrmanns strandbar där livet hade återgått till det normala. En del svenskar fanns på plats men mestadels var det Österrikare som njöt i solstolarna i det varma vädret. Resans sista kväll avrundades i hotellbaren, utan Ralf... 9/8: Efter den grymma frukostbuffén så var det dags för hemfärd för mig men Tompa och Bengan fortsatte med poolbad som om tiden stod stilla... Ännu en rolig helg att lägga till handlingarna, stort tack till alla som var med :)
av Lengan 20 okt. 2013 Resealbum: VM-kval i fotboll i Wien 2013

Om Wien Österrike, Europa

Arkitektur
Historia
Konst
Matupplevelser
Weekend

För konst- och kulturälskaren är Wien en drömstad. Här hittar du ett antal museer med berömda verk. Vad sägs till exempel om Wien Museum där du kan ta del av stadens historia, Belvedere, där du kan beskåda Gustav Klimats berömda verk Kyssen eller Sigmund Freud museum, som ligger i psykoanalysens faders gamla hem? Testa gärna att åka en båttur på floden Donau för att upptäcka staden från ett nytt perspektiv.Hundertwasserhaus är en stadsdel som du inte får missa om du besöker staden. Den här moderna, urbana och organiska stadsdelen erbjuder en rad intressanta sevärdheter. Hundertwasser Haus är ett färgsprakande hus som med sina organiska former nästan får Gaudís fasader i Barcelona att se stela ut. Passa också på att besöka Schönbrunn när du är i Wien. Detta gigantiska slott i barockstil med tillhörande slottspark kan nästan sägas vara motsatsen till Hundertwasserhaus. Slottet byggdes på 1700-talet och är ett av stadens främsta landmärken. Om du tycker om majestätisk arkitektur bör du dessutom besöka parlamentsbyggnaden i staden. Wien är en vacker stad som bjuder in till många spännande möjligheter och nya upplevelser.